به نظر شما بهترین شخص برای ریاست مجلس دوازدهم کیست؟

اتحاد شرکت ملی صنایع مس و مپنا برای شکست تحریم‌ها

اشتراک گذاری :

خبرداری؟

در نشست مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس با مدیر گروه مپنا، بومی‌سازی دامپ‌تراک، حمل و نقل، انرژی‌های تجدیدپذیر و احداث نیروگاه در دستور کار قرار گرفت.

از هنگامی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، با چالش جدی و مهم تهدید دشمنان رو به رو بودیم که به اشکال گوناگون از ترور تا حمله نظامی و از تهاجم فرهنگی تا بحران‌های اجتماعی خودنمایی کرد. اما پس از آنکه ایران توانست از این تهدید‌ها سربلند بیرون بیاید، دشمنان جنگ اقتصادی را در دستور کار قرار دادند که تحریم مهمترین کلید و حربه این جنگ بود. تحریم‌ها در همه ابعاد مطرح شد و دشمن نه تنها بدنبال محدود کردن تولیدات نظامی بود، بلکه در عرصه‌های تولیدی نیز موانع بسیاری ایجاد کرد.

محدودیت معاملات مالی
اگرچه ایران توانست با استفاده از توان بومی، نیاز‌های داخل را مرتفع کند، اما موانع پایانی نداشت. اعمال محدودیت به اندازه‌ای بود که بازگرداندن ارز به داخل کشور نیز با محدودیت رو به رو شد. در نتیجه نتوانستیم فناوری، ماشین آلات و تجهیزات زیربنایی را وارد کشور کنیم. از یک سو کشور‌ها حاضر به فروش ماشین آلات و فناوری به کشورمان نبودند و از سوی دیگر با محدودیت جدی در انتقال ارز رو به رو بودیم.

اعتماد به دانش ملی
هنگامی که تولیدکنندگان و شرکت‌های معتبر خارجی از ترس جرایم ناشی از تحریمها، ناچار به ترک همکاری با ایران شدند، اعتماد به دانش و توان داخلی با قدرت و قوت مطرح شد. در زمینه دانش و فناوری، شرکت‌های علم و فناوری فعال شد و به توانمندی‌های داخلی در قالب شرکت‌های دانش بنیان بها دادیم. مهمتر آنکه رهبر انقلاب در نامگذاری سالها، دانش بنیان را مورد تاکید قرار دادند که این نامگذاری باعث تقویت دانش در کشور شد.

بومی سازی
اما تحریم‌ها شوخی بردار نبود و برای تامین نیاز‌های داخل از ماشین آلات تا قطعات با چالش رو به رو بودیم. بار‌ها شاهد بودیم که یک ماشین کلیدی در خط تولید، بخاطر خرابی یک قطعه، متوقف شد و بدنبال آن خط تولید متوقف شد. در نتیجه بومی سازی با جدیت در دستور کار قرار گرفت و شرکت‌ها نیاز خود به قطعات و ماشین آلات را مطرح می‌کردند و قطعه سازان و ماشین سازی‌ها اقدام به تولید آن قطعه کردند. کار بومی سازی به اندازه‌ای پیش رفت که نه تنها نیاز داخل را تامین کردیم، بلکه ماشین آلاتی که پاشنه آشیل تولید بود، به اندازه‌ای از نظر کمی و کیفی تولید کردیم، که بخشی از بازار‌های جهانی را مال خود کردیم و ماشین آلات یا قطعات تولیدی را به خارج از کشور صادر کردیم که هم ارز آورزی خوبی داشت، هم اشتغالزایی بالایی ایجاد کرد و هم تحول اساسی در اقتصاد کشور رقم زد.

بیشتر بخوانید: بانک صادرات ایران شریک استراتژیک جدید شرکت ملی صنایع مس ایران (+ایفوگرافیک)

همکاری‌های داخلی
یکی از مهمترین اقداماتی که شاهد بودیم، همکاری و تعامل شرکت‌های بزرگ داخلی با یکدیگر بود که نمونه آن را بین شرکت ملی صناعی مس و گروه مپنا شاهد هستیم. به نوعی که مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با محمد اولیا مدیرعامل گروه صنعتی مپنا و جمعی از معاونان این مجموعه نشست تخصصی برگزار کرد. مدرس خیابانی در این نشست مشترک، با اشاره به ظرفیت‌های دو شرکت ملی مس و مپنا گفت: می‌توانیم از دانش فنی و تجربه گروه مپنا در زمینه‌های مختلفی مانند بومی‌سازی دامپ‌تراک، حمل و نقل ریلی، انرژی‌های تجدیدپذیر (خورشیدی و بادی) و احداث نیروگاه در مجتمع‌های تولیدی استفاده کنیم.

چالش کمبود انرژی
یکی از جدی‌ترین چالش‌های صنایع کشور، کمبود انرژی در فصل تابستان است. در تمامی سال‌های گذشته بدلیل مصرف بالای برق در بخش خانگی، شاهد قطع برق کارخانه‌ها و صنایع بوده ایم، معضلی که باعث می‌شود تولید با مشکل رو برو شود، معضلی که صنایع کلیدی همچون فولاد و مس را درگیر کرده است. برای مدیریت این مهم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران دست بکار شد و با اشاره به برنامه‌ریزی انجام گرفته برای احداث نیروگاه در سه مجتمع تولیدی مس سرچشمه، شهر بابک و سونگون گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و جانمایی‌های صورت گرفته، احداث نیروگاه در این مجتمع‌ها به عنوان یک اولویت در دستورکار قرار دارد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: تکمیل این طرح‌های زیرساختی، علاوه بر افزایش تولید برق مورد نیاز در استان‌های محل فعالیت، در زمان پیک مصرف خانگی برق مانع از توقف خطوط تولید شده و امکان جذب نیرو‌های متخصص و تحصیل‌کرده را نیز فراهم می‌کند.

جایگزینی معدن با نفت
بی شک اقتصاد نفتی یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی است که سال‌ها اقتصاد کشور را متاثر کرده و باعث شده بخش‌های دیگر به شکوفایی نرسد، اما مدتی است که بدنبال مدیریت اقتصاد نفتی و استفاده از دیگر ظرفیت‌ها هستیم. در این رابطه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جایگزینی معدن به جای نفت، در تلاشیم با همدلی و همکاری نیرو‌های متخصص، زیرساخت‌های لازم را برای تحقق این امر فراهم کنیم.

استقبال مپنا از مس
نکته بسیار مهمی که در اقتصاد وجود دارد، همکاری بخش‌های گوناگون اقتصادی برای تعامل و رسیدن به نقطه مشترک است. در این رابطه مدیرعامل گروه صنعتی مپنا در ادامه این نشست با استقبال از همکاری مپنا و شرکت ملی صنایع مس ایران، گفت: مپنا با توسعه دانش، فناوری و نیروی انسانی متخصص، آمادگی دارد تا در زمینه‌های مختلف از جمله بهره‌برداری کامل و نگهداری نیروگاه‌ها، تأمین تجهیزات و ارائه راه‌حل‌های خلاقانه، شرکت ملی مس را در راه‌اندازی طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای یاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *