جایگاه مناسب ایران در بین کشورهای خودروساز

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری تولید خودرو در ایران را در سال ۲۰۲۳ اعلام کرده است که یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۴۷۱ خودرو بود که نسبت به یک میلیون و ۶۴ هزار و ۲۱۵ خودرو سال قبل از آن، رشد ۱۲ درصدی داشته است

به گزارش ایسنا، سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری(OICA) فهرستی از کشورها بر اساس تولید وسایل نقلیه موتوری را ارائه کرده است که شامل اتومبیل‌های سواری، وسایل نقلیه تجاری سبک، مینی‌بوس‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها می باشد.

سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری تولید خودرو در ایران را در سال ۲۰۲۳ اعلام کرده است که یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۴۷۱ خودرو بود که نسبت به یک میلیون و ۶۴ هزار و ۲۱۵ خودرو سال قبل از آن، رشد ۱۲ درصدی داشته است و توانسته جایگاه شانزدهم جهان از نظر میزان تولید خودرو در سال ۲۰۲۳ را از آن خود کند.

تولید خودرو ایران در سال ۲۰۲۲ به میزان ۸۹۴ هزار و ۲۹۸ دستگاه خودرو و در سال قبل از آن ۸۸۰ هزار و ۹۹۸ خودرو بوده است.

صنعت خودروسازی ایران پس از صنعت نفت و گاز سومین صنعت فعال کشور است که ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی و چهار درصد نیروی کار را به خود اختصاص داده است.

کشور چین در این فهرست رتبه اول را با ۳۰ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۹۶۶ خودرو از آن خود کرد و بعد از آن ایالات‌متحده با ۱۰ میلیون ۶۱۱ هزار و ۵۵۵ خودرو و اختلاف زیاد با چین، در جایگاه دوم جدول است و ژاپن با ۸ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۴۴۰ خودرو در جایگاه سوم است.

در جایگاه‌های بعدی قبل از ایران هم کشورهای هند، کره جنوبی، آلمان، مکزیک، اسپانیا، برزیل، تایلند، کانادا، فرانسه، ترکیه، جمهوری چک و اندونزی است. بعد از ایران هم اسلواکی، بریتانیا، ایتالیا و مالزی و روسیه هستند.

برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال 1403
با برنامه‌ریزی صورت گرفته، ظرفیت تولید محصول پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال کاری ۱۴۰۳، در کم‌تر از دوماه به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.

به منظور افزایش ظرفیت تولید محصول پارس و فراخوان متقاضیان طبق اولویت‌بندی سامانه یکپارچه، با هماهنگی با شبکه تامین و قطعه‌سازان این خودرو، گروه صنعتی ایران‌خودرو ظرفیت تولید روزانه را از ۴۰۰ دستگاه از ابتدای امسال، به تدریج به ۷۰۰ دستگاه در کم‌تر از دو ماه خواهد رساند.
این اقدام ایران خودرو پیرو تمدید مجوز تولید پارس از سوی سازمان ملی استاندارد برای بهار امسال صورت گرفته است.
به این ترتیب با افزایش ظرفیت خطوط پارس در پایگاه‌های تولیدی ایران‌خودرو، تولید این محصول طبق مجوز صادره با حداکثر ظرفیت تولیدی که تاکنون وجود داشته، ادامه خواهد داشت.

پیش از این موضوع توقف یا ادامه‌ تولید پژو پارس به کلافی سردرگم بین سه نهاد مرتبط سازمان استاندارد، ایران‌خودرو و وزارت صمت تبدیل شده بود که در اطلاعیه اسفندماه 1402 این گروه خودروساز آمده بود: بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌خودرو، امکان تولید خودرو پارس در بهار سال آینده فراهم شده و بر همین اساس، به زودی متقاضیان ثبت‌نام کننده در سامانه یکپارچه براساس اولویت‌های اعلامی این سامانه فراخوان شده و ثبت نام از آنان انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *