راز موفقیت سایپا تولید خودروهای باکیفیت‌تر و به‌روزتر

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ صنایع در بخشهای گوناگون تعریف می شود، اما صنعت خودرو یک سروگردن از دیگر صنایع بالاتر است. در حالی که خودرو یک صنعت جامع و کامل محسوب می شود، وابستگی و چسبندگی بسیاری با دیگر صنایع دارد. خودروسازی تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی دارد و از گردش مالی تا اشتغالزایی را رقم می زند. تعداد اجزای خودرو می تواند اهمیت این صنعت را اثبات کند به نوعی که قطعات بکار رفته در یک خودرو با احتساب پیچ و مهره هایی که در ساخت آن به کار می رود، به طور میانگین حدود 30 هزار قطعه هستند. البته بدون احتساب قطعات جانبی و تنها با در نظر گرفتن اجزای موتور و بخش هایی از این دست، 1800 قطعه مجزا در هر خودروی سواری به کار می رود.

بنابر این از هنگامی که طراحی تولید یک خودرو آغاز می شود تا هنگامی که اولین خودرو تولید می شود، روندی طولانی و پر چالش را طی می کند. بنابر این اگر قرار است نسبت به صنعت خودروسازی انتقاد کنیم، ابتدا باید روند تولید آن را بشناسیم تا بتوانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم.

البته تولید خودرو در کشوری که هیچ مشکلی در سیاست خارجی ندارد و در معرض جنگ اقتصادی نیست، کار سختی به نظر نمی رسد، اما وقتی انواع تهدیدها متوجه کشورمان است و دشمن با ابزار تحریم، جنگ تمام عیار اقتصادی را در دستور کار دارد و جامعه جهانی همسو ایران را تحت فشار قرار داده اند، هجمه به صنعت خودروسازی بی انصافی است.از سوی دیگر نباید دست خودروسازان را باز بگذاریم تا خودرویی بی کیفیت تولید کنند و مردم قربانی این شرایط باشند.

این مقدمه حکایت از آن دارد که باید نسبت به صنعت خودروسازی انصاف به خرج دهیم و پس از در نظر گرفتن تمامی جوانب، در خصوص صنعت خودرو اظهار نظر کنیم.

با توجه به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کانون انتقاد به صنعت خودروسازی کشور قرار دارند، لازم است از صنعت خودروسازی بازدید مستمری داشته باشند تا بتوانند بدون غرض و منصفانه در خصوص خط تولید، کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و بسیاری موارد دیگر اظهار نظر کنند.

در این رابطه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از خطوط تولید شرکت سایپا بازدید کردند و در نشست مشترک با مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره این شرکت، آخرین دستاوردها و توانمندی‌های سایپا بررسی شد و مهمترین چالش‌ها و موانع پیش روی صنعت خودروسازی کشور مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

پس از بازدید و برگزاری نشست تخصصی، علی علیزاده رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر ضرورت حمایت از تولید داخلی تاکید کرد و گفت: فرصتی فراهم شد تا از نزدیک با توانمندی‌های گروه خودروسازی سایپا آشنا شویم و نقطه‌نظرات مدیرعامل، اعضای هیات‌مدیره و مهندسان این مجموعه را بشنویم.

رییس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه صنعت خودرو کشور با موانع و مشکلات متعددی مواجه است گفت: باید از زحمات مدیران و کارکنان تلاشگر شرکت سایپا قدردانی کرد که توانسته‌اند با پشتکار و تعهد، تولید خودرو را در کشور حفظ کرده و نیاز جامعه را با محصولات به‌روز و باکیفیت تأمین کنند.

علیزاده با یادآوری اینکه مجلس شورای اسلامی همواره دغدغه‌های مردم در زمینه قیمت و کیفیت خودروهای داخلی را به مدیران صنعت خودرو منتقل می‌کند گفت: خوشبختانه تلاش متخصصان داخلی در این صنعت، نسبت به گذشته منجر به تولید خودروهای باکیفیت‌تر و به‌روزتر شده که این امر رضایت نسبی مصرف‌کنندگان را در پی داشته که امیدواریم با تداوم این روند، شاهد رشد و پیشرفت روزافزون صنعت خودروسازی کشور باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از مشکلات صنعت خودرو، ریشه در ساختار کلی کشور دارد گفت: خودروسازی ایران سال‌ها از نبود یک استراتژی مشخص و مدون رنج برده است.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه نباید مشکلات و ضعف‌های این صنعت را به مدیران، متخصصان و کارگران در مقطع زمانی خاصی منتسب کرد گفت: برای حل مشکلات صنعت خودرو، نیاز به یک استراتژی کلان و مدیریت هدفمند داریم و باید با تعیین یک چشم‌انداز دقیق و همکاری همه‌جانبه، در مسیر تحقق اهداف توسعه‌ای این صنعت حرکت کنیم. وی تاکید کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس در راستای حل مشکلات و افزایش کیفیت خودروهای داخلی، از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد تا این صنعت در مسیر پیشرفت و رقابت‌پذیری قرار گیرد.

بیشتربخوانید:

رشد ۱۱ درصدی تولید سایپا

در این نشست، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا، گزارشی از برنامه‌ها و دستاوردهای این شرکت ارائه کردند و به سؤالات نمایندگان مجلس درباره چالش‌ها و موانع تولید پاسخ دادند. همچنین رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان، از تلاش‌های تمامی مدیران، مهندسان، کارگران و کارکنان گروه سایپا که در شرایط سخت اقتصادی برای رونق تولید داخلی تلاش می‌کنند، قدردانی کرد.