چه کسی جای «تیم کوک» را می‌گیرد؟

اشتراک گذاری :

خبرداری؟

با نزدیک‌شدن مدیران و مقامات ارشد اپل به سن بازنشستگی، گمانه‌زنی‌ها درباره‌‌ی جانشینان احتمالی این افراد در آینده‌ای نه‌چندان دور آغاز شده است.

به گزارش خبرداری به نقل از زومیت، تیم کوک از سال ۲۰۱۱ که به‌عنوان مدیر اجرایی جایگزین استیو جابز شد، شرکت اپل را متحول کرده است؛ از معرفی دسته‌های محصولات جدید (ساعت هوشمند) گرفته تا حرکت به‌سمت کسب‌وکارهای جدید (استریم ویدئو) و تلاشی جسورانه برای فراگیر کردن نوع جدیدی از محاسبات کامپیوتری (واقعیت ترکیبی).

 

دوران مدیریت کوک بسیار بیشتر از ۵۰۰ مدیرعامل فورچون طول کشیده و در سن ۶۳ سالگی، از بسیاری از همتایان خود مسن‌تر است؛ برای همین، منطقی به نظر می‌رسد که کوک به دنبال جانشینی برای شروع فصل بعدی اپل باشد.

 

اما تیم مدیریتی اپل به‌جز تیم کوک، از مدیران باسابقه‌‌ی دیگری تشکیل شده است که به پایان دوران تصدی خود نزدیک می‌شوند. این بدان معنا است که احتمال تغییر و تحولی گسترده در این شرکت به‌طور فزاینده‌ای درحال افزایش است. درحالی‌که احتمال می‌رود جان ترنوس مدیرعامل بعدی اپل باشد، این شرکت به یافتن رهبران جدید برای بخش‌های مهم دیگر خود نیاز دارد. با ما همراه باشید تا با جانشینان احتمالی سمت‌های ارشد اپل آشنا شویم.

جان ترنوس، رئیس بخش سخت‌افزاری اپل

تیم اجرایی اپل گروهی منسجم به‌شمار می‌رود که در بیش‌از یک دهه‌ی گذشته به‌سختی تغییراتی را تجربه کرده است. بسیاری از اعضای این گروه که در خود اپل تحت‌عنوان ET (مخفف Executive Team) شناخته می‌شوند، تقریبا هم‌سن‌وسال تیم کوک هستند. این یعنی چالش یافتن جانشین در اپل بسیار فراتر از پیداکردن جایگزین برای تیم کوک است و احتمالا بسیاری از رهبران ارشد هم‌زمان با او بازنشسته می‌شوند.

 

مارک گورمان در گزارش بلومبرگ به این نکته اشاره می‌کند که جان ترنوس، رئیس بخش سخت‌افزاری اپل که به چهره‌ای شناخته‌شده‌تر برای عموم تبدیل شده، به‌عنوان جانشین احتمالی بلندمدت کوک در نظر گرفته شده است. جان ترنوس پس از رونمایی از آیپدهای جدید در رویداد Let Loose، قرار است ۱۸ می به‌عنوان سخنران در جمع داش‌آموختگان دانشکده‌ی مهندسی پنسیلوانیا حاضر شود.

 

ترنوس هنوز به ۵۰ سالگی نرسیده و به‌همین دلیل مسیر شغلی او برای پیشرفت کاملا هموار است؛ البته اگر قرار باشد تیم کوک در آینده‌ی نزدیک از اپل جدا شود، جف ویلیامز، مدیر ارشد عملیات نیز گزینه‌ی دیگری برای جانشینی او محسوب می‌شود. فراتر از مدیرعامل، معاونان ارشد مسئول مهندسی، بازاریابی، خدمات، امور مالی و سایر بخش‌ها هم نقشی حیاتی در موفقیت اپل ایفا می‌کنند. در ادامه با بازیگران کلیدی که به احتمال زیاد رهبران بعدی این سازمان‌های حیاتی خواهند شد، آشنا می‌شویم.

بخش عملیات احتمالا طولانی‌ترین فهرست جانشیان احتمالی را در خود جای داده است. جف ویلیامز از سال ۲۰۱۵ مدیر ارشد عملیات بوده و جانشین احتمالی او مدیر ارشدش صبیح خان (Sabih Khan) است. خان که درحال‌حاضر در تیم اجرایی اپل حضور دارد، در سال ۲۰۱۹ و پس از خروج مدیر ارشد طراحی اپل جانی آیو، جای او را گرفت و این موضوع نوعی برتری داخلی برای او به‌شمار می‌رود. خان، کل زنجیره‌ی تامین را مدیریت می‌کند و احتمالا واگذاری بخش پشتیبانی AppleCare به او کار چندان سختی نباشد.

اگر صبیح خان ارتقا پیدا کند، پیریا بالاسوبرامانیام (Priya Balasubramaniam) گزینه‌ای تقریبا قطعی برای تصدی معاونت ارشد عملیات اپل است و احتمالا روزی مدیریت ارشد عملیات اپل نیز به او واگذار خواهد شد. تیم طراحان صنعتی اپل نیز تا همین پارسال به معاون بخش خود گزارش می‌دادند، اما با رفتن ایوانز هنکی فرد دیگری جایگزین او نشد و حالا این تیم به ویلیامز گزارش می‌دهند. حال سؤال بزرگ این است که اپل پس از بازنشستگی ویلیامز با تیم طراحی چه خواهد کرد؟

لوکا مائستری (Luca Maestri) از زمان برعهده‌گرفتن سمت پیتر اوپنهایمر در سال ۲۰۱۴، بخش مالی اپل را رهبری می‌کند. مائستری در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان کنترل‌کننده‌ی شرکتی به اپل پیوست و این موضوع نشانه‌ی نسبتا واضحی برای این موضوع بود که او برای سمت مدیر مالی درنظر گرفته شده است. تاکنون هیچ استخدام خارجی مشابهی در دفتر مالی اپل وجود نداشته است؛ اما مائستری، درحال آماده‌سازی معاون مالی خود کوان پاریخ (Kevan Parekh) است تا درنهایت جای او را بگیرد.

نام پاریخ شناخته‌شده نیست؛ اما او یکی از مدیران اجرایی بانفوذ در اپل است که اغلب در مورد مسائل مهم مالی و فروش به‌طور مستقیم به کوک گزارش می‌دهد. پاریخ به‌تازگی مسئولیت‌ها و دفتر کاری سائوری کیسی، مدیر ارشد مالی اپل را که اکنون مدیر مالی شرکت سُنُس است، برعهده گرفت و این موضوع نشانه‌ای از اهمیت فزاینده‌ی او در اپل به‌شمار می‌رود.

کیت آدامز (Kate Adams) در سال ۲۰۱۷ به اپل پیوست و هم‌اکنون با سابقه‌ای درخشان به یکی از مدیران حقوقی باسابقه‌ی این شرکت درطول تاریخ تبدیل شده است. بروس سول، همتای پیشین او این سمت را به‌مدت ۸ سال برعهده داشت؛ اما پیش از او این سمت به‌صورت دوره‌ای تغییر می‌کرد.

مدیر حقوقی، شغلی پرمسئولیت است؛ به‌خصوص در دوره‌ای که اپل در داخل و خارج از کشور تحت فشار قوانین و مقررات قرار دارد. از سوی دیگر، این موقعیت یکی از معدود سمت‌های ارشد اپل است که معمولا به افرادی از خارج از شرکت سپرده می‌شود. بااین‌حال آدامز معاون‌هایی ازجمله کایل اندیر و بی‌جی‌ واتروس دارد که احتمالا می‌توانند این سمت را تصدی کنند.

 

کریگ فدریگی، مدیر ارشد بخش نرم‌افزار

کریگ فدریگی (Craig Federighi) از سال ۲۰۱۲ مدیر ارشد بخش نرم‌افزار اپل بوده است. او در نخستین اصلاحات مدیریتی کوک، جایگزین اسکات فورستال، رئیس اصلی iOS شد. به‌نظر نمی‌رسد که فدریگی به‌زودی جابه‌جا شود؛ اما بیشتر افراد در اپل بر این باور هستند که نفر دوم و جانشین احتمالی او سباستین مارینو (Sebastien Marineau) خواهد بود. مارینو درحال‌حاضر مسئولیت بخش‌هایی از iOS ازجمله ویجت‌ها، صفحه‌ی اصلی و حریم خصوصی را برعهده دارد؛ البته برخی بر این باور هستند که جان اندروز که برخی از فناوری‌های نرم‌افزاری پایه‌ای اپل را مدیریت می‌کند، گزینه‌ی مناسب‌تری برای جانشینی فدریگی خواهد بود.

اگر ترنوس واقعا جانشین کوک در سمت مدیرعاملی شود، تیم مهندسی سخت‌افزار به رئیس جدید نیاز خواهد داشت. این مدیر اجرایی چندین معاون کلیدی ازجمله کیت برژرون، دنیز تئومان و یوجین کیم دارد. براساس گزارش‌های مستقیم فعلی ترنوس، بیشتر افراد بر این باور هستند که کیم و برژرون محتمل‌ترین گزینه‌ها به‌شمار می‌روند؛ اما برخی از باهوش‌ترین‌ها در اپل عقیده دارند که جانشین ترنوس باید مایک راکول (Mike Rockwell) باشد.

