مدیر ارتباطات از کاهش ۹۰ درصدی بدهی و رشد ۹ درصدی درآمد خبر داد

شتاب سایپا بر ریل تولید، پاسخگویی و امیدآفرینی

ما هم گلایه داریم و نسبت به بسیاری از مشکلات به ویژه تاخیر در انجام تعهدات منتقد هستیم. اعتقاد داریم مطالبه گری حق مشتری و پاسخگویی وظیفه تولیدکننده و کارفرماست. اگر قصور، کمکاری، ضعف، اشتباه یا هر مورد دیگر صورت گرفته باشد که عمل به تعهدات را زیر سوال ببرد، باید شفاف سازی شود و حتی به صورت رسمی پوزش خواهی انجام شود، رویکردی که سالهاست از خودروسازان انتظار می رود و هرچه پیش می رویم، کمتر و کمتر می شود.

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ اما رویکرد گروه خودروسازی سایپا متفاوت است. با تعریف و فعال کردن دوباره اداره ارتباطات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا که در مدیریت های گذشته بدلیل بی توجهی به پاسخگویی و شفاف سازی منحل شده بود، پاسخگویی در دستور کار قرار گرفت و در اقدامی بی سابقه، روابط عمومی فضایی برای انتقاد و بازخواست شرکت ایجاد کرد تا کسانی که از تاخیرهای صورت گرفته انتقاد و گلایه دارند، وارد سایت شوند، اعتراض کنند و پاسخ بگیرند، رویکردی که در صنعت خودروسازی سالهاست به فراموشی سپرده شده بود.

ایجاد فضا برای انتقاد مشتری و پاسخگویی سایپا، باعث شده انتقادها در فضای مجازی که گاه به توهین و  افترا کشیده می شد، کاهش یابد و مشتری حرفش را به مدیران سایپا بزند و پاسخ بگیرد، در حالی که انتقاد در فضای مجازی به صورت یک طرفه است و مشتری معترض نمی داند صدایش به گوش مدیران و مسوولان سایپا رسیده یا نرسیده است.

از سوی دیگر با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید به سرگروهی علی شیخ زاده در سایپا، اتفاقات مبارکی رقم خورده که فعال شدن خط تولید کامیون و اتوبوس با ثبت رکوردهای خیره کننده، ساخت خودروهای جدید به ویژه خودروهای برقی، ایجاد تغییرات کیفی و ظاهری خودروها، بهبود خدمات پس از فروش و بسیاری گزینه های دیگر را می توان دستاورد تفکر تیم مدیریتی جدید دانست.

با وجود همه تحولات و اتفاقات مبارکی که بتازگی در سایپا رقم خورده و با وجود تمام انتقادهایی که می توان بدانها پرداخت و حتی بزرگنمایی کرد، نباید از مرز انصاف عبور کرد. اگر قرار بر انتقاد است، می بایست مستند و مبتنی بر واقعیت باشد.

اما بتازگی گزارشی مبنی بر نامطلوب بودن وضعیت مالی گروه خودروسازی سایپا و افزایش بدهی‌های این مجموعه به قطعه‌سازان مطرح شد که با واکنش رضا حسینی، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا رو به رو شد، واکنشی که مبتنی بر آمار و ارقام و مستندات بود. نکته بسیار مهمی که در پاسخگویی حسینی نهفته، توجه به انتقادات است. آنچه مدتهاست رسانه ها را گله مند کرده، بی توجهی خودروسازان به انتقادهاست. گویی برای خودروسازان انتقاد اهمیتی ندارد و البته هنگامی که پاسخ نمی دهند، به صورت غیر مستقیم گزارش را با وجود آمارهای درست و غلط ، تایید می کنند.

مدیر ارتباطات سایپا بر شفافیت مالی این مجموعه تاکید کرد و گفت: برخلاف ادعاهای مطرح‌شده، وضعیت مالی گروه خودروسازی سایپا در مسیر بهبود پایدار قرار دارد و شاخص‌های رسمی و مستند بورسی به‌روشنی گواه این موضوع است. وی با تاکید بر اینکه تولیدات این مجموعه ادامه دارد گفت: تعهدات در حال کاهش است و طی شش ماه اخیر، اطلاعات مالی مطلوبی از سایپا منتشر شده که اسناد آن در «کُدال» موجود است.

حسینی با اشاره به انتشار منظم و شفاف اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی زیرمجموعه سایپا در سامانه کدال افزود: تمامی داده‌ها و گزارش‌های مالی به‌صورت مستمر در دسترس عموم سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان قرار دارد و هر فردی می‌تواند با مراجعه به این سامانه، آمار دقیق و به‌روز را مشاهده و بررسی کند.

وی با اعلام اینکه بدهی‌های سرفصل‌شده بانکی سایپا از بیش از ۲۱ همت در سال گذشته به کمتر از ۲ همت کاهش یافته گفت: مطالبات قطعه‌سازان کاهش چشمگیری داشته، بیش از ۶۸ درصد زیان عملیاتی سایپا کاهش یافته و زیان خالص شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۸ درصد کمتر شده است.

مدیر ارتباطات سایپا با تاکید بر اینکه درآمد حاصل از فروش محصولات سایپا در شش‌ماهه نخست سال جاری بیش از ۹ درصد افزایش یافته افزود: این رشد ناشی از تغییر ترکیب سبد محصولات به سمت خودروهای کم‌زیان و سودده‌تر است.

وی شاخص‌های عنوان شده را بیانگر ثبات و توانمندی مالی گروه سایپا دانست و گفت: اعداد و مستندات نشان می‌دهد گروه خودروسازی سایپا با قدرت و ثبات در مسیر رشد و توسعه گام برمی‌دارد و هیچ‌گونه بحران مالی در ساختار این مجموعه وجود ندارد.

حسینی با اعلام اینکه گروه خودروسازی سایپا در آستانه واگذاری به بخش خصوصی قرار دارد گفت: انتشار برخی اخبار نادرست و فضاسازی‌های غیرواقعی می‌تواند در راستای پروژه «ارزان‌سازی سهام شرکت سایپا» باشد که برخی رسانه‌ها در حال دنبال کردن آن هستند.

همچنین بخوانید  سایپا در قله کیفیت و مناسب ترین قیمت

وی از رسانه‌ها خواست در انتشار اخبار مرتبط با بنگاه‌های اقتصادی، به آمار و اطلاعات رسمی منتشرشده در سامانه‌های قانونی استناد کنند تا از ایجاد نگرانی بی‌مورد در افکار عمومی جلوگیری شود.

مدیر ارتباطات سایپا با تاکید بر اینکه منکر وجود برخی مشکلات و چالش‌ها نیستیم، توضیح داد: بخشی از این مسائل به‌صورت انباشته از دوره‌های مدیریتی گذشته به مدیریت جدید به ارث رسیده که با برنامه‌ریزی دقیق در حال رفع و ساماندهی آن‌ها هستیم.

حسینی با قدردانی از رسانه‌های مسوولیت‌پذیر و مردم آگاه گفت: از همراهی و دقت نظر رسانه‌هایی که با رویکرد حرفه‌ای و متعهدانه واقعیت‌های صنعت خودرو را پیگیری می‌کنند، سپاسگزاریم. اطمینان داریم با استمرار مسیر اصلاحات و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، آینده‌ای روشن و پایدار در انتظار گروه خودروسازی سایپا خواهد بود.

اگر اصل مهم اقتصادی مبنی بر اهمیت مشتری مداری را مطابق علوم جدید بپذیریم و باور کنیم سوال و مطالبه گری حق مشتری و پاسخگویی وظیفه تولید کننده است، مشکلات کاهش می یابد. متاسفانه مدتهاست خودروسازان در قله منیت و بی نیازی به پاسخگویی قرار دارند که خوشبختانه سایپا در دوره مدیریت جدید در کنار مشتری قرار گرفته و آنچیزی را دنبال می کند که رهبر انقلاب بر آن تاکید کرده اند. آیت الله خامنه ای در دیدار با دولتها همواره بر اطلاع رسانی تاکید کرده و گفتند: گزارش عملکرد دولت باید به افکار عمومی ارائه شود تا مردم ضمن اطلاع از اقدامات انجام‌گرفته، از کارها و برنامه‌های آینده نیز مطلع شوند. ارائه گزارش عملکرد، موجب امیدواری مردم به آینده خواهد شد؛ البته باید دقت شود که در این گزارش‌ها، آمارها دقیق و به دور از اغراق باشند.» ایشان تاکید کردند: باید امید را در مردم حفظ و تقویت کرد که یکی از راه‌های تقویت آن، اطلاع افکار عمومی از کارهای انجام گرفته، است.

رویکردهای سایپا در دوره مدیریت جدید و انتصاب مدیر مسلط به رسانه در روابط عمومی سایپا، گامی جدی در راستای تحقق این بیانات رهبر انقلاب است که خوشبختانه باعث کاهش نارضایتی مشتریان با وجود تاخیر در انجام تعهدات است.