
اشتراک گذاری :
بزرگترین چالشی که تولید، صنعت و اقتصاد کشور را تهدید می کند، نبود تعامل و همفکری بین طرف های درگیر است. بی شک در شرایط تهدید و تحریم، اتفاقات نامبارکی بین طرف های درگیر در تولید صورت می گیرد که بخش مهمی از انها در نتیجه سوبرداشت و سوتفاهم است. این وضعیت باعث بروز کدورت و چالش بین طرف های درگیر می شود که در برخی موارد به کمکاری و لجبازی منجر می شود.
بی شک برگزاری نشست های تخصصی بین طرفین می تواند بسیاری از چالشها و مشکلات را بر طرف کند و شرایط را به نوعی رقم بزند که به ارتقای تولید کشور منجر شود.
یکی از مهمترین صنایع کشور، صنعت خودروسازی است. هر خودرو به طور متوسط از 30 هزار قطعه تشکیل می شود که تولید این قطعات، صنایع بسیاری را فعال می کند، فعالیتی که باعث حفظ اشتغال و ارتقای وضعیت موجود آن هم در شرایط تحریم می شود.
شرکتهایی که قطعات مورد نیاز خودروسازان را تولید یا وارد می کنند، بسیار گسترده هستند و جایگاه قطعه سازان در تولید و اقتصاد به اندازه ای جدی است که کوچکترین بحران برای این بخش می تواند به بحرانی بزرگ در اقتصاد کشور منجر شود.
قطعه سازان در شرایط کنونی به قطب بزرگی از اقتصاد کشور تبدیل شده اند و گردش مالی در کنار اشتغالزایی باعث شده قطعه سازان نقش تعیین کننده ای داشته باشند. قطعه سازان به اندازه ای بزرگ و تاثیرگذار هستند که اعداد بزرگی به صنعت خودرو در قالب تولید قطعه و دریافت نکردن پرداخت کرده اند.
این اعداد بزرگ در آخرین نشست خبری دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور بخوبی مشاهده شد. آرش محبی نژاد جمع کل بدهی دو خودرو ساز بزرگ کشور را ۶۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.
وی مطالبات معوق سر رسیده گذشته و تعیین تکلیف نشده را ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و گفته بود: خودروسازان از ابزارهای مالی مانند آیندهفروشی، اسناد تفاهمنامه، السی داخلی و شکستن بدهیها برای تامین نقدینگی استفاده میکنند که اگر وضعیت فعلی متوقف شود، حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی در صنعت خودرو باقی میماند و در صورت توقف کامل، صنعت خودرو دچار بحران جدی خواهد شد. این اظهارات محبی نژاد حکایت از آگاهی کامل قطعه سازان نسبت به وضعیت خودروسازان دارد.
اگر بپذیریم که این میزان بدهی می تواند به ابر چالش تبدیل شود، باید این را بپذیریم که تعامل و همکاری می تواند به رفع بحران موجود کمک کند، اقدامی که در دیدار مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور صورت گرفت.
دبیر انجمن قطعهسازان پس از نشست مشترک با مدیریت ارشد گروه سایپا گفت: اگر این نشست ها بهصورت مستمر برگزار شود، به انتقال موثر دیدگاههای دو طرف، یعنی زنجیره تامین و گروه سایپا، کمک خواهد کرد و میتواند زمینه گرهگشایی از مشکلات و دستیابی به بیشترین بازدهی در کوتاهترین زمان ممکن را فراهم کند.
محبینژاد با اشاره به طرح مشکلات و دیدگاههای قطعهسازان در نشست با مدیران ارشد سایپا گفت: مدیران سایپا بهطور طبیعی درگیر مسائل کلان، نقدینگی و چالشهای جاری و به ارث رسیده از گذشته هستند و این جلسات به بیان موضوعات و رفع مشکلات کمک شایانی میکند.
به گفته دبیر انجمن قطعهسازان اتفاق بسیار خوبی که در این نشست ها بروز می کند، تبادل اطلاعات، نظرات، برنامهها و سیاستهاست که به دو طرف منتقل میشود.
وی با اشاره به اینکه موارد مطرح شده در دیدار با مدیران ارشد سایپا را در سطح اعضا، سیاستگذاریها، تعاملات و نشست های گوناگون، بهصورت منسجم انتقال میدهیم گفت: استمرار این نشست ها میتواند بیشترین بازدهی را به همراه داشته و حتی برگزاری نشست های تخصصی و تفکیکشده میتواند به نتایج بهتری منجر شود.
محبی نژاد با تاکید بر اینکه این تعامل برای هر دو طرف مفید خواهد بود گفت: سایپا با مشکلاتی مواجه است که بخشی از آن ناشی از قیمتگذاری دستوری و برخی تصمیمات نادرست گذشته است و مدیریت فعلی وارث این شرایط محسوب میشود.
وی یکی از مهمترین چالشهای سایپا را زیان انباشته دانست و گفت: زیان انباشته فشار سنگینی بر نقدینگی شرکت وارد کرده که اگر این مسائل حل شود، میتوان به یک نقشه راه مناسب برای توسعه سایپا دست یافت.
دبیر انجمن قطعهسازان با تاکید بر اینکه برنامههای توسعه محصول و قوای محرکه سایپا، برنامههایی فاخر و آیندهدار است گفت: در صورت فراهم شدن بسترهای لازم، این شرکت ظرفیت آن را دارد که بهعنوان یکی از خودروسازان مطرح کشور در منطقه بدرخشد.