براساس نظرسنجی ما؛

متکی بی رقیب ماند / کارنامه قالیباف؛ صندلی ریاست را از او گرفت

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ هفته گذشته نظرسنجی با عنوان «به نظر شما بهترین شخص برای ریاست مجلس دوازدهم کیست؟» روی وب سایت «خبرداری»منتشر شد که بر اساس آن منوچهر متکی با فاصله چشمگیر از سایر رقبا پیشتاز است.

 

به گزارش خبرداری، در این نظرسنجی چهار فردی که احتمال بیشتری دارد به سمت ریاست مجلس برسند انتخاب شده و مخاطبان ما نظر خود را در این مدت ثبت کردند.

 

براساس آخرین آمار از این نظرسنجی، تا لحظه نگارش این گزارش، منوچهر متکی بیش از 82 درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

 

محمدباقر قالیباف توانست 10 درصد آرای نظرسنجی را کسب کند و بعد از او محمود نبویان با 5 درصد و مجتبی ذوالنور با 1.69 درصد در جایگاه دوم تا چهارم قرار دارند.

 

چرا متکی؟

فاصله چشمگیر منوچهر متکی با محمدباقر قالیباف نشان دهنده آن است که مردم با توجه به سوابق گذشته آن‌ها، آقای متکی را برازنده صندلی ریاست مجلس می‌بینند و مجلس یازدهم با ریاست محمدباقر قالیباف نتوانسته رضایت مردم را جلب کند و مردم از مجلس یازدهم دلخوشی ندارند.

 

بی شک ریاست مجلس نقش کلیدی در اداره مجلس را بر عهده دارد. ریاست مجلس این حق را دارد که هرگاه اراده کرد در قالب نطق پیش از دستور، در تمامی زمینه‌ها موضع گیری کند که بیانگر دیدگاه دستگاه قانونگذاری کشور است. ریاست مجلس می‌تواند بر روند قانونگذاری، استیضاح وزرا، طرح سوال و بسیاری موارد دیگر اثر مستقیم بگذارد. همچین رییس مجلس در جلسات سران قوا شرکت می‌کند و در تصمیمات حساس شرکت می‌کند. رییس مجلس در سفر‌های داخلی و خارجی به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی شرکت می‌کند. خلاصه آنکه رییس مجلس نقش بسیار کلیدی دارد.

 

قانونگذار ابزار‌های بسیاری بدست نمایندگان مجلس شورای اسلامی داده تا بتوانند دولت را به مسیر بازگردانند، اما سوال اینجاست که نمایندگان تا چه اندازه و با چه اهدافی از این ابزار‌ها استفاده می‌کنند و دولت‌ها تا چه اندازه با فشار مجلس شورای اسلامی به مسیر درست باز می‌گردند.

 

 

چرا قالیباف نه؟

مجلس یازدهم به آخر خط رسید. مجلسی که پایین‌ترین حد نظارت را داشت. مجلس یازدهم در تمامی چهارسال گذشته، رویکردی سیاسی و جناحی با چاشنی اهمال داشت. رسیدن دلار به ۶۷ هزار تومان که حکایت از بی ارزش شدن پول ملی دارد، بدترین دلیل برای اثبات ناکارآمدی مجلس یازدهم است. در تمامی روز‌هایی که دلار پله‌های ترقی را چند تا یکی طی می‌کرد، نمایندگان مجلس یازدهم به طرح مباحث حاشیه‌ای در صحن علنی مجلس می‌پرداختند.

 

بیشتر بخوانید: قالیباف تمام ذهنش برای ریاست‌جمهوری است

 

در این دور از مجلس نمایندگان سوالات بسیاری از وزرا مطرح کردند که نزدیک به ۹ هزار سوال تهیه شد که حدود ۸ هزار سوال به کمیسیون‌های تخصصی برای رسیدگی ارجاع شد. بدتر آنکه بسیاری از نمایندگان از سوالات انصراف داده، بسیاری دیگر از پاسخ وزیر قانع شده و سوالات بسیاری با تغییر وزیر بایگانی شد. اما حدود ۳۰۰ سوال از ۹ هزار سوال ارسال شده از کمیسیون‌ها به هیات رییسه مجلس آمده که حدود ۷۰ سوال در صحن علنی مجلس مطرح شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *