اشتراک گذاری :
خبرداری؟ براساس آخرین آمار تلگرام و اینستاگرام همچنان محبوبترین شبکههای اجتماعی در میان ایرانیها هستند.
مرتضی میرفخار کارشناس رسانههای نوین در گفتگو با خبرنگار خبرداری اظهار کرد: آمارهای جدید نشان میدهد که بعد از گذشت بیش از6 سال از فیلتر تلگرام و گذشت 2 سال از فیلتر اینستاگرام، مردم روی خوشی به نمونههای داخلی نشان ندادند و همچنان ترجیح میدهند تا ازاپهای خارجی بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: این موضوع نشاندهنده شکست فیلترینگ در ایران است و تنها جیب ویپیان فروشان از این ماجرا پر شده است.
این کارشناس در پاسخ به اینکه با وجود محدودیت برای شبکهها اجتماعی چرا نمونههای بومی نتوانستند جای خارجیها را پر کنند؟ گفت: دلایل مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها عدم اعتماد مردم به اپهای داخلی است. از سوی دیگر بعضی از مردم هم به گونهای با تصمیمات مسئولان مقابله کرده و تلاش میکنند تا از نمونههای ایرانی استفاده نکنند.
طبق گزارش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۷۹.۵ درصد دانشجویان هر روز برای گذران اوقات فراغت، پیامرسانها و شبکههای اجتماعی مجازی را رصد میکنند، میانگین حضور آنها در این شبکهها حدود چهار ساعت در روز است و تلگرام و اینستاگرام، محبوبترین شبکههای اجتماعی در میان دانشجویان ایرانی هستند.
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی (ایسپا) اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ طرح نظرسنجی وضعیت اجتماعی فرهنگی دانشجویان دانشگاههای دولتی را با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرا کرده است.
در این گزارش که دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در اجرای آن مشارکت داشته است. اوقات فراغت دانشجویان، میزان استفاده دانشجویان از پیامرسانها و شبکههای اجتماعی، سبک موسیقی مورد علاقه، تماشای فیلم و سریال، منبع پیگیری اخبار و اعتماد اجتماعی، متغیرهای مورد استفاده در این بررسی است.
بیشتر بخوانید:
در این نظرسنجی با ۲ هزار و ۲۵۰ نفر از دانشجویان دان0شگاههای دولتی در سراسر کشور مصاحبه حضوری انجام شده است که ۴۷ درصد آنها را دانشجویان مرد و ۵۳ درصد را دانشجویان زن تشکیل میدهند.
طبق نتایج این نظرسنجی، حدود ۹۰ درصد دانشجویان از پیامرسان تلگرام استفاده میکنند و نزدیک به ۸۶ درصد از آنها نیز کاربر اینستاگرام هستند. واتسآپ با ۵۰.۴ درصد، ایتا با ۳۸.۴ درصد، روبیکا با ۲۹.۶ درصد، توئیتر (ایکس) با ۲۳.۵ درصد، بله با ۲۰.۸ درصد، سروش پلاس با ۱۴.۸ درصد، فیسبوک با ۱۰.۹ درصد، تیکتاک با ۹.۷ درصد، کلابهاوس با ۵ درصد و تریدز با ۴.۹ درصد در رتبههای بعدی استفاده در میان کاربران دانشجوی ایرانی قرار دارد.