اشتراک گذاری :
خبرداری؟ در حالی که بیش از یک ماه از قبول مسوولیت غلامرضا فتحعلی به عنوان مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران نمی گذشت، فتحعلی اولین نشست خبری خود را برگزار کرد و در مقام پاسخگویی به دیدار خبرنگارانی آمد که با سوالات متنوع و متفاوت سعی داشتند مدیرعامل جدید را گوشه رینگ گیر بیندازند. این در حالی است که روال معمول بسیاری از مدیران به ویژه در سال اول قبول مسوولیت، سکوت خبری است که البته دلیل سکوت خبری، نداشتن تسلط در حیطه مسوولیت و ناآگاهی نسبت به اقدامات صورت گرفته و شرایط آن مجموعه است.
اما بدتر از این هم داریم. در بسیاری از موارد، افرادی که مسوولیت مدیریت یک مجموعه را بر عهده می گیرند، با شایسته سالاری وارد نشده اند، بلکه به واسطه نسبت های نسبی و سببی، به مقام والای آقازادگی مفتخر شده و بدون داشتن مدرک تحصیلی مرتبط یا تجربه کاری، بر کرسی مدیریت به شرط گرفتن حقوق نجومی و امتیازهای ویژه تکیه زده اند.
اتفاق مبارکی که در نشست خبری فتحعلی به عنوان مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران صورت گرفت، نه تنها تسلط کامل، بلکه ارایه طرح و پیشنهادهای جدید بود که همگی حکایت از آن داشت که فتحعلی با دست پر مدیریت این بانک را پذیرفته و بخوبی می داند بانک قرض الحسنه چه معنایی دارد و چگونه می توان آن را به شکوفایی بیشتر رساند.
نکته بسیار مهمی که بانک قرض الحسنه مهر ایران دارد، ماهیت شکل گیری، دایره فعالیت و عملکرد درخشان گذشته آن است. فتحعلی که سالها در عرصه مدیریت بانک های تجاری نقش کلیدی و تاثیرگذاری داشته، این بار مدیریت بانکی را بر عهده گرفت که بیشترین مطالبه گری را از سوی مردم دارد، مردمی که کمرشان زیر بار تورم با حقوق های ناچیز خم شده و همواره با چالشهای بسیاری دست به گریبان می شوند و تنها جایی که می توانند با هدف تامین نقدینگی برای رفع این چالشهای مقعطی ورود کنند، بانک قرض الحسنه مهر ایران است.
رشد شدید در افتتاح حساب و رسیدن به 19 میلیون سپرده گذار، حکایت از آن دارد که نگاه و توقع مردم از بانک قرض الحسنه مهر ایران با دیگر بانکها متفاوت است. هدف اصلی مردمی که در این بانک حساب باز می کنند، دریافت تسهیلات است، به همین دلیل فتحعلی در اولین حضور خود، میزان تسهیلات پرداختی بانک به مردم در مقایسه با تورم را ناچیز توصیف کرد و خبر از افزایش میزان تسهیلات در آینده نزدیک داد.
نکته دیگری که مردم نسبت به آن حساسیت دارند، بهره بانکی و سودی است که بابت دریافت تسهیلات باید بپردازند. مردم حتی به کارمزد 4 درصد هم اعتقاد ندارند و اصرار دارند تسهیلات را بدون حتی یک ریال سود اضافه دریافت کنند. هرچقدر میزان تسهیلات بیشتر، مبلغ اقساط کمتر و زمان بازپرداخت بیشتر باشد، مردم رضایت بیشتری دارند. فتحعلی که گویا با نگاه مردم بخوبی آشنایی دارد، از حذف کارمزد و دریافت مزد خدمت خبر داد و گفت: با اصلاح مدل هزینهیابی بر مبنای فعالیت، میتوان کارمزد ۴ درصدی را کاهش داد.
اینکه یک نفر مسوولیت پذیرد و با دادن وعده های غیر عملیاتی کار را شروع کند، روالی است که سالها مردم و نظام را درگیر کرده، اما فتحعلی به واقع با دست پر به این نشست خبری آمده بود. مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران می دانست که برای پرداخت تسهیلات بیشتر و حذف کارمزد، به نقدینگی نیاز دارد به همین دلیل تمام وعده ها و قول هایی که داد، ریشه در افزایش سرمایه بانک از ۸.۴ همت به ۱۵ همت داشت که روز قبل از نشست خبری موافقت آن را گرفته بود. افزایش نزدیک به صددرصدی سرمایه بانک، افزایش قدرت تصمیم گیری به همین میزان را می دهد. اما فتحعلی به همین میزان رضایت نداد و با اطمینان قول داد که سرمایه بانک در ۲ سال آینده به ۲۰ همت افزایش خواهد یافت.
برای آنکه بانک قرض الحسنه مهر ایران بتواند به اهداف آقای مدیرعامل برسد، به ابزارهای بسیاری نیاز دارد که یکی از آنها داشتن شعب برای برقراری ارتباط است، اما فتحعلی بخوبی می داند که دوره بانکداری سنتی و هزینه های آن به سر آمده و باید فعالیت را در فضای مجازی گسترش داد به همین دلیل بر لزوم افزایش ارائه خدمات به صورت غیرحضوری تاکید و با توجه به حضور پررنگ فینتکها و لندتکها در حوزه پرداخت و تسهیلات، بر رقابت بانک قرض الحسنه مهر ایران با این شرکتها تاکید کرد.
نکته مهمی که در دیدگاه فتحعلی بخوبی مشاهده می شد، افزایش کارایی بانک به شرط حمایت از محرومان بود. وی با اشاره به ۵۱۳ شعبه بانک در سراسر کشور که ۶ درصد این شعب در تهران است گفت: بدلیل وجود ۵۶ درصد منابع کشور در پایتخت، حضور بانک در استان باید پررنگ شود. رویکرد فتحعلی در افزایش فعالیت بانک مهر ایران در پایتخت موجب نگرانی مردم در دیگر نقاط کشور به ویژه نقاط محروم می شود، اما مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران قول داد که این بانک هدایت منابع به سمت مناطق محروم را در برنامه دارد.
آنچه بیش از همه موجب امیدواری شد، خبر تهیه طرح جامع راهبردی بود که مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران از رونمایی آن در اسفند ماه خبر داد. فتحعلی که بی شک با مطالعه جامع و کامل مسوولیت بانک مهر ایران را پذیرفته، برای تقویت آن برنامه اجرایی دارد و گویا با کتابچه ای از پیشنهاد، مسوولیت را پذیرفته است.
واقعیت این است که آنچه فتحعلی در نشست خبری دو ساعته مطرح کرد، دستاورد مدیران توانمند گذشته بانک قرضالحسنه مهر ایران بود که مدیرعامل جدید به رسم ادب، فروتنی و قدرشناسی، از عملکرد مدیران گذشته قدردانی کرد، رویکردی که باید سرلوحه تمامی مدیران و مسوولان قرار گیرد. متاسفانه نظام مدیریتی کشور به نوعی است که مدیر جدید در هر جایگاه و مقامی، بار تمام مشکلات را بر دوش مدیران گذشته و تمام افتخارات را به عملکرد خودش نسبت می دهد، اما دیدیم که فتحعلی در اخلاق نیز نمره ممتاز گرفت و حق مدیران توانمند قبل را بخوبی ادا کرد تا الگویی برای نظام مدیریتی کشور شود.