نقش پررنگ گل گهر در حفظ جایگاه صادراتی ایران

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، تا به امروز توانسته نقش موثری در تولیدات و صادرات کشور داشته باشد و در شرایط تحریمی، همواره جایگاه ایران در تولید انواع فرآورده‌های صنعتی ومعدنی را حفظ کرده است.

 

براساس آخرین گزارش سازمان مدیریت صنعتی، این شرکت توانسته با رتبه 21 در جمع 100 شرکت برتر کشور قرار گیرد و این درحالی است که گل‌ گهر در سال 1394 رتبه 59 این لیست را به خود اختصاص داده بود.

 

براساس اعلام ایمیدرو، ۱۰ شرکت بزرگ تولیدکننده کنسانتره سنگ آهن از ابتدای فروردین تا پایان بهمن سال 1402، ۴۶ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۹۱۷ تن محصول تولید کردند که در مقایسه با رقم تولید شده در مدت مشابه سال 1401 (۴۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۵۱۱ تن)، حدود ۹ درصد رشد نشان می‌دهد. براین اساس شرکت‌ گل گهر۱۰ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۲۸۱ تن از این میزان را به خود اختصاص داده است و توانسته از این طریق به اقتصاد کشور کمک کند.

 

حفظ جایگاه ایران در بین برترین فولادسازان دنیا

به تازگی نیز انجمن جهانی فولاد اعلام کرد که ایران از ابتدای ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴، حدود ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که همچنان به عنوان ۱۰ کشور برتر (در میان ۷۱ تولیدکننده فولاد جهانی) تلقی می‌شود و این درحالی است که کشور‌های تولیدکننده فولاد جهان طی ۴ ماهه نخست ۲۰۲۴ میلادی، ۶۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام منتشر کردند که در مقایسه با تولید مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۹ دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

اهمیت صادرات محصولات معدنی و صنعتی

صادرات بخش مهمی از اقتصاد هر کشور را تشکیل می‌دهد، از این رو برای حمایت از بخشهای اقتصادی دادن تسهیلات به آنها می‌تواند ابزاری مناسب برای رشد و توسعه‌شان باشد. شرایط اقتصادی و منابع انسانی ایران نیز به گونه‌ای است که صادرات در گرو تولید بوده و ابزاری کارامد در راه توسعه اقتصادی است.

بدون شک زمانی که فشارهای بین‌المللی بر اقتصاد کشور تاثیر داشته است و ایران نمی‌تواند به راحتی از سد تحریم کشورهای خارجی به وِیژه غربی‌ها بگذرد؛ صادرات نقش دو چندان بر وضعیت اقتصادی کشور دارد.

صارات محصولات صنعتی و معدنی یکی از حوزه‌هایی است که اقتصاد ایران را روی پا نگه داشت و امروز با وجود تحریم‌های ظالمانه، چرخ اقتصاد کشور همچنان در حال گردش است.

 

نگاه گل گهر به ظرفیت‌های داخلی

شرکت گل گهر همیشه تلاش کرده تا جای ممکن از واردات دوری و به جای آن ظرفیت‌های داخلی را جایگزین کند تا هم از هدر رفت هزینه‌ها جلوگیری شود و هم در زمینه اشتغال و کارآفرینی  نقش موثری داشته باشد.

گل گهر، به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد اولیه فولاد کشور شناخته می‌شود. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان تنها شرکتی است که تمام زنجیره فولاد از معدن تا کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولاد را در یک نقطه تولید می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: قبولی گل گهر با معدل بالا در آزمون سازمان بازرسی

 

داشتن زنجیره کامل تولید فولاد، امتیازی بزرگ برای گل گهر است و به خاطر ویژگی جامع بودن در تولید که تنوع محصولات را رقم زده، پتانسیل خیلی خوبی در شرکت گل گهر به وجود آمده تا هر قطعه‌ای را بتوان بومی‌سازی کرد.

نگاه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به صنعت، نگاهی جامع و کامل است و هر قطعه‌ای که بومی سازی و تولید می‌کند، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در آن به وجود آمده و از سوی دیگر بر ایجاد اشتغال نقش موثری داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *