واگذاری معادن کوچک‌مقیاس در دستور کار شرکت مس

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس برای تحقق “جهش تولید با مشارکت مردم” بر واگذاری معادن کوچک مقیاس و ایجاد صنایع پایین دستی تاکید کرد.

سالهاست فریاد صاحب نظران، کارشناسان و بسیاری از مسوولان از اقتصاد دولتی به آسمان بلند است. سلطه دولت بر تمامی عرصه های اقتصاد فرصت را از دیگر بخشهای خصوصی و تعاونی گرفته و نه تنها باعث تضعیف این بخشها شده، بلکه شاهد رانت و فساد بسیاری در عرصه اقتصاد دولتی هستیم. از سوی دیگر وابستگی اقتصاد به دولت باعث شده تا تمامی بخشهای اقتصادی کشور بسادگی مورد تهدید تحریم ها قرار گیرد. هرگاه که بخشی از اقتصاد تحریم می شود، بدلیل ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم یک بخش اقتصاد با دولت است و هر کجا راه گریزی پیدا شده، ریشه در ظرفیت های خصوصی و تعاونی داشته است.

فاصله گرفتن دولت از اقتصاد

بدلیل درک درست بحران های ناشی از اقتصاد دولتی، رهبر انقلاب همواره بر فاصله گرفتن دولت از اقتصاد و ارزش دادن به بخش خصوصی و تعاونی تاکید کرده اند که نمونه بارز آن را در ابلاغیه اصل 44 قانون اساسی شاهد بودیم. اما رهبر انقلاب در نامگذاری 1403 نیز به صورت غیر مستقیم از اقتصاد دولتی انتقاد و بر اقتصاد متکی بر بخش خصوصی و تعاونی تاکید کردند. ایشان با نامگذاری سال جدید با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، تکلیف را روشن کردند و بر اهمیت دادن به نقش مردم تاکید کردند.

شعار سال نیازمند جهاد سراسری

اما ریل گذاری به تنهایی کافی نیست، بلکه لازم است یک جهاد سراسری برای تحقق نقش آفرینی مردم در عرصه اقتصاد شکل بگیرد و البته کسانی که مخاطب رهبر انقلاب قرار دارند، مسوولان به ویژه در عرصه های اقتصادی هستند. یکی از بخشهایی که می تواند نقش تعیین کننده و سازنده ای در عرصه اقتصاد داشته باشد، معادن است که صنعت مس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کافی است بدانیم که جایگاه ایران در عرصه مس در بین کشورهای جهان، رتبه پنجم است که البته با مدیریت و پیگیری های مسوولان و مدیران در عرصه مس محقق شده است.

تذکری دوباره به مسوولان

در این رابطه امیر خرمی‌شاد، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، به تشریح رویکردهای محوری این شرکت در سال جدید، با توجه به نامگذاری سال 1403 پرداخت و گفت: تاکید دوباره رهبر معظم انقلاب بر موضوع اقتصاد و امر تولید و نامگذاری امسال به‌عنوان سالِ «جهش تولید با مشارکت مردم»، برای دست‌اندرکاران عرصه‌های اقتصاد و تولید، تذکری دوباره است که بیش از پیش در این عرصه تلاش کنیم.

تحقق برنامه ها و دستیابی به اهداف

نکته قابل توجهی که خرمی شاد از آن خبر داد، روند رو به رشد شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته بود که بیانگر حرکت مستمر شرکت در مسیر تولید است، رویکردی که نشان از ولایتمداری با رونق دادن به بخش تولید در شرکت ملی صنایع مس صورت است. خرمی شاد با تاکید بر اینکه شرکت ملی صنایع مس با هدف رشد تولید و اجرای طرح‌های توسعه و افزایش بهره‌وری، برنامه‌های سنجیده‌ای را تدوین کرده بود که به لطف خدا و همت همۀ کارکنان شرکت مس، شاهد تحقق تمام برنامه‌ها و دست‌یابی به تمامی اهداف مدنظر بودیم و این رویّه در سال نو، با اهتمامی ویژه و بهره‌گیری از همۀ ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، ادامه خواهد داشت.

