ایجاد مرز جدید بین ایران و پاکستان

اشتراک گذاری :

خبرداری؟

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی با تشریح نتایج و اهمیت سفر رئیس جمهور به پاکستان تاکید کرد: اقتصاد ایران و پاکستان مکمل یکدیگر است، لذا تلاش می‌شود تا راه‌های توسعه مناسبات اقتصادی و بازرگانی ۲ کشور تقویت شود.

 

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان در سفری ۲ روزه به این کشور با مقامات بلندپایه پاکستان دیدار و گفت و گو کرد. طرفین در این دیدارها طیف وسیعی از روابط دوجانبه پاکستان و ایران را مورد بررسی قرار دادند و همچنین در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی مورد علاقه طرفین تبادل‌نظر کردند.

 

رئیس‌جمهور در نشست مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و پاکستان با تاکید بر این‌که تقویت همکاری‌های ۲ کشور در حل مشکلات منطقه موثر است، اظهار داشت: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فیمابین را متحول کرد و در این زمینه در گام نخست برای دستیابی به حجم ۱۰ میلیارد دلاری در مبادلات تجاری دو کشور توافق کرده‌ایم.

 

رئیسی با بیان این که روابط دو کشور در تمامی ابعاد دوجانبه،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی قابل ارتقا و تقویت است،‌ تصریح کرد: تحکیم و تعمیق روابط ۲ ملت دوست ایران و پاکستان ممکن است مخالفانی داشته باشد،‌ اما عزم و اراده موجود نزد سران دو کشور برای گسترش روابط، بر این مخالفت‌ها غلبه کرده و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در ایجاد تحول در روابط فی‌مابین باشد.

 

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز با بیان این‌که این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فی‌مابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف و تصریح کرد: پیشرفت هر کدام از ۲ کشور ایران و پاکستان باعث پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

 

مرز شکوفایی ایران و پاکستان

در جریان سفر رئیس‌جمهور به پاکستان، ۲ طرف بر گسترش بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی توافق کردند و بر تعهد خود برای تبدیل مرز مشترک خود از «مرز صلح» به «مرز شکوفایی» از طریق پروژه‌های اقتصادی مشترک توسعه محور از جمله ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک، مناطق آزاد اقتصادی و گشایش مرزهای جدید تاکید کردند.

 

آن‌ها همچنین بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی از جمله تجارت برق، خطوط انتقال نیرو و پروژه خط لوله گاز IP تاکید کردند. رئیسی و شهباز شریف توافق کردند که تجارت دوجانبه خود را طی پنج سال آینده به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهند. همچنین طرفین بر ضرورت مشارکت اقتصادی بلندمدت بادوام و الگوی اقتصادی و ارتباطی مشترک منطقه‌ای، به‌ویژه برای توسعه اجتماعی-اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان ایران و استان بلوچستان پاکستان تأکید کردند.

 

تلاش پاکستان بر مدیریت فشارهای خارجی

در جریان سفر رئیس‌جمهور به پاکستان و به منظور تقویت بیشتر همکاری‌های اقتصادی دوجانبه، هر دو طرف توافق کردند که به سرعت توافقنامه تجارت آزاد (FTA) را نهایی کنند و جلسات بعدی رایزنی‌های سالانه دوجانبه سیاسی (BPC) و کمیته تجارت تجاری مشترک (JBTC) و همچنین دور بیست و دوم مذاکرات کمیسیون مشترک اقتصادی (JEC) در آینده نزدیک را برگزار کنند.

 

آن‌ها همچنین توافق کردند که تبادل منظم کارشناسان اقتصادی و فنی و همچنین هیأت‌هایی از اتاق‌های بازرگانی دو کشور را برای تعمیق همکاری‌های اقتصادی تسهیل کنند. با اعلام «نقطه مرزی ریمدان» به عنوان گذرگاه مرزی بین‌المللی تحت «TIR» و بازگشایی ۲ بازارچه امرار معاش مرزی نیز موافقت شد.

 

توافق بر سر عملیاتی‌کردن کامل مکانیسم‌های تجارت مبادله‌ای بین دو طرف برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، به ویژه تحت تلاش‌های مشترک مستمر، مانند بازارهای معاش مرزی نیز وجود داشت که به بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان محلی کمک می‌کند و گامی را در راستای افزایش امنیت مرزها بیشتر می‌سازد.

 

بیشتر بخوانید: سفرای ایران و پاکستان به سفارت خانه‌های دو کشور بازمی‌گردند

 

کراچی، قلب اقتصادی پاکستان

این دیپلمات کشورمان در ارتباط با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی کراچی و توسعه همکاری‌ها با ایران گفت: بعد از این‌که استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷ اتفاق افتاد، کراچی به مدت ۱۲ سال پایتخت سیاسی پاکستان بود، بعد از این که به اسلام‌آباد منتقل شد، دولت پاکستان تصمیم گرفت کراچی را به‌عنوان قلب اقتصادی حفظ کند و از این جهت بسیاری از نهادهای اقتصادی پاکستان و نهادهای حاکمیتی مانند بانک مرکزی و بخش خصوصی، فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع این کشور، کشتیرانی، بورس،گمرک و .. در کراچی مستقر هستند و کراچی به واقع پایتخت اقتصادی پاکستان است. از این جنبه سفر رئیس‌جمهور به کراچی برای پیگیری موضوعات اقتصادی و دیدار با تجار  و بازرگانان حائز اهمیت بود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *