اشتراک گذاری :
خبرداری؟ از هنگامی که واردات خودرو ممنوع شد، التهاب جدی بازار را فرا گرفت. از یک سو نیاز جدی به خودرو باعث افزایش تقاضا شد و از سوی دیگر ناتوانی خودروسازان در تامین نیاز داخل، بحران جدی را رقم زد و کار به جایی رسید که تفاوت قیمت خودرو بین بازار آزاد و قیمت درب کارخانه وحشتناک شد. در این شرایط خودروسازان قول دادند به اندازهای توان تولیدشان را بالا ببرند که از عهده تقاضای روزافزون بازار ناشی از خلأ خودروهای وارداتی بر بیایند و بر افزایش تولید برای جبران نیاز بازار تاکید کردند اما با کمال تاسف این مهم اتفاق نیفتاد و بازار دچار التهاب جدی شد.
کوبیدن بر طبل گرانی
از یک سو کمبود و عطش بازار و از سوی دیگر قفل کردن درهای واردات بر بحران دامن زد و خودروسازان بر طبل گران کردن قیمتها کوبیدند و تقاضای کاذب به گران شدن خودروها منجر شدو در نهایت کار به جایی رسید که تفاوت قیمت خودرو داخلی درب کارخانه و بازار آزاد از ۵۰۰ درصد نیز فراتر رفت، در حالی که خودروسازان قول داده بودند با محدودیت و ممنوعیت واردات خودرو، نیاز داخل را با افزایش تولید برآورده کنند، اما در عمل قیمتها بالا رفت و تولید خودرو پاسخگوی نیاز بازار داخل نبود.
کمبود قطعه و انبارهای پر از خودرو
بدتر آنکه فیلمها و عکسهایی در فضای مجازی منتشر میشد که حکایت از انبار کردن خودرو در بیابانها و انبارهای خودروسازان بود که خودروسازان در پاسخ به این فیلمها و عکسها، نبود قطعه را بهانه ای برای توقف خودروهای صفر کیلومتر در انبارها و بیابانها قرار دادند. البته باز هم خودروسازان از زیانده بودن خبر می دادند. اما این چاره کار نبود و می بایست با افزایش تولید و کاهش هزینه سربار، جلوی زیان را گرفت.
تنوع خودرویی
در این بین گروه خودروسازی سایپا با قوت و قدرت بیشتری وارد عرصه شد و به مرور زمان خودروهایی همچون پراید و تیبا که جذابیت لازم را برای مصرف کنندگان نداشت، از رده خارج و خودروهایی را به صورت انبوه تولید کرد که با قیمت مناسب و جذابیت بالا، استانداردهای لازم را بدست آورده بود. اکنون گروه خودروسازی سایپا، از ابتدای سال جاری تا 7 مهرماه و در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، در تحویل محصولات رشد 5 درصدی و در فروش خودروها افزایش 35 درصدی را ثبت كرد.
بیشتربخوانید:
رشد تحویل و فروش
بدلیل نگرانی هایی که مردم داشتند و همواره انتقاد می کردند، گروه خودروسازی سایپا گام مثبتی برداشت و با وجود مشكلاتی كه در مسیر تولید وجود دارد، توانست در تحویل و فروش خودرو به متقاضیان رشد مناسبی را ثبت كند، بر این اساس از ابتدای سال جاری تا 7 مهرماه، این گروه صنعتی 223 هزار دستگاه خودرو را تحویل مشتریان کرد، در حالی كه در مدت مشابه سال گذشته این عدد 214 هزار دستگاه خودرو بود؛ لذا در این حوزه رشد 5 درصدی محقق شد. از سوی دیگر میزان فروش گروه سایپا در بازه زمانی عنوان شده رشد 35 درصدی را تجربه كرد به گونه ای كه از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۷ مهرماه سال گذشته، مجموع فروش گروه خودروسازی سایپا 63 همت بود که در همین بازه زمانی در سال جاری به 86 همت رسیده است.
کاهش تعهدات معوق
بدقولی یکی از جدی ترین چالشها در عرصه فروش است، رویکردی که معوقات را رقم می زند. خودروسازان هنگام بستن قرارداد، زمان تحویل تعیین می کنند اما تاخیرهای طولانی به انباشت تعهدات بر زمین مانده و بی اعتمادی منجر شده است. سایپا در رویکرد جدید، كاهش تعهدات معوق را رقم زد، به نوعی که در ابتدای سال جاری، میزان تعهدات معوق گروه 45 هزار دستگاه بود که آخرین آمارها تا 30 شهریور ماه سال جاری نشان میدهد تعهدات معوق به 15 هزار دستگاه رسیده؛ از اینرو در این حوزه بهبود 66.6 درصدی حاصل شده است. سایپا تحویل به موقع در مدت زمان كوتاه و به صفر رساندن تعهدات معوق را در دستور کار قرار داده است.
شماره گذاری محصولات کار
اقدام دیگری كه گروه سایپا با مساعدت و همكاری سازمان ملی استاندارد در جهت تقاضا و رفاه حال مشتریان انجام داده، دریافت مجوز شمارهگذاری مجدد برای محصولات كار است. با تعامل سایپا، استاندارد، محیط زیست و راهور، از 9 مهرماه فروش محصولات كار آغاز میشود.
کاهش ماندگاری 10 روزه
نگرانی از انبار خودروها با هدف بحران سازی کاذب همواره بین مشتری و خودروساز چالش آفرین بود که گروه خودروسازی سایپا برای رفع این سوتفاهم، زمان ماندگاری خودرو در پاركینگها را کاهش داد. سال گذشته مدت زمان ماندگاری خودرو در پاركینگهای گروه سایپا (از زمانی كه خودرو آماده فروش است تا تحویل مشتریان میشود) 25 روز بود كه این عدد در سال جاری با وجود اینكه زمان فرآیند گواهی اسقاط به شاخص یاد شده افزوده شده است، مدت زمان ماندگاری در پاركینگها به 15.72 روز رسیده است.
خوش قولی در دستور کار
اطلاعات و اظهار نظرهای گروه خودروسازی سایپا، بیانگر آن است که سایپا بنا دارد با برنامههای توسعهای و برنامهریزی منسجم و دقیق در تولید، بهبود كیفیت و تنوع بخشی به محصولات خود را در دستور کار دارد و در قالب فراهم آوردن شرایط افزایش عرضه محصولات این گروه صنعتی، سعی دارد مردم با شرایط مناسبتری صاحب خودرو شوند تا وعده صادق را در این گروه بزرگ خودروساز رقم بزند.