اشتراک گذاری :
خبرداری؟ به گزارش خبرداری به نقل ار ایسنا، داریوش امانی در ششمین همایش بینالمللی مدیریت ایمنی و ترافیک که صبح امروز در سالن همایشهای نورالرضا برگزار شد؛ گفت: امیدوارم این کنفرانس راهگشای معضلات ما در کشور در بحث تصادفات و تلفات جادهای و چراغ راه دستگاههای اجرایی باشد. در این دولت شورای ایمنی حمل و نقل با حضور رییس جمهور تشکیل شد و از بیرون دولت نیز این مسائل پیگیری میشود و تاکنون جلساتی زیادی برگزار شده و همکاریهای خوبی با سایر دستگاه ها انجام شده است و وظایف همه دستگاه ها نیز در این شورا مشخص میشود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه سال گذشته ۴۲۴ نقطه ترافیکی پرخطر، ایمنسازی شد؛ گفت: متاسفانه در کشور ما، تولید ناوگان خودرویی و تولید گواهینامه همزمان با ایجاد زیرساختها نبوده و زیرساختها از میزان تولید خودرو و راننده، جا ماندهاند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در نوروز امسال کاهش تلفات تصادفات بودیم که از فواید ایجاد این شورا بود. ما در وزارت راه وشهرسازی چند مسئولیت داریم و تلاش میکنیم مهمترین آنها را که بهبود شرایط زیر ساختها است انجام دهیم.
امانی گفت: یکی از مشکلات ما عمر جادههای مواصلاتی است. به عنوان مثال جاده تهران- قم از سال ۵۷ ساخته شده و باید ۲۰ تا ۳۰ سال استفاده میشد اما هنوز در حال استفاده است و سطح سرویس این جاده به پایان رسیده است، به همین دلیل شاهد هستیم که در تمام طول هفته این جاده شلوغ است.
وی افزود: متاسفانه در کشور ما، تولید ناوگان خودرویی و تولید گواهینامه همزمان با ایجاد زیرساختها نبوده و زیرساختها از این میزان تولید خودرو و راننده، جا ماندهاند.
رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جادهای ادامه داد: دومین بحث ما نقاط پرحادثه است که باید توجه داشت که این نقاط یک شبه ایجاد نمیشوند. هر جادهای که ساخته میشود مهندس داشته و ایمن ساخته میشود اما به مرور زمان به دلایل متعدد ناایمن میشود و نقاط پرحادثه ایجاد میشود.
امانی با اشاره به تعداد نقاط حادثه خیز گفت: سال گذشته ۸۸۷ نقطه حادثه خیر ترافیکی در کشور شناسایی شد و تا پایان سال ۴۲۴ نقطه را برطرف کردیم و انشاءالله تا پایان امسال سایر این نقاط برطرف میشود.ایمنسازی محورهای مواصلاتی، ایجاد علائم ، خطکشیها، جداکنندهها و … نیز از جمله مسائلی هستند که دنبال میشوند.
امانی با بیان اینکه از هزینه کل ساخت هر جاده باید چهار تا شش درصد هزینه نگهداری کنار گذاشته شود؛ گفت: بر اساس نظرات کارشناسان، هزینه نگهداری ۲۳۰هزار کیلومتر جادههای کشور، ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و اخیرا به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: سال گذشته کارهای عمرانی بسیار خوبی در کشور انجام شد اما تنها به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیدیم و تا ۲۸۰ هزار میلیارد تومان قطعا نرسیدهایم و این مبالغ جوابگوی ما نیست و ما هر روز نگران این اقدامات هستیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جادهای ادامه داد: علاوه بر تعمیر جادهها، آموزش و فرهنگسازی و اعمال جریمه از دیگر اقداماتی است که باید صورت گیرد تا شاهد کاهش تلفات جادهای باشیم.
امانی گفت: ما تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات زیرساختی در جادههای کشور انجام میدهیم و سعی می کنیم عقب ماندگی در این مسائل را جبران کنیم. با برگزاری این همایش ها امیدوارم به یک زبان مشترک بین دستگاههای اجرایی کشور برسیم و بتوانیم آمار تصادفات و جانباختگان را کاهش دهیم، حتی یک کشته در جادههای کشور نیز زیاد است و باید به صفر برسیم.
رئیس سازمان راهداری ادامه داد: من معتقدم هرچقدر دستگاه ها همپوشانی و همواری داشته باشند بسیار موثر تر خواهند بود. مثلا در دنیا ثابت شده یک شماره امدادی باید در جادهها داشته باشیم و نه چند شماره، یک زمانی مصوب شد شماره ۱۱۰ پاسخگوب مردم باشد و بقیه دستگاهها زیر مجموعه پلیس باشند اما اینگونه نشد. همچنین پایگاه ها نیز نباید از هم جدا باشند مثلا پایگاههای پلیس، هلالاحمر، راهداری و اورژانس نباید از هم جدا باشد و در دنیا اینها تجمیع شدهاند که از هزینههای چندجایی جلوگیری شده و خدمت به مردم بیشتر و متمرکزتر شود.