نقش پررنگ فولاد آلیاژی ایران در افزایش صادرات کشور

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ ایران یکی از غنی‌ترین کشورهای معدنی در جهان است و تامین بسیاری از نیازهای کل دنیا در این زمینه را بر عهده دارد.

 

کشور ما از نظر منابع و ذخایر طبیعی  با وجود آنکه حدود یک درصد جمعیت جهان را دارد، اما ۷ درصد ذخایر جهان به خود اختصاص داده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که هر ایرانی چه مقدار از نعمت‌های خدادادی بهره‌مند است. این آمار‌ها مسئولیت تصمیم گیران کشور را بسیار سنگین می‌کند، زیرا تصمیم گیری در مورد این منابع و ذخایر بسیار مهم است.

 

از سوی دیگر صنعت فولاد یکی از جدی‌ترین و تاثیرگذارترین صنایع در اقتصاد کشور است. امروزه تمامی بخش‌های اقتصادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به صنعت فولاد وابسته هستند. به جرات می‌توان ادعا کرد که هیچ صنعتی وجود ندارد که از فولاد در تولید بهره نگرفته باشد. برخی صنایع مانند خودروسازی‌ها بخش عمده‌ای از تولید خود را مدیون فولادسازی‌ها هستند و بخشی دیگر به نسبت کمتر از فولاد استفاده می‌کنند.

 

بدون شک فولاد یکی از مهمترین صنایع زیربنایی کشور است. اگرچه فولادسازی‌ها صنایع پایین دستی سنگ آهن هستند و فراورده تولید می‌کنند، اما همچنان تا رسیدن به محصول نهایی فاصله بسیاری وجود دارد و می‌توان فراورده‌های دیگری از فولادسازی‌ها بدست آورد. متاسفانه در این زمینه بخوبی عمل نکرده ایم و همچنان بسیار از محصولات فولادی را می‌توانیم در داخل ایران تولید کنیم.

 

براساس گزارشات انجمن تولیدکنندگان فولاد؛ از میان محصولات فولادی، سهم واردات مقاطع طویل فولادی، ۸۱ هزار تن بوده و واردات این مقاطع در ده ماهه سال جاری، ۲۸.۳ درصد کاهش یافته است. واردات میلگرد هم در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد کاهش یافته و به ۳۱ هزار تن رسیده و البته شاهد کاهش ۲۳ درصدی ارزش واردات میلگرد نیز هستیم.

 

بیشتر بخوانید: فولاد آلیاژی ایران؛ دوست‌دار محیط زیست

 

اما کارنامه فولاد آلیاژی نشان می‌دهد که این شرکت توانسته در سال گذشته، رکوردهای قابل توجهی را در میزان تولید و صادرات به نام خود ثبت کند.

 

میزان تولید مذاب این شرکت درسال گذشته از رقم 589 هزار تن فراتر رفت و این درحالی است که این عدد در سال 1401، 517 هزار تن بوده است. در زمینه تولید محصول، نیز فولاد آلیاژی ایران، عدد 525 هزار تن را در سال گذشته محقق کرد.

 

شرکت فولاد آلیاژی ایران در فروش محصول نیز موفق عمل کرده و توانسته از فروش 439 هزار تن در سال 1401، به رقم 529 هزا رتن در سال 1402 برسد.

 

گزارشات نشان می‌دهد که میزان صادرات محصولات فولاد آلیاژی ایران بیش از 2 برابر رشد داشته است. این شرکت توانست در سال گذشته، 91 هزار و 500 تن صادرات داشته باشد؛ در حالی که میزان صادرات این شرکت در سال 1401، حدود 40 هزار تن بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مطلب می خوانید

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

آخرین اخبار سایت