اشتراک گذاری :
خبرداری؟ بنگاههای اقتصادی زمانی می توانند تاثیرگذاری های خود را به جامعه به ویژه جامعه مخاطب و مشتریان اثبات کنند که مستندات تاثیرگذاری ارایه کنند اما مهمترین چالشی که با آن دست به گریبان هستند، اثبات توانمندی و تاثیرگذاری است. برگزاری همایش، حضور در نمایشگاهها و بسیاری اقدامات دیگر زمانی می تواند موثر باشد که چیزی برای ارایه در بابلوها وجود داشته باشد.
لوح تقدیر ارزشمند
اگر به دفاتر روسای جمهور، وزرا، مدیران عامل، روسای سازمانها و دیگر مسوولان مراجعه کنیم، انواع تقدیرنامه ها در قاب های گران قیمت به دیوارها آویخته شده و علاوه بر لوح تقدیر، نمادهایی به اشکال گوناگون در ویترین ها خودنمایی می کند. این قبیل موارد نشانگر عملکرد درست، مدیریت مناسب، حضور در عرصه های گوناگون، عبور از موانع و دستیابی به دستاوردهای نوین است، عملکردهایی که باعث شده ان مجموعه در دوره کدام مدیر به چه درجه ای رسیده باشد.
سازمانهای معتبر جهانی
برای آنکه عملکرد یک مجموعه را مورد نقد و بررسی قرار داد و در پایان به درجه توانمندی آن مجموعه پی برد، نشانه های بسیاری وجود دارد. این نشانه ها از سوی دستگاههای رسمی یا تشکلهای کارشناسی داخلی و خارجی مطرح می شود. بسیاری از تشکل ها نشست های سالانه برگزار می کنند تا در آن نشست ها نتیجه رتبه بندی های خود را در قالب های گوناگون اعلام کنند. برخی مراکز نیز به صورت مستمر اعلام نظر می کنند. اداره استاندارد که به اشکال داخلی و بین المللی مدرک صادر می کنند و نسبت به تولید یا ممنوعیت یک مجموعه اظهار نظر می کنند. گینس که رکوردشکنی ها را ثبت می کند تا سند افتخار برای افرادی یا مجموعه ها باشد و بسیاری موارد دیگر را می توان نام برد.
ایزو، مدرکی معتبر
یکی از مدارکی که به عملکرد موسسات داده می شود، ایزو است. ایزو در عرصه های گوناگون از تولید تا تجارت، از مطالعه تا تحقیق و بسیاری موارد دیگر داده می شود. از آنجا که ایزوها به صورت تخصصی صادر می شود، عملکرد هر مجموعه را بررسی و با نگاه تخصصی، مدرک معتبری برای آن موسسات صادر می کند. به همین دلیل داشتن ایزو، نشانه ای از توانمندی یک مجموعه است که می تواند سندی برای تعیین همکاری با یک مجموعه باشد.
از رضایت تا رسیدگی به شکایت
هر مجموعه ای که فعالیت می کند، با رضایت و انتقاد رو به رو می شود و مجموعه هایی که بدنبال بدست آوردن بازار در عرصه بزرگ رقابت هستند، سعی می کنند در جلب رضایت مشتری نهایت دقت را داشته باشند. بانک توسعه تعاون یکی از مهمترین مراکز پولی و مالی ایران است که توانسته در عرصه فعالیت های مالی، بخوبی عمل کند. این بانک همواره بدنبال نظر سنجی بوده تا اشکالات احتمالی خود را بشناسد و نسبت به رفع آنها اقدام کند به همین دلیل رسیدگی به شکایات و رضایت سنجی را در دستور کار قرار دارد و چون نسبت به عملکرد خود ایمان داشته، فعالیت های خود را در عرصه بررسی ایزو قرار داده که نتیجه این بررسی در قالب صدور ایزو صادر شده به نوعی که برای سومین سال متوالی موفق به دریافت تاییدیه رعایت الزامات استانداردهای ISO 10002:2018 (سیستم مدیریت رسیدگی به شکایات) و ISO 10004:2018 (سیستم مدیریت رضایتسنجی از مشتریان) از سوی شرکت آرین توف پاسارگاد نماینده TUV INTERCERT آلمان شد.
بیشتربخوانید:
عبور موفق از بررسی ها
صدور ایزو بدین سادگی ها نیست و روندی دقیق و چالشی دارد به نوعی که اجرای الزامات استانداردهای ISO 10002:2018 (سیستم مدیریت رسیدگی به شکایات) و ISO 10004:2018 (سیستم مدیریت رضایتسنجی از مشتریان) در اداره کل سازمان و روشها، اداره کل بازرسی و رسیدگی به شکایات و اداره کل مشتریان و توسعه بازار و برخی از شعب توسط ممیزان شرکت آرین توف پاسارگاد نماینده TUV INTERCERT آلمان ممیزی و انطباق الزامات استانداردهای مطروحه با فرایندهای اجرایی از طریق بررسی فعالیتها، مصاحبه با کارکنان، مشاهده شواهد عینی و دریافت بازخوردها از مشتریان حاضر در شعبه صورت گرفته که با توجه به همه این موارد برای سومین سال متوالی عملکردها تایید شد.
گزارشی جامع و کامل
تایید ایزو در قالب گزارشی صورت گرفته که نشان می دهد ممیزان بانک توسعه تعاون فاقد عدم انطباق بزرگ (Major) و کوچک (Minor) و از موضوعاتی از قبیل “الکترونیکی نمودن فرایند رضایتسنجی از مشتریان”، “تعریف مواردی که موجب رضایتمندی مشتریان میشود” و “نیرویهای متخصص و دارای صلاحیت مرتبط با حوزههای مطروحه” به عنوان نقاط قوت یاد شد.
توصیه برای بهبود
در نشست پایانی نمایندگان بانک ضمن تشکر از ممیزان به منظور ارائه توصیههای لازم جهت بهبود سیستمهای یادشده به این نکته اشاره کردند که بانک توسعه تعاون پیادهسازی استاندارد ISO 9001:2008 (سیستم مدیریت کیفیت) را در سال 1393 و استاندارد ISO 27001:2013 (سیستم مدیریت امنیت اطلاعات) را در سال 1394 شروع و گواهینامههای مربوطه را به ترتیب در سالهای 1395 و 1396 دریافت کرده و در سال های اخیر ضمن پیادهسازی آخرین نسخه از الزامات استانداردهای یادشده گواهینامههای مربوطه را نیز اخذ کرده است.