اشتراک گذاری :
خبرداری؟ ناترازی انرژی در سالهای اخیر به یکی از معضلات بزرگ جامعه تبدیل شده است و به گفته مسئولان این ناترازی به بخش سوخت نیز کشیده شده است.
رضا ملکزاده کارشناس انرژی در گفتگو با خبرداری اظهار کرد: مصرف انرژی در کشور ما به دو بخش تقسیم میشود که بخشی از آن به مصارف خانگی و بخشی دیگر به صنعت مربوط میشود.
وی ادامه داد: در بخش مصرف سوخت نیز سالهاست که مسئولان مردم را به کم مصرف کردن سوق میدهند و این د حالی است که مردم چندان تاثیرگذار در این مورد نیستند و دلایل مختلفی مثل مصرف بالای خودروهای ایرانی، بی کیفیتی بنزین و دیگر موارد از جمله آنها است.
مصرف بالای بنزین در کشور به اذعان متخصصان انرژی مهمترین عامل در بروز ناترازی در این بخش است که توسعه استفاده از سوخت سی.ان.جی می تواند کمک موثری در مدیریت مصرف بوده و کاهش مصرف بنزین را به همراه آورد.
سرانه مصرف بنزین در ایران چهار لیتر در روز است که با توجه به متوسط جهانی که ۳ لیتر در روز محاسبه می شود، عدد بالایی است؛ این روند در سال های اخیر رو به افزایش بوده به طوری که گفته می شود در چهار سال گذشته مصرف بنزین ۱۰ درصد رشد داشته و پیش بینی می شود با ادامه این روند تا سال ۱۴۰۷ مصرف بنزین به روزانه ۱۷۰ میلیون لیتر برسد.
روند افزایشی مصرف بنزین در کشور عوامل مختلفی دارد که قاچاق سوخت، فناوری قدیمی به کار رفته در خودروها و مصرف بالای سوخت در آنها و نیز متنوع نبودن سبد سوخت وسایل حمل و نقل در کشور از جمله آنها به شمار می رود.
به همین سبب کارشناسان انرژی راهکارهای متنوعی را برای مقابله با افزایش مصرف بنزین در کشور پیشنهاد می کنند که از افزایش قیمت سوخت برای جلوگیری از قاچاق گرفته تا تنوع سبد سوخت وسایل نقلیه و ارتقای فناوری در شرکت های خودروساز را در بر می گیرد.
با توجه به اینکه تغییر قیمت بنزین در دستور کار دولت چهاردهم قرار ندارد و ارتقای فناوری در شرکت های خودروسازی برای کاهش مصرف سوخت نیز امری زمانبر است، به نظر می رسد یکی از راهکارهایی که می تواند منجر به کاهش مصرف بنزین در کشور شود طرح توسعه استفاده از سوخت سی.ان.جی است.
طرح ورود سوخت سی ان جی به سبد سوخت کشور از سال ۱۳۷۹ کلید خورد و در سال ۱۳۸۱ نخستین جایگاه توزیع گاز فشرده در تهران راهاندازی شد؛ از آنجا که در آن زمان هم این سوخت با هدف کاهش وابستگی حمل و نقل کشور به بنزین در اولویت دولت قرار گرفته بود، به سرعت در کشور توسعه یافت و در بسیاری از شهرها و راههای مواصلاتی کشور جایگاههای آن دایر شدند و حتی کارخانه تولید مخزن سی ان جی نیز در کشور راه اندازی شد و برنامه دوگانه سوز شدن خودروها بویژه خودروهای عمومی و تاکسی ها در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.
روند صنعت سی ان جی به گونهای ادامه یافت که اکنون ۲۴۳۵ جایگاه عرضه سی ان جی، ۴.۵ میلیون خودروی دوگانه سوز، ۱۲ شرکت تامین کننده تجهیزات جایگاهی، ۶ شرکت تأمین کننده تجهیزات خودرویی، ۶ شرکت تولید مخازن سی ان جی، ۲۹۳ شرکت بهره بردار جایگاه و ۶۳ شرکت تعمیر و نگهداشت جایگاه در کشور موجود است.
آمارهای منتشره اخیر نشان می دهد که مصوبه سال ۱۳۹۸ شورای اقتصاد برای توسعه دوگانه سوز شدن خودروها سبب شد تا در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۸۰ هزار تبدیل، در سال ۱۴۰۰ افزون بر ۱۰۳ هزار تبدیل، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۰ هزار تبدیل و از ابتدای سال ۱۴۰۳ افزون بر سه هزار تبدیل انجام شود.