راکول مهندس مورداحترامی است که به‌تازگی هدست ویژن پرو را عرضه کرده است. اگر در نهایت این هدست واقعیت مجازی به موفقیت دست یابد، می‌توان انتظار داشت که جایگاه او در اپل بالاتر رود. بااین‌حال رابطه‌ی پرچالش ترنوس و راکول عاملی است که به پیچیده‌شدن این موضوع منجر می‌شود. ترنوس از حامیان جدی ویژن پرو نبود و از سوی دیگر، راکول هیچ‌وقت به‌طور مستقیم زیرنظر او کار نکرده است.

پیدا کردن جانشینی برای جانی سروجی (Johny Srouji) که با اقتدار واحد فناوری‌های سخت‌افزاری اپل را رهبری می‌کند و احترامی فراتر از بسیاری از مدیران اجرایی کسب کرده، به‌معنای واقعی کلمه ناممکن است؛ اما درنهایت زمانی خواهد رسید که سروجی از سمت خود کناره‌گیری کند. این اتفاق احتمالا پس از عرضه‌ی تراشه‌ مودم موردانتظار اپل به بازار رخ خواهد داد. بیشتر افراد تیم سروجی بر این باور هستد که سری سانتانام (Sri Santhanam) درنهایت جانشین او خواهد شد.

 

مصاحبه بی‌سابقه مدیر ارشد اپل؛ مردی که صنعت تراشه را به لرزه درآورد
سانتانام مسئول تولید تراشه‌های اصلی است که در دل تمام دستگاه‌های اپل ازجمله آیفون و مک قرار گرفته‌اند. گزینه‌ی کم‌احتمال‌تر دیگری که برای جانشینی سروجی مطرح می‌شود، تیم میلت (Tim Millet) است. میلت کسی است که تراشه‌ی M4 را در مراسم معرفی iPad Pro جدید معرفی کرد.

گرِگ جاسویک (Greg Joswiak) از سال ۲۰۲۰ و زمانی که جایگزین فیل شیلر شد، هدایت تیم بازاریابی اپل را برعهده دارد. فرد شماره دو پس از جاسویک، باب بورچرز (Bob Borchers) است که بر بازاریابی تمام محصولات اپل نظارت می‌کند. اگر جاسویک در آینده‌ی نزدیک اپل را ترک کند، معاونش جانشین او خواهد شد. بورچز پیش از اینکه اپل را برای دوره‌ای در سال ۲۰۰۹ ترک کند، به رهبری بازاریابی آیفون کمک کرده بود.

بورچز در سال ۲۰۱۹ به اپل بازگشت و گویا در این ده سال دوری، هیچ‌یک از توانایی‌های تحریف واقعیت خود را که برای مدیر ارشد بازاریابی اپل ضروری است، ازدست نداده بود. او تنها چند سال از جاسویک جوان‌تر است و به‌همین دلیل اپل جانشین بلندمدت‌تری را نیز درنظر دارد؛ این جانشین کسی نیست جز کایان درانس (Kaiann Drance)، معاون نظارت بر بازاریابی آیفون.

جان جیاناندریا (John Giannandrea) که در سال ۲۰۱۸ به اپل پیوست، به رهبری تیم خود به‌صورت جزیره‌ای جداگانه شناخته می‌شود. در پی اشتیاق شدید صنعت فناوری به هوش مصنوعی، نقش جیاناندریا بیش‌از هر زمان دیگری مهم شده است؛ اما او معاون ارشدی ندارد که درصورت ترک اپل بتواند جانشینش شود.

باتوجه‌به اینکه سرپرستی واحد هوش مصنوعی اپل برای شخص جیاناندریا ایجاد شده، درصورتی‌که جانشین به‌موقع برای او پیدا نشود، احتمالا اپل گروه هوش مصنوعی را دوباره به تیم مهندسی نرم‌افزار منتقل کند. احتمال دیگر این است که یک مدیر اجرایی نرم‌افزار نامرتبط با هوش مصنوعی این مسئولیت را برعهده بگیرد. در این‌صورت کوین لینچ (Kevin Lynch)، معاون مدیرعامل، گزینه‌ی مناسبی به‌نظر می‌رسد.

دیردر اوبراین (Deirdre O’Brien) از سال ۲۰۱۹ رهبری بخش خرده‌فروشی اپل را برعهده داشته است. با واگذاری مسئولیت‌های منابع انسانی به مدیر جدید کارول سرفیس در سال گذشته، این بخش اکنون تنها حوزه‌ی کاری او به‌شمار می‌رود. اپل درطول تاریخ خود به‌جز اوبراین، تنها چند مدیر خرده‌فروشی دیگر داشته است: ران جانسون، جان براوت و آنگلا آرندتس. جانسون را می‌توان پیشگام زنجیره‌ی خرده‌فروشی اپل دانست که خروج او در سال ۲۰۱۱ ضربه‌ی بزرگی برای شرکت بود.

