اشتراک گذاری :
خبرداری؟ خودرو ظرفیت بسیار بزرگی برای به حرکت درآوردن چرخهای اقتصاد دارد. بیش از 30 هزار قطعه در یک خودرو بکار می رود تا بتوان با درکنار هم قراردادن این قطعات، وسیله نقلیه ای عمومی یا خصوصی تولید کرد. از سوی دیگر صنعت خودرو به تنهایی صدها شرکت تولیدی دیگر را به حرکت در می آورد، شرکتهایی که اگر بازار مصرف خودرو را از انها بگیریم، اگر تعطیل نکنند، میزان تولید و فروششان به یک چهارم کاهش می یابد.
اما خودرو از اهمیت متفاوتی برخوردار است که در دو بخش می توان مورد بررسی قرار داد. بخش اول بازار فروش است. امروزه خودرو نیازهای گوناگونی از حمل و نقل عمومی تا مصرف شخصی را تامین می کند. بخش دوم خدمات پس از فروش است که تعمیرگاهها به صورت عام و فروشندگان قطعات و لوازم یدکی را شامل می شود. واقعیت این است که فروش لوازم یدکی برای خودروسازان بسیار مهمتر از فروش خودرو است. قطعات همچون خودرو خدمات پس از فروش ندارد، شامل گارانتی نمی شود به نوعی که فروشندگان لوازم یدکی در گوشه و کنار مغازه شان نوشته اند از “پس گرفتن معذوریم”، مسوولیت نصب قطعه بر عهده مکانیک است و در صورت خراب شدن قطعه هنگام تعویض، تعمیرکار پاسخگو است و بسیاری موارد دیگر که در حوصله نمی گنجد.
نکته دیگر آنکه تولیدکنندگان قطعه بسیار بیشتر از خودروسازان تولید می کنند و می توان قطعات بیشتری را فروخت. بررسی ها حکایت از آن دارد که اگر قطعات موجود در فروشگاهها جمع آوری شود، بیش از خودروهایی که تولید شده یا می شود، در فروشگاهها قطعه وجود دارد. هر فروشگاه لوازم یدکی از هر قطعه از بدنه تا باتری سازی و موتوری چندین مورد در مغازه دارد که منتظر فروش آنهاست.
نکته مهمتر، تامین قطعات است، مسوولیتی که خودروساز بر عهده دارد. اگر قطعه ای در بازار کمیاب باشد، خودروساز مورد انتقاد قرار می گیرد.
تمامی این مسایل و بسیاری موارد دیگر اثبات می کند که چرا خودروسازان به تولید قطعات اهمیت ویژه ای می دهند و بخش تولید و توزیع لوازم یدکی فعالی دارند. گروه خودروسازی سایپا نیز شرکت سایپا یدک را راه اندازی کرده تا نیاز بازار به قطعات را تامین کند. اما سوال اینجاست که سایپا یدک تا چه اندازه موفق بوده و چه دستاوردهایی داشته است.
بی شک نظارت می تواند عملکردها را نشان دهد و مهمتر آنکه اگر اشکال یا ایرادی وجود داشت، مشاهده و نسبت به رفع آنها اقدام کرد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا برای نظارت اهمیت ویژه ای قایل است و برای آنکه نظارت را به جامعه مخاطب نشان دهد، بازدیدهای مستمری از زیرمجموعه ها در دستور کار قرار داده است.
علی شیخ زاده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا که بازدید را با جدیت در دستور کار دارد، این بار به سراغ شرکت سایپا یدک رفت. مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا از قسمت های مختلف شرکت سایپایدک بازدید کرد و بر لزوم استفاده از ظرفیت وسیع خودروهای عرضه شده گروه سایپا در سالهای اخیر تاکید کرد.
شیخ زاده با اشاره به عرضه حدود ۱۰ میلیون دستگاه خودرو از سوی گروه خودروسازی سایپا در سالهای اخیر گفت: این میزان تولید خودرو یک بازار بی نظیر برای قطعات یدکی ایجاد می کند که باید با هدف گذاری، برنامه ریزی و نوآوری در ارائه خدمات سهم سایپایدک از بازار قطعات یدکی در کشور را ارتقای چشمگیری داد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به لزوم گسترش شبکه های نمایندگی برای افزایش صادرات قطعه گفت: باید با برنامه ریزی جامع و دقیق، بازارهای هدف صادراتی را تقویت کرد و از این طریق سود عملیاتی سایپایدک را ارتقا داد.
بیشتربخوانید:
اظهارات شیخ زاده نشان می دهد که بخوبی از جایگاه و ظرفیت خودروسازی خبر داد و می داند تولید یک خودرو چه تبعاتی پی سر خودش بر جای می گذارد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا باور دارد که سایپا یدک یک مجموعه لازم و مهم برای خودروسازان و یک ظرفیت بسیار خوب برای مردم است.