معاون رئیس جمهور:

کسری بودجه نداریم

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی نسبت به پیش‌بینی‌هایی از کسری بودجه در سال جاری گفت: برخی‌ها در سال گذشته نیز پیش‌بینی می‌کردند که دولت در اجرای بودجه نتواند بصورت کامل اقداماتی را انجام دهد.

 

داوود منظور افزود: در سال گذشته ۹۵ درصد بودجه محقق شد و به طور مشخص‌تر در بخش هزینه‌های جاری ۹۹.۲ درصد تحقق داشتیم. در برخی از دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی بالغ بر ۱۱۰ درصد تحقق داشتیم.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: در حوزه بودجه عمرانی نیز ۳۰۴ هزار میلیارد تومان محقق شد که معادل ۸۵ درصد بودجه مصوب است. این تحقق بودجه با وجود افزایش هزینه‌های جاری و تملک دارایی‌ها در بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بود.

 

وی با بیان اینکه امسال وضعیت بودجه‌ای از سال گذشته بهتر است، گفت: رشد بودجه نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۲۳ درصد است. یعنی وقتی رشد بودجه را محدود می‌کنیم امکان تحقق کامل آن بیشتر می‌شود.

 

منظور اظهار کرد: دولت در سال ۱۴۰۳ تلاش کرد ارقام درآمدی خود را واقع بینانه‌تر عمل کند. به عنوان مثال درآمدهای نفتی در بودجه امسال نسبت به سال قبل کمتر پیش‌بینی شده. در بخش مولدسازی و واگذاری شرکت‌ها نیز پیش‌بینی درآمدها نصف شده است.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال اولویت بودجه‌ای دولت پرداخت‌های عمرانی است تا رشدهای پیش‌بینی شده بتواند بخشی از زیر ساخت‌های کشور را ارتقا دهد.

 

ادامه اجرای کالابرگ در سال ۱۴۰۳

منظور در ادامه در تشریح جزئیات یارانه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۳ توسط ریاست سازمان برنامه و بودجه نیز اظهار کرد: یکی از نقش‌های مهمی که دولت ایفا می‌کند، توجه به اقشار آسیب پذیر و سفره و معیشت مردم در قالب باز توزیع درآمد یا یارانه‌هایی است که پرداخت می‌شود، طبیعی است که در قالب‌های مختلفی در بودجه به این موضوع پرداخته می‌شود و بخش مهمی از منابع کشور، صرف باز توزیع و یارانه‌ها می‌شود.

 

وی با بیان اینکه کل تبصره ۸ امسال که موضوع هدفمندی یارانه‌ها را دنبال می‌کند، افزود: منابعی که دولت از فروش بنزین، گازوئیل، صادرات فرآورده‌های نفتی به دست می‌آورد، صرف باز توزیع به خود مردم می‌شود؛ به این معنا که عملاً منابع حاصل از بخش نفت و گاز ما که در فروش انواع حامل‌های انرژی حاصل می‌شود، عیناً در قالب تبصره ۸ یا قانون هدفمندی یارانه‌ها به مردم بازپرداخت می‌شود.

 

معاون رئیس جمهور ادامه داد: یکی از انواع پرداخت‌ها، یارانه‌های نقدی است که بخش بزرگی از جامعه این یارانه‌های نقدی را دریافت می‌کنند که برخی ۳۰۰ هزار یا ۴۰۰ هزار تومان در ماه حسب آزمون وسع دریافت می‌کنند که کل منابع آن، ۳۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است.

 

وی تصریح کرد: برای کمک هزینه‌های معیشتی ویژه افراد کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز هر ماه بالغ بر ۵ همت پرداخت می‌شود در حالی که سال گذشته مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی ۴۰ درصد رشد کرد که امسال نیز مجدد، ۳۰ درصد رشد کرده است تا این گروه خاص مورد توجه قرار گیرند.

 

منظور گفت: اقدام دیگر کالابرگ است که هدف آن عدم احساس افزایش قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی در سفره مردم است که به ۷ دهک به ازای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود؛ ضمن اینکه مجموعه یارانه‌هایی که در سایر قالب‌ها داده شده و به سفره مردم ختم می‌شود که یارانه خرید تضمینی گندم و آرد و نان است که ۲۰۰ همت در سال جاری بابت این امر هزینه خواهد شد.

 

اختصاص ۸۵ همت بابت یارانه دارو در سال جاری

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: یارانه دارو نیز از جمله دیگر اقلام است که در بودجه امسال ۸۵ همت یارانه دارو اختصاص یافته است که در عین حال به نهاده‌هایی یارانه داده می‌شود تا کالا ارزان‌تر به دست مردم برسد که شامل یارانه نهاده‌های دامی و کشاورزی است که این یارانه عملاً امسال ۶ همت از منابع دولت را در سال جاری به خود اختصاص می‌دهد؛ در عین حال یارانه نهاده‌های دامی مثل کنجاله ذرت با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی تأمین می‌شود در حالی که نرخ مبادله ۴۰ هزار تومان است.

 

تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی 

به گفته منظور، امسال بنا است که ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی وارداتی اختصاص یابد که اختلاف این عدد با نرخ بازار مبادله‌ای شامل ۱۵۰ همت می‌شود که دولت می‌پردازد.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: کاهش نرخ مالیات ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی از ۹ درصد به ۱ درصد هم یک یارانه است؛ ضمن اینکه کمک به طرح‌های آبخیزداری و کشاورزی نیز از جمله کارهایی است که برای تولید محصولات کشاورزی ارزان‌تر اختصاص می‌یابد که ۴ همت یارانه در این بخش امسال اختصاص می‌یابد که مجموع کل این موارد، بخش بزرگی از بودجه دولت یعنی ۷۵۰ همت در تبصره ۸ خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *