اشتراک گذاری :
خبرداری؟ بانکداری در سراسر جهان با گسترش فناوری دستخوش تغییرات زیادی شده است به طوریکه بدون استفاده از فناوری، بسیاری از خدمات بانکی به هیج وجه قابل ارائه نخواهد بود.
در کشور ما هم فناوری توانسته صنعت بانک را کاملا متحول کند و مردم نیز به خوبی از خدمات نوین بانکی استقبال کردهاند.
«به پرداخت ملت» شرکتی است که سهم مهمی از تحول بانکداری در ایران داشته است و با خدمات مبتنیبر فناوری توانسته امکانات زیادی را در اختیار مردم قرار دهد.
این شرکت با هدف توسعه ابزارهای پرداخت الکترونيکی فعاليت خود را از سال 1384 بعنوان ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونيکی PSPبا اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی آغاز کرد، همچنين پس از تشکيل شرکت شاپرک در سال 1391 مجوزهای لازم جهت ادامه فعاليت از شرکت مذکور اخذ گرديده است. در اين راستا شرکت به پرداخت ملت مسئوليت ايجاد و پشتيبانی شبکه پايانههای فروش و ساير ابزارهای پرداخت با هدف گسترش نظام پرداخت الکترونيک به شبکه بانکی و بازارهای مالی کشور را بر عهده گرفته است.
آمارها نیز بیانگر نقش پررنگ به پرداخت ملت در ارائه خدمات بانکی است. این شرکت در مردادماه، در هفت شاخص شامل تعداد و مبلغ تراکنشهای موبایلی، تعداد تراکنشهای اینترنتی، مبلغ تراکنشهای کارتخوان فروشگاهی، تعداد تراکنشهای پرداخت قبض و خرید شارژ، تعداد کارتخوانهای کمتراکنش و فاقد تراکنش از کل کارتخوانهای فعال و نسبت ترمینالهای پذیرش اینترنتی تراکنشدار به ترمینالهای فعال این ابزار، رتبه برتر را در میان شرکتهای پرداخت الکترونیک (PSP) کسب کرده است.
براساس این گزارش، شرکت بهپرداخت ملت به ترتیب با کسب 39.21 و 45.46 درصد از سهم بازار در هر دو ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی، بالاترین تعداد تراکنشهای هر یک از این ابزارها را در سال مالی جاری پشتیبانی کرد.
این شرکت همچنین با پوشش 18.67 درصد از مبالغ کارتخوان فروشگاهی و میزبانی 48.79 درصد از مبالغ ابزار پذیرش موبایلی، ضمن صعود و صدرنشینی در هر دو شاخص، 0.23 درصد افزایش سهم مبلغی را در پشتیبانی تراکنشهای ابزار پذیرش موبایلی به ثبت رسانده است که بالاترین میزان رشد این سهم در میان شرکتهای PSP محسوب میشود.
بدون شک حضور هوشمصنوعی نیز به زودی به طور گسترده در صنعت بانکداری نمایان خواهد شد و طیف زیادی از خدمات بانکی بر بستر این فناوری ارائه میشود.
بیشتر بخوانید:
تبدیل ساختارهای پیچیده به راهکارهای ساده توسط به پرداخت ملت
به همین دلیل «به پرداخت ملت» به عنوان بازیگر مهم در ارائه خدمات بانکی، نیز نقش مهمی در بهرهگیری از این فناوری خواهد داشت.
آمادهسازی زیرساختها برای حضور هوشمصنوعی
محمدمهدی تقیپور مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملتدر اینباره معتقد است که « آنچه در فضای کسبوکار اهمیت داده میشود، بحث کاربردهای واقعی است که باید هوش مصنوعی به ارمغان بیاورد. البته روی کاغذ میتوان برخی نتایج را حاصل کرد، اما آیا میتوانیم به این نتایج اعتماد کنیم. بهویژه آنکه بردار اثرگذاری در فضای کسبوکار بالاخص در صنعت پولی و مالی کشور، بردار سنگینی است. پس هنوز نمیتوانیم بگوییم صرف استفاده از هوش مصنوعی، تمام الگوریتمهای ما را تشخیص میدهد و نیاز به ابزار دیگری نداریم. چراکه برخی شبههها در این زمینه وجود دارد و رویکردهای کلان به این موضوع نیز هنوز شفاف نیست. بنابراین، همانطور که صنعت پرداخت این تطبیقپذیری را قدم به قدم پیش برده و گسترش داده است، باید سرویس به سرویس و با در نظر گرفتن ضریب اطمینان و نتایج، جلو برویم. این اتفاق در بخش KYC افتاد و به اعتبارسنجی و تجارت الکترونیک رسید و اینطور نبود که تمام همه ابعاد این صنعت را با هوش مصنوعی بهیکباره متحول کنیم.»