نقش آفرینی مردم

نکته قابل توجهی که باید در اقتصاد پیگیری شود، اهمیت دادن به نقش مردم در اقتصاد است که خرمی شاد به تشریح این مهم پرداخت و اعلام کرد: تاکیدات معظم‌له بر کلیدواژۀ «مردم» و حضور مردمی در عرصۀ تولید، بیانگر این نکتۀ مهم است که اقتصاد مردمی و مردمی‌سازی اقتصاد، ضرورت اکنونِ کشور عزیز ماست. در ایران بزرگ که سرشار از توانمندی‌های بی‌بدیل و ظرفیت‌های بی‌نظیر است، مشارکت گستردۀ مردم در فعالیت‌های اقتصادی و عرصۀ کار و تولید، بدون تردید می‌تواند راه‌گشای امروز و فردا باشد.

توسعه صنایع پایین دستی

سالهاست فریاد از خام فروشی به اسمان بلند است و همواره نسبت به این رویکرد خطرآفرین در اقتصاد انتقاد و بر ایجاد ارزش افزوده تاکید شده است. خرمی شاد نیز برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» برنامه‌های قابل توجهی را سیاستگذاری کرده نشانگر درک از شرایط و ظرفیت مس در اقتصاد کشور است. مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس برای تحقق شعار سال تاکید کرد که توسعۀ صنایع پایین‌دستی مس با مشارکت بخش خصوصی، همراهی با شرکت‌های دانش‌بنیان، پشتیبانی از کسب‌وکارهای کوچک و حمایت از ایده‌های نوآورانۀ دانش‌آموختگان جوان در دستور کار شرکت برای تحقق شعار سال جدید قرار دارد.

واگذاری معادن کوچک مقیاس

بزرگترین اتفاقی که می تواند در عرصه اقتصاد مردمی در عرصه مس صورت پذیرد، اعتبار دادن به حضور مردم است. هنگامی که مردم در عرصه اقتصاد وارد شوند، بخش دولتی می تواند به عنوان ناظر بخوبی ورود کند و عملکرد بخش خصوصی را زیر ذره بین قرار دهد، اتفاقی که در اقتصاد دولتی هرگز شاهد نبوده ایم زیرا دولتها اعتقادی به انتقاد از عملکرد خود ندارند. به همین دلیل خرمی شاد از واگذاری معادن کوچک‌مقیاس شرکت صناعی ملی مس در سال جاری خبرداد و تاکید کرد: واگذاری معادن کوچک مقیاس با انتشار فراخوان به مردم واگذار و از توانمندی بخش خصوصی در این زمینه استفاده خواهد شد؛ همچنان‌که در سال گذشته، دو معدن کوچک‌مقیاس شرکت مس به مرحلۀ عقد قرارداد رسید.

بیشتر بخوانید:

پیگیری طرح های توسعه

نکته بسیار مهمی که نباید نادیده گرفت، نقش آفرینی بخش دولتی است. بخش دولتی باید به عنوان متولی در پیشانی اقتصاد قرار گیرد و در بخشهایی همچون اکتشاف که بخش خصوصی علاقه ای به آن ندارد، با جدیت ورود کند تا ظرفیت ها شناسایی و بخوبی مورد بهره برداری قرار گیرد. به همین دلیل خرمی شاد تاکید کرد: پیگیری جدّی طرح‌های بزرگ توسعۀ شرکت ملی صنایع مس ایران در همۀ مجتمع‌های تولیدی، از دیگر راهبردهای اصلی شرکت مس است و قطعاً، از رهگذر توسعه‌های آینده هم، شاهد جهش چشمگیر تولید خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *