شاهمیرزایی از رفع مشکلات صنایع مرتبط با پتروشیمی خبر داد:

تحقق جهاد در کسب و کار با عرضه اعتباری (+ فیلم)

اشتراک گذاری :

خبرداری؟

شاهمیرزایی از رفع مشکلات صنایع مرتبط با پتروشیمی پس از اجرای عرضه اعتباری خبر داد.
پول پاشی به اشکال گوناگون تبعات خاص خودش را دارد که بدترین شکل ممکن، افزایش نقدینگی و ایجاد تورم کاذب است. به همین دلیل هرچقدر بتوان از جابجایی پول جلوگیری کرد، تاثیرات خودش را بر تمامی بخش‌ها بر جای می‌گذارد. از سوی دیگر جابجایی پول نیز مشکلات خاص خودش را دارد که انجام عملیات بانکی جدی‌ترین چالش است. اما بنگاه‌های اقتصادی ناچار به خرید مواد اولیه هستند که برای آن هزینه‌های بسیاری متحمل می‌شوند. بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی بدلیل نداشتن سرمایه در گردش، ناچار به دریافت تسهیلات بانکی می‌شوند که انجام این مهم نیازمند رابطه، صرف وقت و پرداخت هزینه‌های جانبی است که البته تمامی این مبالغ بر هزینه تولید افزوده می‌شود و قیمت تمام شده کالا را بالا می‌برد. برای مدیریت این بحران ها، راهکاری با عنوان عرضه اعتباری صورت گرفته که در قالب این مهم، مواد اولیه بین شرکت‌های تولیدکننده و مصرف کننده اتفاق می‌افتد. بدلیل اهمیتی که عرضه اعتباری دارد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی در اقدامی تاثیرگذار، قرارداد عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی را تنظیم کرد که در قالب این قرارداد بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی مواد اولیه تولیدی خود را به کارخانه‌های مصرف کننده به صورت اعتباری واگذار کردند.
تاثیرات عرضه در تولید
تاثیرات مثبت این قرارداد در بهبود روند تولید بسیاری از کارخانه‌ها باعث شد تا شرکت ملی صنایع پتروشیمی اولین همایش ملی عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی را با هدف تقدیر از پتروشیمی‌ها برگزار کند. در ابتدای این همایش مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به مخالفت رهبر انقلاب با خام فروشی و فروش موادی که می‌توانند ماده اولیه تولید بسیاری محصولات دیگر شوند گفت: صنعت پتروشیمی با توسعه عرضه اعتباری محصولات نشان داد به سیاست‌های مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی مواد اوابه اعتقاد کامل دارد و این صنعت پرچمدار جلوگیری از خام‌فروشی است. وی با تشکر از شرکت‌های پتروشیمی در تعهد به عرضه اعتباری گفت: عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در ۲ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است.

تحقق جهاد در کسب و کار با عرضه اعتباری

عرضه ۷۸ همت اعتبار

عباس غلامی بزرگ‌ترین مشکل صنایع به ویژه صنایع پایین دستی را سرمایه در گردش دانست و گفت: صنایع ناچار به دریافت تسهیلات بانکی می‌شوند که بحران‌های خاص خودش را دارد. وی از تاثیرات عرضه اعتباری به رفع چالش کمبود سرمایه در گردش دانست و گفت: عرضه اعتباری به اندازه‌ای مورد استقبال قرار گر فت که سال گذشته ۷۸ همت محصولات پتروشیمی به‌صورت اعتباری عرضه شد. مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی در هیچ دوره‌ای با چنین روند مطلوبی همراه نبوده گفت: استقبال شرکت‌های پتروشیمی از عرضه اعتباری اتفاق بی‌نظیری بوده که این صنعت می‌تواند الگوی دیگر صنایع در استفاده از راهکار عرضه اعتباری محصولات باشد.

تحقق جهاد در کسب و کار با عرضه اعتباری

 