براوت، فردی بیرون از شرکت و نخستین استخدام مهم کوک بود که بلافاصله با شکست مواجه شد. او حتی نتوانست یک فصل تعطیلات را در سمت خود بگذراند. آرندتس، فرد دیگری از بیرون شرکت بود که ۵ سال پرفرازونشیب را در این سمت گذراند. اپل جانشین مشخصی برای اوبراین ندارد؛ به این معنی که ممکن است با رفتن او دوباره فردی خارج از شرکت را برای این سمت انتخاب کند.

سابقه‌ی حضور اوبراین در اپل به بیش‌از سه دهه می‌رسد و این یعنی او حتی از کوک هم حضور طولانی‌تری در این شرکت داشته است. فردی مانند ونسا تریگوب، معاون اوبراین، احتمالا حداقل به‌طور موقت بتواند این بخش را اداره کند.

ادی کیو (Eddy Cue) در بخش خدمات اپل مشغول به کار است و بر تعداد زیادی از زیرمجموعه‌های این شرکت نظارت دارد. بخش خدمات علاوه‌بر تیم‌های مهندسی، طراحی رابط کاربری و بازاریابی، پلتفرم استریمینگ تی‌وی‌ پلاس، موسیقی، اپل مپس، کارت اپل، آی‌کلاود، فیتنس پلاس، اپلیکیشن‌هایی مانند Final Cut Pro، تبلیغات جستجو و اپل پی را شامل می‌شود.

در اپل شخصی وجود ندارد که بتواند جایگزین ادی کیو شود. کیو فردی است که به‌طور انحصاری در این سمت به‌عنوان معاون ارشد، مسئولیت تمامی حوزه‌های موجود را برعهده دارد. به احتمال زیاد اپل نقش کیو را با تفویض نظارت بر بخش سرگرمی به الیور شاسر و افزودن برنامه‌ها، آی‌کلاود و مپس به مسئولیت‌های جاری جف رابین در بخش مهندسی، به بخش‌های جداگانه‌ی سرگرمی و خدمات تقسیم کند. اپل می‌تواند هر دو مدیر اجرایی را در راستای این تغییر ارتقا دهد؛ اما راه‌حل شفاف‌تر این است که اپل پس از ارتقای شاسر، سازمان رابین را زیرمجموعه‌ی فدریگی قرار دهد.

هنگامی‌که فیل شیلر (Philip Schiller) از سمت رئیس بازاریابی کناره‌گیری کرد تا به جاسویک فرصتی برای تصدی این جایگاه بدهد، نقش متفاوتی را برعهده گرفت و به‌عنوان یکی از هم‌قطاران اپل، مسئولیت اپ استور و رویدادهای اپل را عهده‌دار شد. با رفتن او به‌طور حتم رویدادهای اپل به گروه‌های بازاریابی یا ارتباطات اضافه خواهند شد.

اپل ممکن است در مورد اپ استور محتاط‌تر عمل کند. اگر شرکت این تیم را با سازمان‌های مهندسی نرم‌افزار یا خدمات خود ادغام کند، ممکن است با مخالفت نهادهای نظارتی مواجه شود؛ بنابراین به احتمال زیاد این بخش همچنان مدیر خاص خود را خواهد داشت.

مشکل اینجا است که شیلر جانشین مشخصی برای رهبری این گروه ندارد و هیچ‌کس در اپل از توانایی‌های بین‌بخشی، جایگاه و دانش او در مورد عملکرد اپ‌ استور برخوردار نیست. شخصی در اپل شیلر را فردی تقریبا جایگزین‌ناپذیر می‌خواند؛ بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد شیلر با توجه به تلاش نهادهای نظارتی برای محدود‌کردن اپ استور، راضی به ماندن و مبارزه است.

لیزا جکسون (Lisa Jackson) برای بیش‌از یک دهه رئیس بخش ابتکارات محیط زیستی، سیاستی و اجتماعی اپل بوده است و نمی‌توان به‌راحتی جانشینی برای او پیدا کرد. جکسون به‌عنوان یک مقام دولتی سابق و رئیس سابق آژانس حفاظت محیط‌زیست، صلاحیت لازم را برای اداره‌ی این بخش دارد. یافتن افرادی با چنین رزومه‌‌ی کاری دشوار است؛ بنابراین اپل احتمالا نقش جکسون را تجزیه و آن را بین حداقل دو نفر تقسیم خواهد کرد.

با بازنشستگی جکسون، انتظار می‌رود سارا چندلر (Sarah Chandler) معاون رئیس محیط‌زیست و نوآوری زنجیره‌ی تامین، رهبری تلاش‌های زیست‌محیطی را برعهده گیرد. در مورد امور دولتی نیز احتملا اپل به‌دنبال استخدام فردی ارشد مانند یکی از اعضای سابق کابینه‌ی ریاست جمهوری از واشنگتن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *