اشتراک گذاری :
خبرداری؟ تهدیدهای ناشی از تحریم، باعث نگرانی جدی مردم شده و خطر عقب ماندگی و دست نیافتن به نیازها، بخشهای گوناگون را آزار می دهد. اگرچه بسیاری از اظهار نظرها، حکایت از آن دارد که تحریم ها آثار مخربی برجا گذاشته و در قالب آمار و ارقام مستند، دلایل قانع کننده ای در این زمینه ارایه می دهند، اما این اظهار نظرها در همه زمینه مصداق ندارد.
تحریم ها تهدید یا نعمت
در حالی که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران نسبت به تبعات تحریم ها هشدار می دهند و از عواقب آن ابراز نگرانی می کنند، عده ای دیگر از تحریم ها به عنوان فرصت یاد می کنند و اعتقاد دارند فشار ناشی از تحریم ها، باعث اعتماد به نیروهای خلاق کشور و تولید بسیاری از قطعات، ماشین آلات و نیازهای کشور شده است. این اظهارات دوگانه نظام مدیریتی کشور را در آچمز قرار داده که تحریمها فرصت است یا تهدید و آیا باید به عنوان نعمت از آن یاد کنیم یا خشم و غضب.
ریشخند صنعت فولاد به تحریم
واقعیت این است که تحریم در تمامی بخشها یک سو نیست. در برخی بخشها چالش آفرین و در برخی بخشها امیدبخش است. صنعت فولاد یکی از بخشهایی امیدآفرین است. تولید انواع محصولات فولادی نشان می دهد که تا چه اندازه توانسته ایم نیازهای فولادی کشور را تامین کنیم. اما این تمام ماجرا نیست و اگر بخواهیم صنعت فولاد را بررسی کنیم، به این مهم می رسیم که تولید محصولات فولادی در گرو ساخت قطعات و ماشین آلات فولادسازی است که تولید گسترده در این عرصه، ریشخند صنعت فولاد به تحریم ها را رقم زده است.
فولاد مبارکه در صدر
اگر بخواهیم عملکرد فولادسازی ها را مورد بررسی قرار دهیم، فولاد مبارکه جایگاه ویژه ای دارد. به جرات می توان ادعا کرد که فولاد مبارکه همواره خبرساز بوده و از تولید محصول جدید تا ساخت و تعمیر ماشین آلات تولید و البته رکوردزنی خبر داده است. به همین دلیل می توان ادعا کرد فولاد مبارکه در صدر قرار دارد.
پایان دادن به فرسودگی
یکی از اتفاقات مبارکی که در فولاد مبارکه شاهد هستیم، پایان دادن به فرسودگی و جوان کردن خط تولید است که بتازگی نیز اتفاق مبارکی در فولاد مبارکه رخ داده به نوعی که مدیر اجرای پروژههای ناحیه آهنسازی فولاد مبارکه با اشاره به گذشت بیش از 30 سال از راهاندازی فولاد مبارکه و فرسوده شدن تجهیزات تولید گفت: پروژه «نوسازی و افزایش ظرفیت مجموعه واگنبرگردان شماره 1 واحد انباشت و برداشت ناحیه آهنسازی» بدون حضور کارشناسان خارجی در تابستان 1403 با رعایت کامل موارد ایمنی و در موعد مقرر با موفقیت انجام شد.
بیشتربخوانید:
اهمیت واگن برگردان
برای آنکه به اهمیت واگن برگردان و عظمت کاری که صورت گرفته پی ببریم، لازم است اطلاعات جامعی در این خصوص داشته باشیم که رضا خادمکیمیایی در تشریح این اهمیت گفت: کنسانتره آهن بهطور عمده از طریق خطوط راهآهن و بهوسیله واگنهای ششمحوره و چهارمحوره، تحویل ایستگاه تخلیه واگن میشود. این واگنها با برنامهریزی بهعملآمده از طریق دو خط واگنبرگردان شماره 1 و 2 تخلیه میشوند.وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی تخلیه واگنبرگردان شماره 1 طبق طرح اولیه سالانه 4 میلیون و 500 هزار تن با 300 روز کاری طراحی شده بود، افزود: با گذشت حدود 30 سال از راهاندازی مجموعه واگنبرگردان شماره 1 و با افزایش بار واگنها به بیش از 5 میلیون تن و استهلاک و عمر بالای تجهیزات، مشکلات عدیدهای نظیر فرسوده شدن و خستگی سازه چرخان اصلی، آبگرفتگی و عدم کارایی سیستم ویل گریپرها، تعمیرات متعدد سیستم واگن کلمپ، شکستگیهای متعدد در بازوی ایندکسر و… ایجاد شده بود.
هم نوسازی هم ارتقا
هنگامی که سخن از تعمیر به میان می آید، مثل معروف “آفتابه خرج لحیم” در ذهن متبادر می شود. تعمیراتی که مقطعی است و پس از مدتی دوباره چالش به وجود می آید، اما بحث واگن برگردان متفاوت از این داستانهاست و مدیر اجرای پروژههای ناحیه آهنسازی فولاد مبارکه گفت: هدف از اجرای این پروژه نوسازی کامل مجموعه واگنبرگردان شماره 1 شامل واگنبرگردان، ایندکسر، ویل گریپر، سیستم هیدرولیک، صفحه بلوکینگ/کلمپها و سیستم برق و اتوماسیون به نحوی است که واگنبرگردان شماره 1 بتواند در طول یک روز کاری بهجز زمانهای نظافت و تعویض خطوط و تعویض شیفت و واگذاری واگن که حدود 6 ساعت در شبانهروز است، ظرفیت تخلیه 260 واگن را داشته باشد و ظرفیت تخلیه نیز تا 15 واگن در ساعت ارتقا یابد.
نکات کلیدی و تاثیرگذار
رضا خادم کیمیایی از ساخت بیش از 180 تن سازه و قطعات ماشینکاری شده توسط سازندگان داخلی به عنوان یکی از نکات کلیدی در اجرای این پروژه خبر داد و گفت: صرف بیش از 60 هزار نفرساعت فعالیت اجرایی در مدت 65 روز؛ طراحی و ساخت سیستمهای هیدرولیک مرکزی مجزا برای مجموعه واگنبرگردان و ویل گریپر توسط یک شرکت داخلی برای اولین بار؛ بکارگیری طرح جدید HRCM در بخش کلامپ واگنها جهت ارتقای کارایی و ایمنی؛ استفاده از مدارهای Regenerative در سیستمهای هیدرولیک جهت کاهش مصرف انرژی و راهاندازی موفقیتآمیز پروژه توسط کارشناسان مجرب داخلی از جمله نکات کلیدی و مهم در این پروژه بوده است.