اشتراک گذاری :
خبرداری؟ شرایط اقتصادی نه تنها امیدوار کننده نیست، بلکه مردم روز به روز ناامیدتر می شوند. دلار لحظه ای بالا می رود و به تبع آن قیمت دیگر کالاها افزایش می یابد. این گرانی و تورم در حالی اتفاق می افتد که مدیریت مناسبی نسبت به آنها صورت نمی گیرد، رویکردی که باعث نگرانی شدید مردم شده است.
اما اتفاقات مبارکی نیز صورت می گیرد که دستاوردهای آن به نفع مردم است اما بدلیل آنکه اطلاع رسانی دقیق و به موقعی صورت نمی گیرد، مردم یا هرگز متوجه آن نمی شوند یا آنقدر دیر متوجه می شوند که اثرگذاری خودش را از دست داده است.
اطلاع رسانی به اندازه ای اهمیت دارد که رهبر انقلاب بارها نسبت به آن تاکید کردند و بارها در دیدار با مسوولان، نسبت به اطلاع رسانی تاکید کردند که در یکی از این موارد گفتند: «گزارش عملکرد دولت باید به افکار عمومی ارائه شود تا مردم ضمن اطلاع از اقدامات انجامگرفته، از کارها و برنامههای آینده نیز مطلع شوند.» آیتالله خامنهای با تاکید بر اینکه«ارائه گزارش عملکرد، موجب امیدواری مردم به آینده خواهد شد گفتند: باید دقت شود که در این گزارشها، آمارها دقیق و به دور از اغراق باشند.» ایشان با تاکید بر اینکه یکی از برکات تغییر دولتها و روی کار آمدن دولتها با شعارهای جدید، ایجاد امید در مردم است، افزودند: «باید این امید را در مردم حفظ و تقویت کرد که یکی از راههای تقویت آن، اطلاع افکار عمومی از کارهای انجام گرفته، است.»
بیانات رهبر انقلاب در حالی مطرح می شود که دشمنان نه تنها بدنبال کمرنگ کردن عملکرد دستگاهها هستند، بلکه با حاشیه سازی مردم را نسبت به مسوولان و نظام بدبین می کنند.
یکی از مهمترین صنایع کشور، صنعت خودروسازی است. صنعت خودروسازی با چالش جدی تهدید و تخریب مواجه است و به جای آنکه نگاه اقتصادی به صنعت خودروسازی، نگاه سیاسی به صنعت خودرو حاکم است. وضعیت خودروسازی به جایی رسیده که افراد برای تقویت جایگاه سیاسی خود، صنعت خودرو را هدف قرار می دهند و سعی در تخریب آن دارند.
در این شرایط شاهد مدیریت های سلیقه ای هستیم که به جای تقویت، تضعیف و تخریب را رقم می زند، اتفاق نامبارکی که در گروه خودرو سازی سایپا شاهد بودیم که با حذف روابط عمومی و سرپرست ارتباطات در مدیریت های گذشته رقم خورد. خوشبختانه علی شیخ زاده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درک درستی از اهمیت اطلاع رسانی دارد و مهمتر آنکه همسو با دیدگاههای رهبر انقلاب حرکت می کند که نمونه آن را در انتصاب رضا حسینی به عنوان سرپرست ارتباطات گروه خودروسازی سایپا مشاهده کردیم.
اهمیت این انتصاب زمانی مشخص شد که خبر افزایش قیمت محصولات گروه سایپا منتشر شد، خبری که مشخص بود به صورت هدفمند از سوی دلالان و بحران آفرینان مطرح شده بود تا هیزمی بر آتش بازار سیاه خودرو باشد. این شایعه سازان سالهاست در قالب انتشار اخبار کذب، صنعت خودروسازی را زیر سوال می برند و با ناکارآمد نشان دادن خودروسازان، سودهای کلانی به جیب می زنند. اما انتصاب رضا حسینی این بار کارساز شد و با موضع گیری درست و بموقع، بازی سازی ها متوقف شد و دسیسه ها شکست خورد.
رضا حسینی با انتشار خبر مکتوب و تصویری اعلام کرد که افزایش قیمت محصولات سایپا صحت ندارد و ناشی از برداشت اشتباه برخی رسانهها از جدول قیمت پایه و قیمت مصرفکننده محصولات بوده است. حسینی با بکار بردن این ادبیات هوشمندانه، خبرسازی را به سوبرداشت تشبیه کرد تا خبرسازان را به تعامل و همکاری ترغیب کند و در اصل بدنبال دشمن تراشی نبوده است.
نکته دیگر اعلام خبر قطع همکاری سایپا با شرکای خارجی است، خبری که با آمدن ترامپ و تهدیدهای مطرح شده، باعث یاس و احساس خطر بیشتر برای مردم شده بود. مردم که سالهاست پی تحریمها به تنش خورده و بتازگی نیز با رفتن صافولا بزرگترین سرمایه گذار در عرصه روغن خوراکی، شاهد فرار ۱۸۸ میلیون دلار سرمایه خارجی از کشور بودند، با شنیدن این خبر ترس بحران در صنعت خودروسازی را با تمام وجود لمس کردند، اما حسینی با قاطعیت اعلام کرد که گروه خودروسازی سایپا با هیچ کدام از شرکای خارجی قطع همکاری نکرده است.
نکته مهمتر اینکه حسینی از افزایش حدود ۱۱ درصدی تولید در ماه گذشته خبر داد و تاکید کرد که با این افزایش تولید، تأخیر در تحویل خودروها جبران شده و تلاش میشود اکثر تعهدات تا شب عید به مشتریان تحویل شود.
سرپرست ارتباطات گروه خودروسازی سایپا در پایان از زنده شدن رابطه سایپا با مردم خبر داد و اعلام کرد که اخبار گروه خودروسازی سایپا و شرکتهای تابعه را از طریق رسانههای رسمی به صورت شفاف با مردم در میان خواهد گذاشت. این خبر باعث می شود که مردم از توسل به رسانه های حاشیه ساز و فضاسازی مجازی خارج شوند و اخباری که از رسانه های معتبر منتشر می شود را ملاک قرار دهند.
بیشتربخوانید:
موضع گیری شفاف، قاطع و به موقع رضا حسینی نشان داد که سوابق درخشان وی در عرصه رسانه، روابط عمومی و اطلاع رسانی می تواند در آینده گروه خودروسازی سایپا بسیار موثر باشد.