سهم قابل توجه ایران در خاورمیانه از بازار تجارت الکترونیک

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ سال گذشته رشد ۷۴ درصدی در بخش تجارت الکترونیکی کشور را شاهد بودیم و که میزان آن به عدد 3 ‌هزار و ۲۰۰ همت رسید؛ مبلغی نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار است و نشان می‌دهد ایران در منطقه خاورمیانه از وضعیت خوبی برخوردار است. ایران پس از ترکیه جایگاه دومین کشور خاورمیانه در تجارت الکترونیکی را دارد.

بازار تجارت الکترونیک در ایران به شدت در حال رشد است. در سال 2023، حجم فروش اینترنتی در ایران به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است، که نشان‌دهنده یک افزایش چشمگیر نسبت به سال‌های گذشته است. این افزایش سهم بازار به عواملی همچون افزایش استفاده از اینترنت در ایران، رشد فروشگاه‌های آنلاین، و افزایش اعتماد مردم به خرید از اینترنت برمی‌گردد.

با وجود اینکه ایران در سال‌های اخیر در حوزه تجارت الکترونیک رشد قابل توجهی داشته است، اما در مقایسه با کشورهای منطقه همچنان عقب مانده است.

با توجه به آمار ارائه شده توسط  Statista، بازار تجارت الکترونیک در جهان نیز در حال رشد است. انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۴، حجم فروش تجارت الکترونیکی جهانی به بیش از ۷ تریلیون دلار برسد، که نشان‌دهنده رشد چشمگیر این صنعت است. این رشد به دلیل گسترش استفاده از اینترنت در سطح جهانی، افزایش تبلیغات آنلاین، و نوآوری‌های فناورانه در زمینه تجارت الکترونیک رخ داده است.

ارزش معاملات تجارت الکترونیکی (۲۰۷ هزار شرکت) سال گذشته بالغ بر ۳.۱ هزار میلیارد تومان بوده که بیانگر رشد ۷۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ است.

به گفته مسئولان چشم‌اندازی که برای تجارت الکترونیکی در نظر داریم، تحقق عدد ۹ هزار میلیارد تومان در پنج سال پیش رو است. در سال ۱۴۰۳ و سال‌های پیش‌رو، تمرکز روی حضور اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال در بازارهای سنتی است. سال گذشته فروش خودرو و طلا در بستر برخط آغاز شد و امسال نیز قواعد فروش ملک در فضای مجازی تدوین و بستر آن فراهم خواهد شد.

ازار تجارت الکترونیک در جهان به طور مداوم در حال رشد است و سهم آن در اقتصاد جهانی به شدت افزایش یافته است. این سهم می‌تواند بسیار متغیر باشد و به عوامل مختلفی از جمله جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و تکنولوژیک بستگی دارد.

با این حال به طور کلی، برآوردهای مختلف نشان می‌دهند که سهم بازار تجارت الکترونیک در جهان به طور متوسط در حدود ۱۲ تا ۲۵ درصد از کل تراکنش‌های تجاری جهانی است. این شامل فروش محصولات و خدمات آنلاین، تراکنش‌های مالی از طریق اینترنت، تجارت الکترونیک بین کشوری و دیگر فعالیت‌های مرتبط با تجارت الکترونیک می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تسهیل دسترسی مردم به انواع دارو با نقش پررنگ‌تر شرکت‌های تجارت الکترونیکی

مهم است به یاد داشته باشیم که این ارقام ممکن است با توجه به منابع و روش‌های اندازه‌گیری متفاوت، متغیر باشند.

اما یکی دیگر از دلایل مهم این افزایش اندازه بازار تجارت الکترونیک، تغییر مدل زندگی افراد در سراسر جهان است. امروزه خرید اینترنتی و استفاده از خدمات مختلف به صورت اینترنتی به جز جدایی‌ناپذیر زندگی افراد تبدیل شده است. این تغییر از مناطق و روستاهای دور افتاده و محروم تا شهرهای پیشرفته و مدرن را شامل می‌شود که میزان و اندازه آن دارای تفاوت است.

 

 

آنچه در این مطلب می خوانید

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

آخرین اخبار سایت