ویژگی‌های منحصر به فرد منطقه آزاد اروند

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ بر اساس ارزیابی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، اروند بعنوان منطقه برتر انتخاب و در همایش ملی مناطق آزاد، از سوی وزیر کشور تجلیل شد.

 

برای آنکه یک مجموعه بتواند به دستاورد‌های بزرگی برسد و در مسیر تحقق اهداف تعیین شده با قدرت گام بردارد، لازم است هدفگذاری و برنامه ریزی شود، گام‌های اجرایی با قدرت و قوت برداشته شود و در نهایت عملکرد‌ها به صورت دوره‌ای مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. البته از آنجا که کارکنان یک مجموعه با جدیت بیشتری به وظایف خود عمل کنند، به تشویق نیاز دارند که می‌تواند در قالب برنامه‌های انگیزشی صورت پذیرد.

اهمیت رتبه‌های برتر

اینکه مجموعه‌های فعال به ویژه آن‌ها که در یک عرصه فعالیت می‌کنند، مورد ارزیابی قرار نگیرند، انگیزه را نابود می‌کند. به همین دلیل بررسی و ارزیابی عملکرد با جدیت در دستور کار قرار دارد و نتیجه این بررسی‌ها در قالب همایش‌ها اعلام می‌شود و مجموعه‌های برتر به کسب رتبه‌های منطقه ای، ملی و حتی بین المللی نایل می‌آیند. معرفی مجموعه‌های برتر نه تنها تعهد و کارآیی کارکنان را نشان می‌دهد، بلکه بیانگر قدرت مدیریت در هدایت مجموعه به سوی اهداف تعیین شده است.

اهمیت مناطق آزاد

در شرایطی که با انواع تحریم‌ها و تهدید‌ها دست به گریبان هستیم و دشمن انواع جنگ‌ها علیه ایران را تجربه کرده و پس از شکست در تمامی عرصه ها، به جنگ اقتصادی روی آورده، مناطق آزاد بدلیل جایگاه ویژه‌ای که در عرصه اقتصادی کشور دارند، بخوبی می‌توانند جنگ اقتصادی دشمن را ناکارآمد کنند. مناطق آزاد ویژگی‌های بسیاری دارند که مهمترین آن‌ها استقلال در تصمیم گیری و فاصله گرفتن از تشریفات اداری و دستگاه عریض و طویل بوروکرسی است. مناطق آزاد با فرآیند‌های ساده، کارایی عملیاتی را افزایش می‌دهد. قانون برای مناطق آزاد مزیت‌های بسیاری از جمله معافیت‌های مالیاتی، روش‌های ساده واردات و صادرات و جذب سرمایه گذاری خارجی را در نظر گرفته که می‌تواند بازوی توانمند برای بخش اقتصادی کشور باشد.

چالش‌های اروند

یکی از مناطق آزاد، منطقه آزاد اروند است. این منطقه آزاد در منطقه‌ای محروم تعریف شد. اروند داغ تهاجم عراق در دوران دفاع مقدس را بر پیشانی دارد. حملات هوایی و زمینی، ساختمان‌های ویران شده، اقتصاد از بین رفته، کوچ مردم به مناطق امن و بسیاری موارد دیگر باعث شده تا اروند فاصله بسیاری از دیگر مناطق کشور داشته باشد. لاشه کشتی‌های غرق شده در اروند مانع بزرگی برای رونق دریایی اروند است، به ویژه آنکه اقدامی عملی برای بیرون آوردن این کشتی‌ها انجام نمی‌شود. اگر به مشکلات و چالش‌های اروند توجه کنیم، با کوهی از اسناد و مدارک رو به رو می‌شویم.

عرض اندام اروند

با وجود این همه مشکلات و بسیاری موارد ناگفته دیگر، شاهد سربلندی منطقه آزاد اروند در بین مناطق آزاد کشور هستیم. اروند به هیچ عنوان با ظرفیت‌های چابهار، قشم و کیش قابل مقایسه نیست. با وجود این همه مشکلات، اتفاق مبارکی رخ داده که در پی ارزیابی عملکرد دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت گرفته است. دبیرخانه به بررسی و ارزیابی شاخص‌های عمرانی، فرهنگی، تصویرسازی، حقوقی، آی تی و منابع انسانی مناطق آزاد سراسر کشور پرداخته و در نهایت دو منطقه آزاد اروند و ارس را در بین مناطق آزاد کشور به عنوان منطقه برتر برگزیده است. سهولت کسب کار، جذب سرمایه گذار و دیگر معیارها، ۳ منطقه ویژه و دو منطقه آزاد توانستند عنوان برتری را به خود اختصاص دهند.

بیشتر بخوانید:

تقدیر رسمی

نکته بسیار مهمی که همواره در کارنامه منطقه آزاد اروند و علی زارعی مدیرعامل و کارکنان اروند خواهد درخشید، اعلام برتری اروند در بین تمامی مناطق آزاد کشور است. حجت اله عبدالملکی دبیرشورایعالی مناطق آزاد در نامه‌ای به رییس جمهور اعلام کرد که بر اساس امتیازات به دست آمده، اروند و ارس بعنوان مناطق سبز انتخاب شدند، اما اعلام برتری در همایش مناطق آزاد سراسر کشور که در مشهد برگزار شد، صورت گرفت و وزیر کشور به صورت رسمی از تلاش و کوشش منطقه آزاد اروند تجلیل کرد. در این همایش با توجه به عناوین به دست آمده در حوزه‌های مختلف، از «علی زارعی» رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تقدیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *