با افزایش ۱۲ درصدی تولید انواع خودرو رقم خورد

تخت گاز سایپا در جاده رکوردشکنی

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ مدتهاست خودرو به چالش جدی کشور تبدیل شده است. در حالی شاهد تفاوت فاحش قیمت خودرو درب کارخانه‌های خودروسازی داخلی با بازار آزاد هستیم که واردات خاصی اتفاق نمی‌افتد و چشم تمامی مردم به خودروسازان داخلی دوخته شده است. از سوی دیگر شاهد رشد تقاضا هستیم، تقاضایی که معلوم نیست تا چه اندازه با نیاز مردم انطباق دارد و تا چه اندازه پول به جیب سرمایه داران، دلالان و سفته بازان سرازیر کرده است.

ساماندهی اشفته بازار

در این شرایط آنچه می‌تواند به آشفته بازار خودرو سروسامان بدهد، افزایش تولید داخل است. با توجه به عطش بازار که به نظر می‌رسد پایانی ندارد، دو راهکار پیش پای اقتصاد کشور قرار دارد. اول اینکه میزان تولید خودرو به اندازه‌ای افزایش یابد که هر متقاضی به هر خودرویی نیاز داشت، به نمایندگی‌های فروش مراجعه کند و به سرعت خودرو را تحویل بگیرد و راهکار دوم این است که واردات خودرو آزاد شود و هر متقاضی بتواند هر خودرویی که با بودجه و توقعات او همخوانی دارد را بدون هیچ محدودیت و در اولین فرصت وارد کند.

انتظار واردات خودرو

اینکه چرا اجازه واردات خودرو داده نمی‌شود، سالی جدی است. واردکنندگان به تمامی بهانه تراشی‌ها واکنش نشان داده اند تا امکان واردات فراهم شود. حتی در واکنش به اینکه دولت با واردات به خاطر ارزبری در شرایط تحریم مخالفت می‌کند نیز اعلام کردند نیازی به دلار ندارند و با سرمایه‌هایی که در خارج از کشور وجود دارد، خودرو وارد می‌کنند تا شاید به بهانه تراشی‌ها پایان دهند، اما باز هم دولت مخالفت کرد و اجازه واردات نداد. بنابر این واردات خودرو برای پایان دادن به عطش بازار منتفی شد.

انتظار مردم از خودروسازان

در شرایط کنونی مدیریت بازار خودرو به خودروسازان داخلی سپرده شده است. مردم انتظار دارند خودروسازان داخلی به اندازه‌ای تولید را بالا ببرند که دلالان نتوانند آن را مدیریت کنند. این توقع با واقعیت‌ها همخوانی ندارد. زیرا میزان تولید با واقعیت تقاضا فاصله بسیاری دارد. اما این دلیل نمی‌شود که خودروسازان دست از تولید بکشند یا افزایش تولید ندهند. برای آنکه بتوان نیاز داخل را تامین کرد، باید خط تولید جدید راه اندازی شود که نیازمند هزینه‌های کلان است، از سوی دیگر اطمینانی به بازار خودرو نیست و چنانچه یک باره شرایط بازار خودرو تغییر کند، خودروسازان با سرمایه گذاری برای راه اندازی خط جدی مشکل خواهند داشت و به عدد‌های بزرگی در زیاندهی منجر می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

رکورد شکنی سایپا

با وجود تمامی چالشها، شرکت خودروسازی سایپا موفق شد، رکورد تولید سال گذشته خود را بشکند و عدد تولید را به ۱۳۷ هزار و ۳۶۹ دستگاه خودرو برساند، این در حالی است که میزان تولید خودرو در شرکت سایپا در سال گذشته ۱۳۷ هزار و ۲۱۸ دستگاه بود.

تولید خودرو‌های جدید

یکی از جدی‌ترین چالش‌های بازار خودرو، تنوع است که سایپا توانست برای این مهم پاسخ قانع کننده‌ای داشته باشد به نوعی که از ابتدای سال جاری تا ۷ اسفندماه، ۵۶۸۹ دستگاه شاهین اتوماتیک و ۱۶۷۷۱ دستگاه کوییک جی ایکس تولید و به سبد محصولات خود اضافه کرده است. همچنین تولید انبوه شاهین اتوماتیک پلاس و اطلس که از محصولات جدید این شرکت است، از بهمن ماه آغاز شده است. از سوی دیگر تولید خودروی محبوب شاهین نیز افزایشی بوده به نوعی که از ابتدای سال جاری تا ۷ اسفند ماه ۴۱۹۳۶ دستگاه شاهین تولید شده و این عدد در سال ۱۴۰۱، ۳۴۴۸۲ دستگاه بوده، بدین جهت در تولید خودروی یاد شده رشد ۲۲ درصدی حاصل شده است. علاوه بر این از ابتدای سال جاری تا ۷ اسفندماه ۵۲۹۲۴ دستگاه کوییک اس تولید شده که در مقایسه با سال گذشته (۲۴۶۲۸ دستگاه) ۱۱۵ درصد رشد به دست آمده، همچنین تولید کوییک اتوماتیک ۵۴ درصد رشد داشته است. در مدت یاد شده ۶۷۴۶ دستگاه کوییک اتوماتیک تولید شد و سال گذشته این عدد ۴۳۷۰ دستگاه بود.

رکورد شکنی برای وانت

بحث دیگر، تقاضا برای وانت است که گروه خودروسازی سایپا برای این مهم نیز راهکار‌هایی اندیشیده و شرکت بن‌رو از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا نیز در تولید وانت ۱۵۱، به رکورد‌های خوبی دست یافته است. در تاریخ ۶ دی‌ماه، سایت بن‌رو، ۴۴۰۰۳ دستگاه وانت تولید کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که میزان تولید ۴۳۸۰۰ بوده، رشد مناسبی ثبت شده است. همچنین باید عنوان کرد که از ابتدای سال جاری تا ۷ اسفندماه سایت بن‌رو بیش از ۵۵۸۵۰ دستگاه وانت ۱۵۱ تولید کرده است. بدین جهت رشد ۲۸ درصدی نسبت به کل سال ۱۴۰۱ و رشد ۱۳۸ درصدی نسبت به کل سال ۱۴۰۰، ثبت شده است.

خودرو تولیدی با عبور مستقیم

در شرایطی که عرضه خودرو کم و تقاضا زیاد است، با معضل کم لطفی برخی خودروسازان رو به رو هستیم. این خودروسازان به انبار کردن خودرو‌های تولیدی می‌پردازند تا به ایجاد تقاضای کاذب دامن بزنند و بتوانند اهرم فشاری برای بالابردن قیمت خودرو شوند. بار‌ها شاهد بودیم که مردم از انبار‌های خودرو‌های دپو شده عکس گرفته اند تا نیت پلید خودروسازان را نشان دهند. این خودروسازان برای توجیه این رفتار زشت خود، اعلام کرده اند که خودرو‌ها مشکل کمبود قطعه دارند و برای همین خودرو‌ها را عرضه نکرده اند که بعد‌ها نادرستی این اظهارات اثبات شده است. اما گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده تولید ناقص در دو مجموعه شرکت سایپا و بن‌رو، صفر بوده و اکثر تولیدات به صورت عبور مستقیم است. همچنین پیش بینی می‌شود، تا قبل از پایان سال جاری، سایت سایپا سیتروئن نیز رکورد تولید سال گذشته خود را بشکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *