نخستین ترانزیت کالا از طریق بنادر منطقه آزاد انزلی

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ از هنگامی که مناطق آزاد تعریف شد، توقعات گسترده ای در این رویکرد رقم خورد. برای مناطق آزاد معافیت های بسیاری تعریف کردند تا محرومیت ها و محدودیت های ناشی از تحریم ها به حداقل ممکن برسد و حتی مدیریت شود. توقع از مناطق آزاد تا دستیابی به رونق اقتصادی بالا رفت. اما برخی مناطق آزاد در اندازه توقع عمل نکردند و باعث انتقادهای گسترده ای به قانون مناطق آزاد شدند.

جذابیت های منحصر بفرد

اما منطقه آزاد انزلی حرکت های بزرگی انجام داد. انزلی بدلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، جذابیت های بسیاری برای مردم ایجاد می کند. همجواری با دریا بزرگترین جذابیت منطقه آزاد انزلی است که توانسته گردشگران داخلی را جذب کند. اما منطقه آزاد انزلی بدنبال اثبات توانمندی ها خود در عرصه کشور بود، به همین دلیل شهرک صنعتی بزرگی را ایجاد کرد تا در عرصه تولید رکورد شکنی کند و رتبه خوبی در این خصوص بدست آورد.

از گردشگری تا تولید

مدیریت منطقه آزاد انزلی بخوبی از ظرفیت های بیشتر این منطقه با خبر بود، به همین دلیل در عرصه های گوناگون حضور یافت و سرمایه گذاری های کلانی در حوزه گردشگری، تولید، بازرگانی و دیگر بخشها را برنامه ریزی کرد. از آنجا که ایران بدلیل موقعیت خاص جغرافیایی، همواره مطرح بوده و حتی در تشریح موقعیت نظامی از ایران به عنوان پل پیروزی یاد شده، بیانگر اهمیت آن است. منطقه آزاد انزلی با درک درست از همسایگی با کشورهای اوراسیا و لزوم انتقال کالا از طریق ایران، برای ترانزیت برنامه ریزی درستی انجام داد و توسعه حمل و نقل ریلی را با سرمایه گذاری مناسب پیگیری کرد و این مهم را تا کامل کردن حلقه کریدور شمال به جنوب دنبال کرد.

سرمایه گذاری بالا

اگرچه منطقه آزاد انزلی در تکمیل کمربند ریلی شمال به جنوب کشور سرمایه گذاری قابل توجهی داشت، اما این سرمایه گذاری به سرعت برگشت داشت. نکته مهم رایزنی ها و پیگیری های منطقه آزاد انزلی بود که اعداد و ارقام خوبی در این خصوص مطرح شد. در جدیدترین آمار اعلامی، مشخص شد که در شش‌ماهه نخست سال جاری، مجتمع بندری کاسپین با میزبانی از ۱۲۶ فروند کشتی، شاهد تخلیه و بارگیری بیش از ۳۴۶ هزار تن کالا بود.

نقش آفرینی کاسپین

بی شک ترانزیت باید تکمیل باشد و نمی توان به یک ظرفیت اکتفا کرد. منطقه ای که در کنار دریا قرار دارد، باید کشتیرانی و اسکله داشته باشد، اما باید حمل و نقل ریلی و جاده ای مناسبی نیز داشته باشد که زنجیره ترانزیت را کامل کند، اتفاقی که در منطقه آزاد انزلی شاهد هستیم. در این رابطه رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه اتصال به شبکه ریل سراسری و فعالیت اسکله رو – رو، مجتمع بندری کاسپین زمینه‌ساز توسعه و تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی و ترانزیتی این منطقه را فراهم کرده گفت: یکی از ویژگی‌های متمایز مجتمع بندری کاسپین، قابلیت ایفای نقش در معادلات حمل‌ونقل بین‌المللی کالا در بستر کریدورهای بین‌المللی به‌صورت ترکیبی است.

تکمیل زیرساختهای ترانزیت

محمدسجاد سیاهکارزاده خدمات‌رسانی اسکله رو – رو، را تکمیل‌کننده زیرساخت‌های ترانزیت ترکیبی و چندوجهی توسط منطقه آزاد انزلی اعلام کرد و گفت: با فعالیت اسکله رو – ، امکان سرعت‌بخشیدن به عملیات تخلیه و بارگیری و افزایش حجم بار ترانزیتی در بستر کریدورهای بین‌المللی عبوری از منطقه آزاد انزلی فراهم گردیده، موضوعی که با استقبال شرکت‌های داخلی و کشورهای منطقه همراه شده است.

پیگیری برای اتصال سراسری

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره اقدامات انجام شده برای بهره‌برداری حداکثری از زیرساخت بسیار مهم وصل‌شدن به خطوط راه‌آهن کشور گفت: رسیدن راه آهن به کاسپین، زمینه اتصال به مسیرهای مختلف ریلی داخلی و بین‌المللی را مهیا می‌کند که با توجه به این ظرفیت، تفاهم‌نامه‌هایی با برخی کارخانه‌های تولیدی داخلی برای صدور محصول به بازارهای اوراسیا منعقد شده که می‌توان به صادرات بالغ بر ۱۳ هزار تن سیمان تولیدی در سه ماه گذشته اشاره کرد.

بیشتربخوانید:

جاذبه های گردشگری پایان ناپذیر منطقه آزاد انزلی

تکمیل کمربند ترانزیت

سیاهکارزاده مهم‌ترین ظرفیت ایجاد شده در قالب وصل‌شدن به خطوط ریلی را شامل فعال‌سازی کریدور شمال جنوب، نقل‌وانتقال کالا میان کشورهای حاشیه دریای کاسپین و جنوب خلیج‌فارس و اتصال دریای شمالی به دریاهای جنوبی کشورمان اعلام کرد و گفت: در همین راستا علاوه بر برنامه‌ریزی و رایزنی مستمر برای افزایش فعالیت‌های بخش فرعی طرح یک کمربند یک جاده جمهوری خلق چین، در قالب کریدور چین – قزاقستان – ایران، ترانزیت کالا میان کشورهای آسیای میانه و اوراسیا با جنوب و غرب آسیا نیز در دستور کار قرار دارد.

ترانزیت چشمگیر اوره

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی از ترانزیت ۲۵ هزارتنی اوره بین یکی از کشورهای منطقه با غرب آسیا خبر داد و گفت: حضور در نشست‌های بین‌المللی حوزه روسیه و اوراسیا به‌منظور معرفی مزایا و معافیت‌های قانونی و بسته‌های حمایتی – تشویقی برای جلب نظر فعالان اقتصادی آن مناطق جهت ترانزیت کالا از طریق نخستین منطقه آزاد شمال کشور مهمترین برنامه کاری بین‌المللی این منطقه محسوب می‌شود.

شش پست اسکله فعال

سیاهکارزاده با اعلام اینکه مجتمع بندری کاسپین با شش پست اسکله فعال، آماده خدمات‌رسانی به همه کشتی‌های تجاری – باری فعال در دریای کاسپین است گفت: از این تعداد یک پست اسکله رو – رو هم‌زمان با راه‌اندازی خط ریلی برای تسریع و تسهیل در نقل‌وانتقال کالا مشغول فعالیت است و چهار پست اسکله دیگر، کارگو و عمومی بوده و آخرین نیز اسکله دلفین برای تخلیه و بارگیری روغن‌های خوراکی و صنعتی است.