محدودیت شبکه های اجتماعی برای کودکان آمریکایی

اشتراک گذاری :

خبرداری؟

قانونگذاران ایالت نیویورک در حال بررسی قانونی‌اند که استفاده از الگوریتم در سکو‌هایی مانند اینستاگرام و تیک‌تاک را برای کاربران کودک و نوجوان حذف می‌کند.

به گزارش خبرداری به نقل از صداوسیما، این قانون شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی را ملزم می‌کند که پست‌ها را به ترتیبی که توسط حساب‌های دنبال‌شده منتشر می‌شوند، به کودکان ارائه دهند و الگوریتم‌هایی را که جریان محتوا را شکل می‌دهند، حذف کنند.
این لایحه با مخالفت برخی از طرفداران و گروه‌های رسانه‌ای از جمله «تِک نت» یک سازمان تجاری که نماینده شرکت‌هایی مانند گوگل، اسنپ، متا، آمازون و اپل است، مواجه شده است.
حامیان این قانون، الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی را عامل اعتیاد کاربران جوان و آسیب‌دیدن سلامت روان آنها می‌دانند.
در طرف دیگر، مخالفان می‌گویند این قانون می‌تواند با محدود کردن ابزار‌هایی که محتوا‌های مضر را فیلتر می‌کنند، بستر مطالب نامطلوب را برای کاربران کودک و نوجوان بیشتر فراهم کند.
آنچه باید درباره مقررات پیشنهادی شبکه‌های اجتماعی بدانید
قانون پیشنهادی، استفاده از الگوریتم‌ها را برای حساب‌های شبکه‌های اجتماعی که متعلق به افراد زیر ۱۸ سال هستند، محدود می‌کند.
طرفداران می‌گویند حذف فید‌های مبتنی بر الگوریتم، اعتیادآوری برنامه‌ها و آسیب‌های وارد شده به خردسالان را کاهش می‌دهد.
این لایحه همچنین شبکه‌های اجتماعی را از ارسال اعلان (نوتیفیکیشن) برای افراد زیر سن قانونی در اواخر شب و ساعات اولیه صبح بدون رضایت والدین منع می‌کند.
این لایحه تاکید می‌کند که خردسالان به طور منحصر به فردی در برابر سازوکار اعتیادآور شبکه‌های اجتماعی آسیب‌پذیر هستند.
آنطور که در این لایحه آمده، کودکان مستعد اثرپذیری از سازوکار‌های اعتیادآور هستند چرا که توانایی کمتری برای کنترل ذهنشان و کاهش اثرات منفی آنها دارند.
سال گذشته، «ویوک مورتی» جراح آمریکایی هشدار داد که استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند «خطری عمیق» بر سلامت روان کودکان ایجاد کند.
موافقان و مخالفان این لایحه چه کسانی هستند؟
این لایحه مورد حمایت «کتی هوچول» فرماندار دموکرات نیویورک، «لتیتیا جیمز» دادستان کل این ایالت و یک گروه دوحزبی از قانونگذاران آن است.
گروه‌های مدافع حقوق کودکان و اتحادیه‌های معلمان نیز از این اقدام حمایت می‌کنند.
گروه‌های غیرانتفاعی حمایت از کودکان در بیانیه‌ای تاکید کردند که این لایحه در کنار لایحه دیگری که از حریم خصوصی و داده‌های کودکان محافظت می‌کند، به قانون‌گذاران نیویورک فرصت مناسبی برای انجام اقدامات معنادار در مقطعی مهم از تاریخ ارائه می‌کند.
در طرف مقابل، ائتلافی از گروه‌های تجاری درباره عواقب ناخواسته و دشواری تأیید سن کاربران برنامه هشدار می‌دهند.
«Chamber of Progress» یک سازمان فناوری که مورد حمایت ده‌ها شرکت بزرگ مانند متا، اپل و آمازون است، هشدار داده که الگوریتم و اقدامات حفظ حریم خصوصی داده‌ها در نهایت می‌تواند وضع شبکه‌های اجتماعی را برای کودکان بدتر کند.
این سازمان در وب‌سایتش نوشت: به‌جای ارائه یک تجربه آنلاین سالم‌تر به کودکان و نوجوانان، لایحه پیشنهادی قانونگذاران ایالت نیویورک می‌توانند از ارائه محتوای مناسب سن آنان توسط سکو‌ها جلوگیری کند. به این معنا که هر کسی که پست می‌گذارد، در بالای فهرست صفحه اجتماعی یک نوجوان قرار می‌گیرد حتی اگر آن پست، هرزنامه، سخنان نفرت‌پراکنان یا محتوا‌های مضر دیگر باشد.
چه اتفاقی خواهد افتاد؟
جلسه قانونگذاری ایالت نیویورک روز پنجشنبه برگزار می‌شود و قانونگذاران زمان کمی برای تصویب این لایحه دارند. اگر این لایحه تا آن زمان تصویب شود، «کتی هوچول» فرماندار نیویورک آن را امضا می‌کند و به قانون تبدیل می‌شود.
«آین کوکاس» استاد مطالعات رسانه‌ای دانشگاه ویرجینیا می‌گوید: اگر این لایحه اجرایی شود، ممکن است با چالش‌های قانونی از سوی پلتفرم‌های فناوری و همچنین مشکلات فنی مواجه و این قانون به نبردی برای حاکمیت دیجیتال تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مطلب می خوانید

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

آخرین اخبار سایت