ضعیف ترین برنامه های تاریخ صداوسیما و ضعف شدید در لایحه های رسانه(+ فیلم)

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ از عید نوروز تا شب های ماه مبارک رمضان تا عید فطر و حلول ماه شوال؛ کارشناس براساس چه نظرسنجی واقعی و صحیحی در شبکه خبر بخش رسانه صحبت مینماید و توهین به شعور مخاطب می نماید؟
برنامه هایی ضعیف و تیم های بی سواد و بی ثبات که خلاف جهادتبیین رهبری و وفاق ملی ریاست جمهوری برنامه تولید نمودند.


تزریق ناامیدی بین آحاد جامعه و مردم رسالت رسانه میلی بود. با استعانت از خداوند متعال و توکل به ائمه و اهل بیت به شرح ماجرا طبق بیانات کارشناس رسانه در شبکه خبر میپردازیم و تحلیل می‌نماییم.

این در حالی است که سیدعلی موسوی، مدیرکل سنجش مخاطب سازمان صداوسیما گفت: بیش از ۳۸ میلیون نفر، برنامه‌های ویژه سحر و افطار ماه رمضان امسال رسانه‌ملی را دیده‌اند. ما هفت نظرسنجی انجام دادیم که نتایج خوبی را از زحمات همکاران در معاونت‌های صدا، سیما و سیاسی سازمان داشتیم. این نظرسنجی‌ها به این شکل است که در هفته اول نوروز برنامه‌های ویژه تحویل سال را و سریال‌ها را و در هفته دوم برنامه‌های ویژه تحویل سال و برنامه‌هایی که در ایام نوروز پخش شد را رصد کنیم. میزان استفاده از برنامه‌های صداوسیما به طور کل امسال حدود ۷۳ درصد بود که درصد بسیار بالایی که از این میزان حدود ۴۹ میلیون نفر افرادی بودند که از برنامه‌های صداوسیما استفاده کردند که این یک رکوردزنی در این حوزه است.

مدیرکل سنجش مخاطب سازمان صداوسیما ادامه داد: سریال‌های پایتخت، جانان، قول مردونه و سریال‌های شبکه‌های تماشا و افق، رتبه‌های برتر سریال‌ها را داشتند و در بین برنامه‌های ویژه ایام نوروز هم مردان آهنین بیشترین مخاطب را داشت. در شبکه نسیم هم برنامه ۱۰۰۱ از برنامه‌های برتر نوروزی بود که مردم از آنها استقبال کردند. ما امسال یک رشد حدود ۵ درصدی نسبت به سال قبل و سال‌های گذشته درخصوص میزان مخاطبان برنامه‌های ماه مبارک تلویزیونی داشتیم که حدود ۳۸ میلیون نفر از این برنامه‌ها استفاده کردند، سنجش ما سنجش تلفنی و تبلتی در کل کشور است و گروه سنی ما هم افراد ۱۲ سال به بالا هستند؛ لذا این آمار ما مربوط به اینها است .

موسوی افزود: حدود ۴۰ میلیون نفر آغاز سال را با فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص موضوع سال پای تلویزیون بودند. این رصد آماری است که به طور زنده سنجش کردیم. موسوی درباره شب‌های قدر هم گفت: میزان مخاطب ما در شب‌های قدر حدود ۳۵ میلیون نفر بود، شبکه سه، استانی و شبکه‌های یک و دو شبکه‌های برتر ما برای ویژه‌برنامه‌های شب قدر بودند، درخصوص روز قدس هم از شبکه‌های رادیویی؛ شبکه استانی، شبکه آوا، ایران و پیام شبکه‌های برتر ما بودند. درباره شبکه‌های تلویزیون در روز قدس حدود ۳۱ میلیون نفر استفاده کردند که شبکه‌های برتر؛ شبکه یک، خبر، سه، دو و استانی بودند.

مدیرکل سنجش مخاطب سازمان صداوسیما درباره محتوای برنامه‌های روز قدس هم گفت: درخصوص ایجاد همدلی و مشارکت، نقش سازمان صداوسیما حدود ۸۳ درصد بود، افزایش اطلاعات مخاطبان حدود ۷۷ درصد، نمایش حضور مردم در راهپیمایی روز قدس حدود ۷۷ درصد، حمایت از جبهه مقاومت ۷۵ درصد و آگاهی نسبت به تحولات منطقه ۷۳ درصد از نظر مخاطبان بود.

در حالی که صداوسیما بودجه‌ای افسانه‌ای دارد و قاعدتاً باید حجم بالایی برنامه تولیدی باکیفیت برای تحویل سال داشته باشد، همه چیز به برنامه‌های استودیویی اختصاص یافته و مشخص نیست این هزاران میلیارد تومان پول صداوسیما کجا خرج می‌شود که تاثیرش را در برنامه تحویل سال هم نمی‌بینیم. تلویزیون امسال در ویژه‌برنامه نوروزی خود، در اقدامی غیرمعمول، بخشی از برنامه را به اجرای پانتومیم توسط هنرمندان اختصاص داد؛ حرکتی که به نظر می‌رسد بیشتر ناشی از کمبود ایده‌های تازه برای جذاب‌تر کردن این برنامه‌ها باشد. این در حالی است که در سال‌های گذشته نیز انتقادهایی نسبت به یکنواختی و ضعف خلاقیت در ویژه‌برنامه‌های نوروزی مطرح بوده است. قسمتی از برنامه «سال نو» با اجرای پانتومیم هنرمندان را می‌بینید.

شاید آمار بازدید، محبوبیت و میزان درآمد بالای سریال پایتخت به آقایان جبلی و جلیلی یادآور شود که مدیریت با لجبازی سازگاری ندارد و مردم از رسانه، سرگرمی و محتوای خوب و با کیفیت می‌خواهند و چهره‌هایی چون مهران مدیری، رامبد جوان، احسان علیخانی، رضا عطاران و …بخاطر فهم درست از مخاطب و رسانه، نزد مردم محبوب هستند و برنامه‌هایشان پر مخاطب می‌شود.

و یک هشدار که آقایان! دکورهای میلیاردی، برنامه‌های جدید و بی مخاطب، طنزهای آبکی و پول پاشی برای حضور بدون طرح و برنامه سلبریتی‌ها، شاید آنتن شبکه‌ها را پر کند اما محبوبیت و مقبولیت نمی‌آورد.