
اشتراک گذاری :
به نقل از پول نیوز، آلودگی هوا بیداد می کند. نفس به سختی بالا می آید. اگرچه هر نفسی که فرو میرود، مُمدِّ حیات است، اما چون بر میآید مُفَرِّحِ ذات نیست. هوایی که تنفس می کنیم، آنقدر آلوده است که وقتی فرو می رود، انواع ذرات آلوده را وارد ریه ها و اعضای بدن می کند و متاسفانه این ذرات بر نمی آید، بلکه در بدن می ماند و انواع بیماری ها را رقم می زند و کار را بجایی می رساند که بدترین بیماری ها را باعث می شود.
آمارها به هیچ عنوان امیدوار کننده نیست. میزان آلودگی هوا در ۲۷ شهر کشور بیش از حد مجاز و در مواردی بیش از ۳ برابر حد مجاز است. ۸۸ درصد آلودگی هوا در ایران ناشی از موتورسیکلتها و خودروهاست و وزارت بهداشت از ۲۰ هزار مرگ سالانه منتسب به آلودگی هوا در ایران خبر داده و۲۰ درصد سرطان ریه بدلیل آلودگی هواست. نیمی از جمعیت کشور در معرض آلودگی هوا قرار دارند و خسارات آلودگی هوا به ۷ میلیارد دلار میرسد. اگرچه تحقیقات نشان میدهد میزان مرگهای ناشی از سکته بیش از آلودگی هواست، اما یک سوم مرگهای ناشی از سکته نیز به دلیل آلودگی هواست.
این شرایط در حالی است که با وجود تاکید بر اجرای قانون هوای پاک، همچنان خودروهای با مصرف بالا و آلاینده در کشور تولید می شود. خودروهای پر مصرف همچنان باعث نگرانی هستند و اصراری بر اصلاح خط تولید خودروها صورت نمی گیرد.
با وجود تمام این مطالب، یک باره شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران آخرین ارزیابی های خود را منتشر کرده که بر اساس آن، گروه خودروسازی سایپا در بخش سواری بنا بر ارزیابی رسمی، موفق شد رتبه نخست کشور را از نظر کمترین میزان انتشار CO₂ و پایینترین میانگین مصرف سوخت در میان خودروسازان داخلی به دست آورد.
در راستای برنامه جامع کنترل و کاهش میزان مصرف سوخت خودروهای تولیدی کشور و به استناد گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و بر پایه پایشها و آزمونهای آلایندگی در حوزه پایش تطابق تولید (COP) سازمان حفاظت محیط زیست، گروه خودروسازی سایپا (سواری) در آخرین ارزیابی مقایسهای منتشرشده توسط این شرکت، موفق به اخذ بالاترین رتبه در میان خودروسازان داخلی از نظر کمترین میزان انتشار CO₂ و پایینترین میانگین مصرف سوخت نسبت به تیراژ تولید در سال ۱۴۰۳ شده است.
آمارهای مرتبط با صنایع خودروسازی کشور باید ملاک قرار گیرد و گروه خودروسازی سایپا باید ملاکی برای دیگر خودروسازان باشد. باید مهندسان و طراحان ساخت خودرو و موتور از تیم قطعه ساز سایپا مشورت بگیرند تا خودروهایی تولید شود که کمترین آلودگی و بیشترین بازدهی را داشته باشد، اتفاقی که در گروه خودروسازی سایپا صورت می گیرد.
آنچه همواره در تولید خودرو مورد تاکید قرار گرفته، کاهش میزان انتشار CO₂ و مصرف سوخت است، خواسته ای که همواره یکی از اهداف اصلی گروه خودروسازی سایپا بوده که با همکاری و پیگیری شرکت مگاموتور، معاونت مهندسی، معاونت بازرگانی و سایر واحدها و شرکتهای مرتبط گروه حاصل شده است.
باید خودروسازان از غرور کاذب دست بکشند و از تیم متخصص گروه خودروسازی سایپا مشورت بگیرند تا خودروهایی کم مصرف با آلایندگی کمتر تولید شود. دستاورد ارایه شده بیانگر حرکت هدفمند و برنامهریزیشده سایپا در مسیر تولید خودروهای کممصرف و توجه به مقوله انرژی بهعنوان یکی از ارکان طراحی، تولید و توسعه سبد محصولات است.
نباید از کنار این ارزیابی بسادگی عبور کنیم، بلکه باید تولید خودروهای کم مصرف با کمترین میزان آلودگی باید مطالبه عمومی باشد و تمامی خودروسازان مکلف به حرکت در مسیر سایپا شوند، زیرا ماجرای سلامت با دیگر مقوله ها متفاوت است و تولید خودروهای کم مصرف با آلودگی کمتر، مهر تاییدی بر اهمیت دادن به سلامت مردم و تولید خودروهای پرمصرف و آلوده کننده، اصرار خودروسازان بر مرگ و میر مردم است.
نکته دیگر اینکه خودروسازان باید نسبت به مردم احساس مسوولیت داشته باشند و تولیدات خودرو به سمت کیفیت برود. خودروسازان باید بدانند اکنون که مردم مشتاق خرید خودرو هستند، باید تولید خودروهای کم مصرف و با کیفیت در دستور کار قرار گیرد.