اشتراک گذاری :
خبرداری؟ «بهتر آن باشد که سر دلبران / گفته آید در حدیث دیگران». سالهاست چالش بین خودروساز و مشتری، به جدی ترین و اصلی ترین بحث تبدیل شده که انتقادهای منصفانه و غیر منصفانه ای را رقم زده است. در بسیاری از موارد حق با مشتری و در بسیاری از موارد دیگر حق با خودروساز بوده، اما رویکرد انتقاد یک طرفه و نادیده گرفتن عملکرد مثبت، باعث تضعیف صنعت خودروسازی در کشور شده است.
یکی از جدی ترین چالشهای خودروسازان، تامین قطعه است. یک خودرو از 30 هزار قطعه ریز و درشت تشکیل شده که خودروساز توان تولید همه آنها را ندارد، به همین دلیل قطعه سازان بسیاری وارد عرصه شده و تولید بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان را بر عهده گرفته اند.
اما مشکلات قطعه سازان با خودروسازان نیز داستان دیگری است. همواره این انتقاد از سوی قطعه سازان مطرح می شود که خودروساز در پرداخت مبلغ قطعات دریافتی کمکاری می کند به نوعی که دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی از ۵۵ همت مطالبه قطعه سازان و زنجیره تامین از خودروسازان خبر داد و گفت: اگر حداقل باید ۲۰ همت این طلب پرداخت نشود با کاهش تولید و تعدیل نیروی کار روبرو خواهیم شد.
در حالی که دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو موظف است منافع اعضای انجمن را دنبال کند، اما نمی تواند در مورد همه خودروسازان به صورت کلی و ناحق سخن بگوید و ناچار است عملکرد هر خودروساز را به تفکیک مورد ارزیابی قرار دهد. این رویکرد باعث می شود خودروسازانی که عملکرد قابل دفاعی دارند، مورد تقدیر قرار گیرند و الگویی برای دیگر خودروسازان شوند.
آرش محبینژاد از برگزاری جلسات، مذاکرات و مکاتبات گسترده انجمن قطعه سازان با مجموعه مدیریتی سایپا خبر داد و گفت: هماهنگیهایی انجام شده و الزاماتی از این پیگیری ها به دست آمده است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو با تاکید بر امکان پرداخت معوقات سایپا گفت: اگر نقدینگی حداقلی مورد نیاز قطعهسازان گروه خودروسازی سایپا تامین و تزریق شود، قابلیت تولید روزانه ۱۸۰۰ دستگاه خودرو را دارد و میتواند معوقات خود را تا پایان سال به صفر برساند.
این اعتراف دبیر انجمن حکایت از توانمندی، نگاه مثبت، اولویت قراردادن منافع ملی و مشتری مداری گروه خودروسازی سایپا دارد و این خودروساز می تواند آنقدر تولید کند که تاثیر مثبتی در ثبات بازار و مقابله با بازار سیاه داشته باشد.
اگرچه سایپا با تغییرات مدیریتی جدید، تحولات چشمگیری داشته، از زیر بار بحران ها بیرون آمده و حتی مدتهاست نقش تعیین کننده در سبزشدن تالار شیشه ای و بازار سرمایه داشته باشد، اما هنوز باید تلاش بیشتری داشته باشد که محبی نژاد با تاکید بر اینکه شرایط امروز سایپا، نتیجه آیندهفروشی و بیبرنامگی پیشین است گفت: مدیران فعلی سایپا با وجود محدودیتها، تا حدی شرایط را تغییر دادند و اگر تلاشهای مدیران جدید نبود، تولید سایپا به شدت کاهشی میشد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو به مقایسه عملکرد دو خودروساز بزرگ کشور پرداخت و گفت: با ادامه روند فعلی در شهریورماه سایپا عملکردی قابل توجه خواهد داشت. هرچند میزان فروش سایپا کمی بیش از نصف ایرانخودرو است، اما بدهی بانکی و هزینه مالی این شرکت همتراز ایرانخودرو بوده است. با این حال، تیم مدیریتی فعلی توانسته سایپا را از وضعیت دشوار گذشته به نقطهای امیدوارکننده برساند و این یک دستاورد بزرگ است.
وی با یادآوری اینکه از یکسال و نیم گذشته سایپا بهصورت جدی وارد اصلاح حسابها و بازپرداخت تعهدات شده گفت: نمیتوان از حق گذشت؛ تعهدات معوق سایپا در مقایسه با ابتدای امسال در بخش تعهدات و تحویل خودرو به شکل محسوسی کاهش یافته و مردم نسبت به گذشته خودروهای خود را سریعتر تحویل گرفتهاند.
ابزاری که قطعه سازان بارها دنبال کرده اند، توقف تولید و تحویل ندادن قطعه برای فشار بر خودروسازان بوده در حالی که محبینژاد با اشاره به مشکلات تأمین مالی قطعهسازان گفت: با وجود تمام فشارها، ما همراه سایپا هستیم تا روند تولید پایدار بماند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو با اشاره به اینکه ساختار اولیه سایپا فرانسوی بوده و یک هرکول جیبی است گفت: اگر برنامههای در دست اجرا – که محرمانه است – محقق شود، با حمایت بانک مرکزی و تأمین حدود ۲۰ همت منابع مالی، سایپا قادر خواهد بود تولید پایدار روزانه ۱۸۰۰ دستگاه را تجربه کند و تا پایان سال هیچ تعهد معوقی در سایپا باقی نخواهد ماند.
محبی نژاد با یادآوری اینکه سایپا علاوه بر توقف تولید چند محصول قدیمی مانند پراید و پراید وانت، به سمت عرضه محصولات جدید با ارزش افزوده بالاتر حرکت کرده گفت: این تغییر موجب افزایش فروش، بهبود نقدینگی و رضایت بیشتر مشتریان خواهد شد. بنابراین اگر حمایتهای مالی مدنظر عملی شود، سایپا نهتنها تعهدات معوق را به صفر خواهد رساند بلکه ظرفیت تولید خود را نیز بهطور قابل توجهی افزایش میدهد.
این اظهارات دبیر انجمن قطعه سازان بیانگر انصاف در تحلیل شرایط خودروسازان است. مهمتر آنکه باعث امیدواری و انگیزه بیشتر سایپا به صفر کردن بدهی خود می شود و الگویی برای دیگر خودروسازان می شود تا چرخه معیوب خودروساز و قطعه ساز را ترمیم کنند، رویکردی که سایپا با قدرت در پیش گرفته است.