اشتراک گذاری :
خبرداری؟ از آنجا که با شدیدترین چالشهای اقتصادی بدلیل تحریم ها و تهدیدها رو به رو هستیم، نمی توانیم و نباید روی یک نقطه تمرکز کنیم تا نیازهای خود را با استفاده از آن حربه ها بدست آوریم، بلکه باید از تمامی روشهای ممکن بهره بگیریم. در حالی که درآمد بسیاری از کشورهای جهان به حوزه گردشگری اختصاص دارد و چندین برابر بیشتر از درآمد فروش نفت کشورمان، از محل گردشگری کسب درامد می کنند، همچنان بر فروش نفت، معدن و دیگر محصولات و تولیدات کشورمان اصرار داریم.
ظرفیت های گردشگری
گردشگری ظرفیت های متنوعی دارد که از صنایع دستی تا آثار باستانی گسترده می شود. اما این تمام ماجرا نیست. امروزه کشورهای بسیاری را سراغ داریم که در زمینه صنایع دستی و آثار باستانی جذابیت های بسیاری ندارند، اما با ایجاد خلاقیت های گسترده، به کسب درآمد می پردازند.
ایران در بین 5 کشور جذاب
اگر بدانیم ایران از نظر آثار باستانی و صنایع دستی، در بین 5 کشور اول جهان قرار دارد، به این باور می رسیم که باید حداقل رتبه پنجم جهان را در بدست آوردن درآمدهای گردشگری به خود اختصاص دهیم. اما واقعیت این است که در عرصه گردشگری موفقیت چشمگیری نداریم و نه تنها در جذب گردشگر موفق عمل نکرده ایم، بلکه در بسیاری از موارد، رفتارهایی داشته ایم که باعث فرار گردشگر از کشور شده ایم.
جذابیت های مناطق آزاد
اگر بخواهیم جذابیت های گردشگری در کشورمان را به خط کنیم، مناطق آزاد از جایگاه مناسبی برخوردار هستند. در مناطق آزاد همه چیز وجود دارد. از آثار باستانی تا رویدادهای تاریخی و از صنایع دستی تا ظرفیت های بومگردی به وفور وجود دارد. اما این سوال مطرح می شود که مناطق آزاد تا چه اندازه در عرصه جذب گردشگر موفق عمل کرده اند.
خویش انتقادی در اروند
یکی از مهمترین چالشهایی که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده، بی توجهی به ظرفیت ها، نادیده گرفتن عملکردها و رضایت بیش از اندازه است، رویکردی که در عرصه گردشگری و مناطق آزاد نیز به چشم می خورد. در این رابطه مدیرتوسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند در جمع فعالین حوزه گردشگری، خویشانتقادی با هدف اصلاح رویهها و نگرشهای جاری را از اهداف مدیریت توسعه گردشگری و میراث فرهنگی اروند دانست و گفت: هیچ جامعه و سازمانی در هیچ حوزهای به توسعهیافتگی گام نگذاشته مگر آنکه بر بازنگری، اصلاح و تقویت امور جاری بازنگری کرده است. امیرهوشنگ بابامرادی افزود: خویشانتقادی، واکاوی و مطالبهگری درون خانوادگی از جنبه اعتبار تخصصی و خلق انتظار صنفی، میتواند بهترین گزینه برای حوزه گردشگری باشد.
بیشتربخوانید:
اهمیت بخش خصوصی
بی شک توجه به بخش خصوصی اهمیت ویژه ای دارد، زیرا دولتها همواره با اشکال فعالیت کرده اند. مدیرتوسعه گردشگری منطقه آزاد اروند با تاکید بر اینکه سرزمینهای موفق در صنعت گردشگری؛ متکی به حضور پرقدرت بخش خصوصی بوده و هستند گفت: دولتها بیشتر نقش واسط و حامی را داشتهاند. بنابراین باید همهی بخشهای عملکردی زیر ذرهبین واکاوی و نقد قرار گیرند. وی بر اهمیت بررسی دلایل ناتوانی در بدست آوردن موفقیت تاکید کرد و گفت: با هدف پیرایش و زدودن زنگارها از رویکردها و رهیافتها میتوانیم در قالب کرسیها و نشستهایی؛ سیمای عمومی صنعت گردشگری در منطقه آزاد اروند را به بوته نقد و تحلیل بسپاریم. بابامرادی با تاکید بر اینکه افراد دارای نظرگاه و ایدهی عملیاتی در آسیبشناسی صنعت گردشگری، میتوانند در مسیر آسیبشناسی یاریرسان ما باشند گفت: مشروط بر این که از توقف بر سر بدیهیات و مقدمات گذر کرده و به مفاهیم متعالیتر سیر کنیم.
اهمیت نقد صریح
اگر قرار است چالش ها را بررسی کنیم، باید موانع را بخوبی بشناسیم و قاطع عملکرد خود را مورد بررسی قرار دهیم. بابامرادی با تاکید بر اینکه نقد مبهم، وسیع، انتزاعی و بدون اشاره دقیق به چراییها و پدیدهها؛ هیچگاه به گرهگشایی و روشنگری منتج نمی شود گفت: مهمترین فرصت اقتصادی مغفول در منطقه آزاد اروند، تاکنون صنعت گردشگری بوده است و برای هر فعالیتی در منطقه میتوان و باید پیوست گردشگری تدارک دید. وی بر گسترش ارتباط منطقهای و جهانی، از راه دیپلماسی عمومی و گردشگری تاکید کرد و گفت: باید پذیرای هر رویداد و کنشی بود که بتواند گردشگران را برای تجربهگری حضور در این منطقه اقناع کند. چیزی که تا کنون بدان کمتوجهی شده است.
نوآوری و تکاپو
نکته مهمی که در اظهارات مدیرتوسعه گردشگری منطقه آزاد اروند بچشم می خورد، تعیین پیش شرط ها برای موفقیت است که بابامرادی گفت: اگر میخواهیم «اروند فرصت نوین گردشگری ایران» شود و بیش از یک شعار و هدف در آسمان خیال، بر زمین واقعیت نقش بندد؛ باید نوآوری، تکاپو و شتابمان بسیار و بیش از این شود. به همان اندازه که فرصتها در اقتصاد گردشگری فراوان هستند، همانقدر زودگذرند و نمیتوان انتظار داشت رقبای داخلی و بیرونی بهواسطهی آماده نبودن ما؛ تأمل کرده و منتظر بمانند.
ضرورت شبکه سازی
مدیرتوسعه گردشگری منطقه آزاد اروند با طرح این پرسش که مگرمیشود بدون شبکهسازی، ایجاد زنجیره گردشگری و ایدهپردازی؛ منطقهای را مستعد سرمایهگذاری و توجه در گردشگری کرد گفت: زیستبوم گردشگری بهعنوان جامعهای متکثر و گسترده برای هر عضو و موقعیت خود، نقش و مسئولیتی قائل است. وی بی توجهی به نقش موثر چانهزنی و تنظیمگری در رابطهی متقابل بخشهای دولتی و خصوصی را غیرممکن دانست و گفت: کارگزاران دولتی و بخش خصوصی بیش از شعار و گرایش رسانهای، باید در عمل این رشد و کمال ذهنی را به اجرا بگذارند. جذب گردشگر با وجود چالشها به پشتکار و تلاشی فراتر از تمایل و شعار نیاز دارد. برنامهریزی و پژوهش میطلبد و بایسته است خلاقترین آدمها برای ایجاد جاذبه سفر در اروند به کار گرفته شوند.