ناوگان هوایی ایران کی به‌روز می‌شود؟

حوادث هوایی؛ بلای جان ایرانی‌ها

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ حادثه هوایی برای هلیکوپتر رئیس جمهور کشورمان، بار دیگر ایران را به سر خط خبرهای روز جهان برد.

 

به گزارش خبرداری؛ این حادثه ناگوار که در ظهر دیروز رخ داد؛ باعث اندوه دولتمردان داخلی و خارجی و ملت ایران شد.

 

بدون شک ایران جز یکی از پرحادثه‌ترین کشورها در زمینه حمل‌و‌نقل هوایی است و این موضوع حالا گریبان نخستین فرد اجرایی مملکت را گرفت.

 

قطعا فرسودگی ناوگان هوایی و عدم استفاده از تجهیزات به‌روز، یکی از مهم‌ترین عوامل این حوادث است که متاسفانه هر چند سال یکبار ایران و جامعه جهانی را در بهت فرو می‌برد.

 

به گفته کارشناسان، هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی و همراهان وی از نوع Bell 412 بوده است که اولین مدل آن در سال 1979 توسط شرکت آمریکایی- کانادایی تولید و در سال 1981 راهی بازار شد.

 

اما چرا در حمل‌و نقل بلند پایه‌ترین مقام رسمی و اجرایی کشور باید از هلیکوپتری با فناوری چند دهه پیش استفاده کرد؟

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه سابق کشورمان دلیل این موضوع را تحریم‌های آمریکا عنوان می‌کند.

 

ظریف معتقد است که یکی از مقصرین اصلی فاجعه دیروز آمریکا است که علی رغم دستور دیوان بین‌المللی دادگستری فروش قطعات هواپیما و هوانوردی را به ایران تحریم کرده و اجازه نمی‌دهد مردم ایران از امکانات حقوق هوانوردی برخوردار باشند. اینها در سیاهه‌ جنایات آمریکا علیه مردم ایران ثبت خواهد شد که با مردم ایران چنین رفتار کردند.

 

محمدرضا سوفی کارشناس مدیریت بحران دراینباره به خبرنگار ما گفت: متاسفانه هلیکوپترهای زیادی در ایران بسیار قدیمی هستند که اجازه پرواز در بیشتر کشورها را ندارند؛ اما در ناوگان‌ ایران به پرواز در می‌آیند و متاسفانه مصارف این دستگاه‌ها در نهادهای کلیدی مثل هلال احمر هم به چشم می‌خورد.

 

وی ادامه داد: درست است که ایران در شرایط تحریمی به سر می‌برد و بسیاری از کشورها رقبتی برای تجارت با ایران ندارند، اما کشورهایی مثل چین و روسیه می‌توانند در این شرایط به ما کمک کنند و محصولات جدیدی را از آن‌ها خریداری کنیم.

 

بیشتر بخوانید: وقوع سانحه برای بالگرد ابراهیم رئیسی

 

این کارشناس افزود: از این موضوع که بگذریم، به گفته مسئولان، کشور ما هم‌اکنون تولید کننده انواع مدل‌های مختلف هلیکوپتر است و سوال اینجاست که چرا از این تولیدات استفاده نمی‌شود؟

 

سوفی اظهار کرد: به نظر این موضوعات چندان جدی گرفته نشده است و با وقوع چنین اتفاقات تلخی ما همچنان باید دست به دامان کشورهای دیگر برای کمک‌رسانی باشیم که این موضوع چندان خوشایند نیست.

 

این کارشناس گفت: این دست اتفاقات نشان می‌دهد که ما در سایر تجهیزات ناوبری هوایی مثل GPS، دوربین‌های دید در شب و دید در مه فقدان زیادی داریم همچنان باید از سگ‌های زنده ‌یاب و نیروی انسانی برای شناسایی، امدادرسانی و نجات افراد استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *