متکی گزینه مناسبی برای ریاست مجلس است؟

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ دکتر منوچهر متکی توانست با کسب درصد آرای بالا در دوره اول انتخابات مجلس، مجوز ورود به ساختمان بهارستان را از مردم تهران بگیرد تا بتواند به سهم خود مشکلات و موانع کشور را برطرف و برای شکوفایی در مسیر توسعه تلاش کند.

 

این سیاستمدار بی حاشیه کشورمان همواره بر همدلی همه نمایندگان مجلس تاکید دارد و تحول در وضعیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور را در گرو آن می‌داند و معتقد است که مجلس و دولت دو حوزه حکمرانی در این کشور هستند. کارکرد کمیسیون‌ها و مجلس پرهیز از انباشت طرح‌ها ‌و مطالبات است. اگر به کارهای اساسی در مجلس نپردازیم درگیر حاشیه می‌شویم. در صورتی که دستگاه اجرایی جایگاه لازم را در اجرا نداشته باشد، باید عملکرد کمیسیون‌های مجلس را بررسی کرد. رئیس مجلس باید از نخبگان و متخصصان کمیسیون‌ها استفاده کند تا تحول‌آفرین باشد.

 

منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دوازدهم، موضوع هیات رئیسه و کمیسیون‌ها و ریاست مجلس را از موضوعات مهمی عنوان می‌کند که باید به آن توجه شود و معتقد است که بحث ریاست مجلس بسیار مهم است به دلیل نقشی که دارد رئیس مجلس در حوزه تعامل با نمایندگان نقش دارد که باید سازنده و سهم محور باشد یعنی نمایندگان امکان بیان نظرات را داشته باشند.

 

منتخب مردم تهران نقش دیگر رئیس مجلس را ریاست محتوایی عنوان می کند و معتقد است که رییس مجلس به عنوان عضو موثر در شورای عالی ملی و شورای هماهنگی سران قوا می تواند اظهار نظر کند و ۳۰ درصد در تصمیمات مجلس سهم دارد در مصوبات شورای عالی سران قوه نیز نقش دارد.

 

وی معتقد است که کارکرد کمیسیون‌ها و مجلس پرهیز از انباشت طرح‌ها ‌و مطالبات است. اگر به کارهای اساسی در مجلس نپردازیم درگیر حاشیه می‌شویم. در صورتی که دستگاه اجرایی جایگاه لازم را در اجرا نداشته باشد، باید عملکرد کمیسیون‌های مجلس را بررسی کرد. رئیس مجلس باید از نخبگان و متخصصان کمیسیون‌ها استفاده کند تا تحول‌آفرین باشد.

 

نقش دستگاه دیپلماسی بر حل مشکلات اقتصادی

دکتر متکی همواره تاکید دارد که ما باید نگاه متحولی درباره کارکرد مجلس، کارکرد کمیسیون‌ها و کارکرد ریاست مجلس داشته باشیم تا شاهد یک مجلس با مقبولیت بالا و کارکرد قابل قبول باشیم.

 

وی که تجربه زیادی در امور بین‌الملل دارد، روابط با کشورهای دنیا را از ضروریات کشور عنوان می‌کند و بر نقش دیپلماسی و اهمیت آن در اداره کشور تاکید دارد.

 

بیشتر بخوانید: دکتر منوچهر متکی تماس تلفنی با ابوترابی نداشته است

 

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان معتقد است که یکی از دغدغه ‌های هر کشوری روابط اقتصادی با سایر کشورها است و دستگاه دیپلماسی آن باید برای فرصت‌سازی مناسبات اقتصادی نقش آفرین باشد. بخش اقتصاد یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و رهبری است که بخش زیادی از آن با روابط اقتصادی حل می‌شود که دستگاه دیپلماسی باید به این موضوع توجه داشته باشد.

 

متکی مناسب ریاست مجلس است؟

محمدحسین دلیجانی کارشناس مسائلی سیاسی درباره ریاست مجلس دوازدهم می‌گوید: ریاست مجلس همیشه محتاج یک فرد با تجربه و آشنا به امور داخلی و خارجی است و از طرفی هم باید با سایر نمایندگان روابط حسنه و خوبی داشته باشد تا بتواند بر رفع موانع کشور و جامعه قدم بردارد.

 

به گفته وی درحال حاضر بخش قابل توجهی از مشکلات کشور به ویژه مشکلات اقتصادی از طریق روابط با سایر کشورها مرتفع می‌شود که متکی باتوجه به پیشینه‌ای که در امور بین‌الملل دارد، می‌تواند در این زمینه گام مهمی بردارد.

 

این کارشناس علوم سیاسی درباره صندلی ریاست مجلس نیز گفت: با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد متکی به خوبی بتواند از پس ریاست مجلس برآید و فکر می‌کنم مجلس سال‌هاست نیازمند فردی با چنین مشخصاتی است تا بتواند امور مجلس و کشور را به خوبی و با سرعت به پیش ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *