حسینی از افزایش چشمگیر تولید تا کاهش چشمگیر تعهدات معوق خبرداد

تخت گاز سایپا در جاده وفای به عهد و رکورد شکنی

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ هنگامی که یک مجموعه تولیدی فعالیت خود را آغاز می کند، بدست آوردن بازار حرف اول را می زند، اما این ابتدای راه است و مشتری مداری و رضایتمندی باید در اولویت قرار گیرد. اما هر تولیدی چالش خاص خودش را دارد و هرگز نمی توان خودروسازی ها را با دیگر صنایع مقایسه کرد.

یک خودرو به طور متوسط از 30 هزار قطعه تشکیل شده که کنار هم گذاشتن این قطعات برای تولید یک خودرو، پروسه ای طولانی و مدیریتی مدبر نیاز دارد.  با وجود تمامی چالشهای تولید خودرو، وضعیت ایران با تمامی جهان تفاوت دارد. کشوری که با اشکال گوناگون در معرض تهدید و  تحریم قرار دارد و برای تامین قطعات با مشکل دست به گریبان است، هرگز نمی تواند بسادگی در مسیر تولید گام بردارد. راه اندازی خط تولید چالش های بسیاری دارد که در نهایت باعث می شود تولید و تحویل خودرو دچار نقایص و کمبودهای شدیدی شود.

اگرچه تاخیر تولید خودرو چالشها و دلایل خاص خودش را دارد، اما مردم به ویژه مشتریان حق دارند در جریان تمامی مشکلات قرار گیرند تا مطمئن شوند کمبودها و کاستی ها ریشه در بی کفایتی ندارد. رسیدن به این جایگاه به مدیرانی پاسخگو نیاز دارد. در شرایطی که تولید کنندگان به ویژه تولیدکنندگان خودرو در سراسر جهان در قبال کوچکترین مشکل، مقابل مردم حاضر می شوند، به مردم تعظیم و از آنان عذرخواهی می کنند، انتظار توضیح و عذرخواهی کمترین کاری است که از خودروسازان انتظار می رود.

خوشبختانه با روی کارآمدن مدیرعامل جدید در گروه خودروسازی سایپا، بار دیگر مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل که بدلیل رویکردهای سلیقه ای حذف شده بود، از نو احیا شد و مهمتر آنکه فردی مدیریت این مجموعه را بر عهده گرفت، که تسلط جامع و کاملی به اطلاع رسانی دارد. رضا حسینی که در قبال تاخیر در تحویل خودروهای پیش فروش احساس مسوولیت می کند، به جای سکوت، اطلاع رسانی و شفاف سازی را در دستور کار قرار داد و بارها ضمن عذر خواهی از مشکلات پیش امده، در مقام پاسخگویی برآمد.

وی با تاکید بر اینکه تولید گروه خودروسازی سایپا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته منطقی و طبق برنامه پیش رفته گفت: در ماه‌های اخیر، مشکلاتی خارج از کنترل، تولید گروه خودروسازی سایپا را تحت تأثیر قرار داد که با برنامه‌ریزی صورت گرفته در تامین و تولید، تولید از دست رفته که عوامل متعددی داشت در نیمه دوم سال جاری جبران خواهد شد.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل سایپا با تاکید بر اینکه مقایسه تولید خودرو باید منصفانه و در یک بازه مشخص باشد گفت: زمانی که مدیریت جدید سایپا از آذر ۱۴۰۳ مستقر شد، تولید روزانه سایپا به کمتر از ۱۴۰۰ دستگاه خودرو در روز رسیده بود که پیش بینی می‌شد این روند کاهشی حتی به زیر ۱۰۰۰ دستگاه در روز برسد؛ اما هم اکنون تولید خودرو در سایپا با وجود تمام مشکلات و حوادث اعم از وقوع جنگ و آتش سوزی گمرک شهید رجایی، قطع برق و … به طور میانگین نزدیک به ۱۴۵۰ دستگاه در روز بوده است.

وی با تاکید بر اینکه به جهت مشکلات خارج از کنترل که تمام واحدهای صنعتی درگیر آن شدند، با یک‌سری افت تولید مواجه بودیم گفت: اگر یک روز برق کارخانه قطع شود، یک روز تولید در هفته از دست می‌رود. حال اگر این را ضرب در چهار هفته در ماه و ۱۲ ماه سال کنیم، عدد قابل توجهی می‌شود. یا جنگ تحمیلی۱۲ روزه که طبیعتاً تولید تمامی خودروسازان از جمله سایپا را پایین آورد.

رضا حسینی با یادآوری انفجار بندرشهید رجایی و اتفاقات آن که بر تولید همه خودروسازان تاثیر منفی گذاشت گفت: دلیل دیگری که تولید را تحت تاثیر قرار داد، حدود ۱۸ هزار دستگاه از تولید وانت ۱۵۱ در سه‌ماهه اول سال به دلیل تاخیر در اخذ مجوز استاندارد از دست رفت که روزی ۳۰۰ دستگاه می شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر عوامل کاهنده تولید اتفاق نمی‌افتاد، میانگین تولید روزانه خودرو در سایپا به بالای ۱۹۰۰ دستگاه در روز می‌رسید گفت: با وجود تمامی این مشکلات، دستاوردهای خوبی اتفاق افتاد که بدهی سرفصل شده بانکی که در آذر سال گذشته حدود ۲۱ همت بود، اکنون به کمتر از ۸ همت رسیده که نشان‌دهنده پیشرفت در مدیریت مالی گروه سایپاست.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل سایپا با اعلام اینکه بدهی به زنجیره تامین که با جنگ ۱۲ روزه و کاهش چشمگیر فروش و ورودی‌های شرکت بوجود آمد به سرعت در حال جبران است گفت: پیش‌بینی می شود در یک تا دو ماه آینده، بخش عمده‌ای از تعهدات معوق خودرو و بدهی به زنجیره تأمین پاس شود.

وی از آغاز عرضه خودروهای جدید و بروز گروه خودروسازی سایپا مانند سیتروئن C3XR و پارس نوآ و آریا خبر داد و گفت: در کنار این خودروهای داخلی تعدادی خودروی مونتاژی و وارداتی هم به سبد محصولات امسال گروه خودروسازی سایپا اضافه خواهد شد.

حسینی با تاکید بر اینکه به زودی شاهد ساخت و عرضه خانواده جدید موتور در شرکت مگاموتور سایپا خواهیم بود گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و تاکید مدیریت ارشد، سایپا بعد از مدت‌ها عقب‌ماندگی خود در ساخت و عرضه خانواده موتور و قوای محرکه که ضعف موروثی گروه سایپا بود را برطرف کرده است.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل سایپا با اعلام اینکه بخش عمده تولید از دست‌رفته گروه خودروسازی سایپا در ۶ ماهه دوم سال جبران خواهد شد گفت: با برنامه‌ریزی های انجام‌شده با افزایش تولید در هفته های آینده، شاهد کاهش چشمگیر تعهدات معوق و بدهی به زنجیره تامین خواهیم بود.