نقش آفرینی ذوب آهن اصفهان در تولید ریل

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ «گفتمش پوشیده خوشتر سرّ یار / خود تو در ضمن حکایت گوش دار ؛ خوشتر آن باشد که سر دلبران / گفته آید در حدیث دیگران‏».

هر موسسه، تشکل، نهاد، دستگاه دولتی، مرجع قانونگذاری، دستگاه قضا یا هر مورد دیگر، توانمندی های خاص خودش را دارد که هر چقدر بتواند در عرصه مسوولیت خود بهتر و درخشان تر عمل کند، به همان نسبت می تواند به خودنمایی بپردازد. اما نکته بسیار مهم این است که خودگویی و تعریف از خود سالهاست از تاثیرپذیر لازم برخوردار نیست و در بسیاری از موارد تاثیرات منفی برجای می گذارد. اما تعریف افراد دیگر به ویژه آنکه از جایگاه بالایی برخوردار باشند، تاثیرگذاری بسیار بیشتر و بهتری دارد. بی شک معاونت علمی و فناوری های ریاست جمهوری جایگاهی ویژه دارد به نوعی که هر اظهار نظری از سوی این معاونت، می تواند اثرات مثبتی برجای بگذارد.

در سالهایی که تولید در صدر نامگذاری ها قرار دارد و رهبر انقلاب سال 1403 را بر جهش تولید نامگذاری کردند، هر اقدام موثر از سوی شرکتهای تولیدی می تواند معنا و مفهوم متفاوتی داشته باشد که از ولایتمداری تا مقابله با تحریم ها و رسیدن به خودکفایی را شامل می شود.

در این خصوص ذوب آهن اصفهان با پیشینه کهنی که دارد، مورد توجه جدی قرار گرفته است. ذوب آهن اصفهان بسیار متفاوت است و تولیداتی که دوب آهن در آنها بخوبی درخشیده، مرزهایی دارد که هنوز فولاسازی های دیگر در آن زمینه ورود نکرده اند و در انحصار ذوب آهن اصفهان قرار گرفته است.

یکی از مهمترین تولیدات ذوب آهن اصفهان که مرزهای وابستگی و محدودیت را  پشت سرگذاشته، ریل قطار است. سالهاست بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید می شود در حالی که ریل بزرگترین مانع برای توسعه حمل و نقل ریلی بود. هرگاه که سخن از حمل و نقل ریلی به میان می آمد، تامین ارز برای واردات ریل در صدر مشکلات مطرح می شد. خوشبختانه به همت ذوب آهن اصفهان، مدتی است وابستگی به ریل وارداتی منتفی شده و ریلهای تولیدی ذوب آهن اصفهان نیاز کشور را به صورت جامع و کامل مرتفع می کند.

نقش آفرینی ذوب آهن اصفهان در تولید ریل به اندازه ای موثر و مفید بوده که تعریف و تمجید معاون علمی رییس جمهور را رقم زد. حسین افشین که به مناسبت تلاقی هفته پژوهش و فناوری با هفته حمل نقل در آیین افتتاحیه رام قطار ملی شرکت کرده بود، با بیان این‌که به بلوغ خوبی در زمینه حمل‌ونقل رسیده‌ایم گفت: در زمینه حمل‌و نقل ریلی و قطارهایی با سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت و قطار مترو، در بخش بدنه و تجهیزات هشتاد و پنج درصد بومی‌سازی واقعی صورت گرفته و شرکت‌های دانش ‌بنیان زیادی توانسته‌اند با کیفیت بالا در سطح بین ‌المللی محصولات خود را ارائه کنند.

معاون علمی رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در قطار پرسرعت هم این اتفاق قابل تسری است گفت: اگر این امکان را به وجود بیاوریم که اولین خط قطار پرسرعت در کشور اتفاق بیفتد، به سرعت تمام خطوط کشور مجهز به قطار پرسرعت خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه مهمترین قسمت در طراحی با تجهیزات پیچیده این است که بدانیم چگونه تجهیزات مختلف را  کنار هم قرار دهیم و الا در قطعات و تولید آن مشکلی نداریم گفت: در قطار مترو به پلتفرم و طراحی واقعی رسیده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم این نگاه را هم در دیگر عرصه ها دنبال کنیم.

افشین با اشاره به تولید ریل در ذوب آهن اصفهان گفت: ریل های قطار پرسرعت به همت ذوب آهن اصفهان داخلی سازی شده و فناوری قطار پرسرعت به تکنولوژی مترو نزدیک است و به محض اینکه یک قسمت کار قطار پرسرعت را کلید بزنیم، مسیر کار هموار خواهد شد.

بیشتربخوانید:

ذوب آهن اصفهان مصداق تعالی و پیشرفت

آنچه در بحث رسیدن به فناوری و ایجاد یک فرصت مطرح می شود، بکارگیری تمامی زنجیرهای تولید در کنار یکدیگر است. اگر امروز به ساخت قطار افتخار می کنیم، برای آن است که توانسته ایم ریلهایی تولید کنیم که می توانند حرکت قطارهای پرسرعت را تحمل کنند. روزی که ذوب آهن اصفهان اولین ریل قطار را تولید کرد، با مخالفت ها و انتقادهای بسیاری رو به رو شد و بسیاری از کسانی که تخصص چوب لای چرخ گذاشتن دارد، کاسبان تحریم هستند یا دستشان با مافیای واردات در یک کاسه است، آنقدر بهانه های بنی اسراییلی آوردند که ریل ساخت ذوب آهن را زیر سوال ببرند، اما شاهد بودیم که ذوب آهن اصفهان کنار نکشید و با تمام تمام توان در عرصه تولید ریل فعالیت کرد تا امروز با قدرت می توانیم از قطع وابستگی و رسیدن به خ ودکفایی سخن بگوییم.