
اشتراک گذاری :
به نقل از پول نیوز،در شرایطی که برای خودروسازان داخلی انحصار ایجاد شده، ورود خودرو خارجی با محدودیت جدی رو به رو است و تعرفه های سنگین، رقابت را به رفاقت تبدیل کرده، انگیزه ای برای ارتفای کیفیت باقی نمی ماند. در این شرایط نیازی به تولید خودرو با کیفیت نیست زیرا بازار مصرف آنقدر تشنه است که هر خودرو با هر کیفیتی تولید شود، بدون هیچ چالشی بفروش می رسد.
از سوی دیگر شاهد زیاندهی خودروسازان هستیم و در این وضعیت نیازی نیست تا خودروساز برای ارتقای کیفیت، هزینه هایی همچون طراحی برای ساخت اتاق بهتر و موتور کم مصرف تر را در دستور کار قرار دهد، زیرا هیچ مشکلی برای فروش محصولات بی کیفیت وجود ندارد.
اما آنچه مطرح است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد، تعهد خودروسازان به بهبود کیفیت خودروهاست. در شرایطی که کشور با بحران آلودگی هوا دست به گریبان است و سالیانه صدها نفر بدلیل آلودگی هوا جان می بازند یا بیش از 20 هزار نفر بدلیل تصادفات ناشی از خودرو بی کیفیت جان می بازند و میلیونها نفر مجروح و معلول می شوند، بازنگری در تولید خودرو و حرکت به سوی خودرو با کیفیت، یک مسوولیت انسانی فراتر از منافع شرکتی و شخصی است.
خوشبختانه گروه خودروسازی سایپا در راستای تعهد به سلامت مردم و پایان دادن به چالشهای کشور، با قدرت تحقیق و توسعه را در دستور کار قرار داده و بخشی از زیر مجموعه های خود را به تولید اتاق، موتور و دیگر قطعات خودرو اختصاص داده تا مردم خودروهایی با کیفیت تر، زیباتر، با مصرف کمتر و مهربانتر با محیط زیست را سوار شوند.
در این رابطه قائممقام مدیرعامل مگاموتور در حوزههای کیفیت، مهندسی و تحقیق و توسعه، با تأکید بر ضرورت کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی و چالش ناترازی انرژی کشور گفت: مگاموتور برنامهای جامع برای توسعه و تولید قوای محرکه کممصرف را در سه افق کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تدوین و اجرایی کرده است.
سیدعلیرضا مدنی با اشاره به اینکه در افق کوتاهمدت، تولید موتورهای ارتقایافته M15I برای خودروهای گروه X200 سایپا و موتور +M24 ویژه وانتهای تجاری زامیاد به مرحله اجرا رسیده گفت: نسخههای دوگانهسوز (CNG) این موتورها با هدف کاهش مصرف سوخت و تنوعبخشی به سبد محصولات، عملیاتی شده است.
وی با اشاره به اینکه در راهبرد میانمدت موتور ME16 که به تولید انبوه رسیده، هماکنون در خودروهای شاهین پلاس و پارسنوا مورد استفاده قرار میگیرد گفت: پروژه توسعه موتور N20 برای خودروی شاهین کراس نیز در مراحل پایانی قرار دارد و آماده ورود به فاز تولید انبوه است.
قائممقام مدیرعامل مگاموتور در تشریح برنامههای بلندمدت شرکت گفت: توسعه خانوادهای از موتورهای کممصرف مجهز به فناوریهای نوین موتورهای احتراق داخلی از جمله تزریق مستقیم سوخت (GDI)، زمانبندی متغیر سوپاپهای هوا و دود، کاهش اصطکاک قطعات داخلی و توسعه قوای محرکه هیبریدی و برقی، در دستور کار قرار دارد که با هدف ارتقای بهرهوری انرژی و کاهش آلایندگی دنبال میشود.
مدنی با اشاره به اینکه در راستای الزامات استانداردهای آلایندگی یورو ۶ و قوانین ملی مصرف سوخت، پروژه توسعه خانواده موتورهای جدید با فناوری روز دنیا آغاز شده گفت: این موتورها از نوع ۱۶ سوپاپ (DOHC) با بازده حجمی بالاست و با بهرهگیری از سطوح کماصطکاک، بلوک سیلندر آلومینیومی، زنجیر تایم و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها، نقش موثری در کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد حرارتی ایفا میکند.
مدنی از همکاری مگاموتور با شریک تجاری خارجی خبر داد و گفت: این پروژه متناسب با شرایط اقلیمی و نوع سوخت داخل کشور در حال اجراست و در فاز نخست، بخشی از موتورها بهصورت CBU تأمین میشود و سپس با راهاندازی خطوط مونتاژ و ماشینکاری در سایت مگاموتور، پروژه بهتدریج وارد فاز CKD و در نهایت داخلیسازی کامل خواهد شد. این خطوط ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه موتور برای گروه سایپا را فراهم میکنند.
قائممقام مدیرعامل مگاموتور با اشاره به اینکه خانواده موتورهای جدید شامل موتورهای تنفس طبیعی، توربوشارژ و توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت است گفت: برآوردها نشان میدهد استفاده از این موتورها در محصولات سایپا، بهطور متوسط منجر به کاهش حدود یک لیتر مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد شد و این دستاوردی مهم در مسیر ارتقای فناوری صنعت خودرو و تحقق الزامات زیستمحیطی کشور است.