احیای کارخانه‌های تعطیل شده

در ادامه این همایش دبیر اجرایی نهضت احیای نهاد ریاست جمهوری با اعلام اینکه با اعلام اینکه ۹ هزار واحد اقتصادی که برخی از آن‌ها واحد‌های صنایع پایین دست پتروشیمی بوده در مدت ۳ سال گذشته احیا شدند که ۵ هزار واحد کاملا تعطیل احیا شد. وی با اعلام اینکه در نتیجه احیای واحد‌ها ۲۱۵ هزار شغل ایجاد شد گفت: در مدت ۳ سال گذشته ۳۰۰ همت سرمایه احیا شد و در حالی که دهه‌های گذشته، دهه تعطیلی کارخانه‌ها بود، در دولت رییسی حتی یک کارخانه توسط بانک‌ها تعطیل نشد. وی با تاکید بر اینکه بنا بر این است که با ظرفیت‌های دولتی و حاکمیتی و فرمول‌های مختلف، هیچ واحد تولیدی به هیچ عنوان تعطیل نشود گفت: نه تنها قرار نیست واحدی تعطیل شود، بلکه واحد‌ها احیامی شوند. دبیر اجرایی نهضت احیای نهاد ریاست جمهوری با اعلام اینکه سقف تامین مالی جمعی در حوزه ارز به ۵۰ میلیارد تومان رسیده که می‌تواند در بخش پایین دست استفاده شود گفت: سال گذشته موفق شدیم با کمک ۱۰۵۰ احیاگر متخصص تامین مالی بخش خصوصی ۱۰۰۰ واحد مشکل دار را احیا کنیم. وی از تجربیات ارزشمندی که در مسیر احیای بنگاه‌های اقتصادی بدست آمده خبر داد و گفت: سال اول برنامه احیا مجبور شدیم سراغ تجربیات خارجی برویم، اما اکنون به اندازه‌ای تجربه کسب کرده ایم که ۱۲ کتاب در حوزه مالیات، بیمه، ورشکستگی و متخصص احیا داریم و تجربیاتی بدست آورده ایم که می‌تواند به حوزه پتروشیمی کمک کند.

مشکل تورم و تولید باید همزمان حل شود

در ادامه این مراسم مهندس علیرضا شاهمیرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اظهار کرد:  مشکل تورم و تولید باید همزمان حل شود و ما باید هم رشد اقتصادی و هم جلوگیری از رشد تورم داشته باشیم و این فقط زمانی ممکن است که تامین مالی هم در زنجیره تولید و هم در بخش مصرف‌کننده اتفاق بیفتد و این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که ناترازی جیب مردم برطرف شود.

 

باید ارزش افزوده را در بخش پایین‌دستی‌ بالا برد

دکتر پیام برزگر مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ایران نیز گفت: انشالله با توسعه شهرک‌های سلامت می‌توانیم ارزش افزوده را در بخش پایین‌دستی‌ها بالا ببریم و زمینه بخش کاملا مردمی در پایین دستی هایی که ارزش افزوده بالایی را با سرملیه کم و نرخ بازگشت سرمایه مناسب دارند بتوانیم توسعه دهیم.

 

توسعه صنایع پایین دستی یعنی ارزش افزوده بالاتر و اشتغال

دکتر محمدرضا کریمی مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند گفت: توسعه صنایع پایین دستی یعنی ارزش افزوده بالاتر و اشتغال بیشتر. در حال حاضر یکی از دغدغه‌های کشور بحث ارزش افزوده و اشتغال است که در صورتی برطرف خواهد شد که صنایع پایین دستی توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: سرمایه پایین دستی برای توسعه نیاز به پول و سرمایه و بازار دارد. بخش خصوصی  از بخش دولتی و نیمه دولتی باهوش‌تر، ریسک‌پذیرتر و کاربلدتر هستند.

مهندس حسین صفاری مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر نیز گفت: ما خودمان به لحاظ یک بنگاه اقتصادی فکر می‌کردیم باید ضرر ما منجر به نفع پاین دستی‌ها شود ولی  این اتفاق نیفتاد و به نظرم هر دو طرف در حالت برد-برد از این موضوع نفع می‌برند.

 

انقلاب در کسب و کار

در پایان این مراسم مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با یادآوری اینکه اواخر شهریور ۱۴۰۱ تفاهمنامه سه جانبه عرضه اعتباری بین شرکت ملی پتروشیمی، شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان تولید و تجارت به امضا رسید گفت: در آن زمان تصور نمی‌شد که با عرضه اعتباری واحد‌های با ظرفیت پایین و زیانده مولد شوند و تولیدکنندگان در ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری بدین اندازه نقش داشته باشند. مرتضی شاهمیرزایی با اشاره به اینکه واحد‌های پایین دستی به دلیل کمبود نقدینگی با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند گفت: از هنگامی که عرضه اعتباری در دستور کار قرار گرفت، بسیاری از واحد‌های صنعتی فعال شدند و به اندازه‌ای تحول صورت گرفت که یک انقلاب در کسب و کار کشور بود.

 

۸۰ همت عرضه اعتباری

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به اینکه سال گذشته ۸۰ همت عرضه اعتباری از سوی شرکت‌های پتروشیمی به واحد‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی اختصاص یافت گفت: اگر عرضه اعتباری نبود، این عدد باید از بانک‌ها تهیه می‌شد که در این صورت از یک سو تورم در کف جامعه را رقم می‌زد، از سوی دیگر ۷ ماه زمان نیاز داشت تا تسهیلات اختصاص یابد و بدتر آنکه تولیدکننده باید کارمزد ویژه‌ای نیز پرداخت می‌کرد. وی با تاکید بر اینکه هر هزینه‌ای بر قیمت کالای تولید شده اثر می‌گذارد گفت: تزریق ۸۰ همت از بانک‌ها باعث تورم در کف جامعه می‌شد، بر قیمت محصولات تولیدی می‌افزود و شرایطی بوجود می‌آورد که باید خریدار و مصرف کننده نهایی تمامی هزینه‌ها را بپردازد.

رشد چشمگیر عرضه اعتباری

شاهمیرزایی با اعلام اینکه در ۲ ماه اول سال جاری ۱۴ همت عرضه اعتباری داشتیم گفت: باید از پتروشیمی‌ها تشکر کنیم، زیرا نه تنها کمبود عرضه اعتبار نداشتیم، بلکه عرضه به اندازه‌ای زیادتر از تقاضا بود که واحد‌های پایین دست توان جذب این اعتبار را نداشتند و می‌توان عنوان جهاد اقتصادی در کسب و کار کشور دانست. وی با بیان اینکه در سال جهش تولید با مشارکت مردم باید هر اندازه تسهیلات که مورد نیاز است برای تامین خوراک پایدار در دسترس باشد گفت: باید برای ۱۶ هزار واحد صنعتی مواد خام تهیه شود تا جهش تولید تحقق یابد.

عرضه صنایع بالادست به پایین دست

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از عرضه اعتباری صنایع بالادستی به واحد‌های کوچک به عنوان یک ضروروت برای فعالان و موثرترین راه جهش تولید یاد کرد و گفت: عرضه اعتباری مسیری است که باعث تسهیل در تامین مواد اولیه می‌شود که در نهایت بهره وری و تولید ناخالص کشور رشد پیدا می‌کند.

 

افزایش ظرفیت صنعت پتروشیمی

شاهمیرزایی سال ۱۴۰۳ را سال ماندگاری در صنعت پتروشیمی دانست و گفت: ۱۵طرح پتروشیمی تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت نصب‌شده این صنعت از ۱۰۲میلیون تن عبور خواهد کرد.

اهمیت خوراک پتروشیمی‌ها
شاهمیرزایی با بیان اینکه تأمین پایدار خوراک مجتمع‌های پتروشیمی برای ثبت افزایش تولید محصولات پتروشیمی بسیار اهمیت دارد، گفت: همسو با بومی‌سازی کالا و تجهیزات و کاتالیست‌ها، بیش از ۸۰ طرح زیست‌محیطی نیز در این صنعت تعریف شده است. بومی‌سازی همه کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی تا پایان دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۴ اعلام شده بود و این مهم بدون شک در سال ۱۴۰۴ محقق می‌شود. وی تاکید کرد: شرکت‌های پتروشیمی برای تحقق جهش تولید، کالا و تجهیزات موردنیاز را به سازندگان داخلی سفارش دهند.

 

در پایان این مراسم به شرکت‌های فعال در عرصه پتروشیمی در سه دسته طلایی، نقره‌ای و برنزی لوح و تندیس افتخار اعطا شد.

تحقق جهاد در کسب و کار با عرضه اعتباری

 

فهرست طلایی: شرکت های پتروشیمی اروند، تخت جمشید، زاگرس، غدیر، رجال، تخت جمشید پارس عسلویه و تندگویان لوح تقدیر تندیس یادبود خود را دریافت کردند.

 

فهرست نقره‌ای: شرکت صنعتی نوید زر شیمی، شرکت پتروشیمی خوزستان، شرکت صنایع پتروشیمی انتخاب، شرکت پتروشیمی مارون، شرکت پتروشیمی خراسان، شرکت پتروشیمی لرستان، شرکت پتروشیمی بیستون، شرکت پتروشیمی کارون، شرکت پتروشیمی امیر کبیر

 

فهرست برنز: شرکتهای پتروشیمی بوشهر،مهاباد، کرمانشاه، کردستان، شیراز، میاندوآب، کود شیمایی اوره لردگان، فناوران، پارس، متانول کاوه، پلیمر آریاساسول، اصفهان، بندر امام، تبریز، اکسیر حلال عسلویه، لاله، شازند اراک، ایلام، دی آریا پلیمر، بوعلی سینا، شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران، پلی‌نار و شرکت مروارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *