حباب سکه می‌ترکد؟ / مالیات طلا ثابت ماند

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ طبق اطلاعیه اتاق اصناف ایران، نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر ۹ درصد باقی ماند.

 

به گزارش «خبرداری»، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به موجب بند (ر) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳، نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۰۱/‏۰۱/‏۱۴۰۳‬ به میزان یک واحد درصد افزایش می‌یابد. همانگونه متن قانون صراحتاً مقرر داشته افزایش مذکور صرفاً ناظر به نرخ عمومی موضوع ماده (۷) بوده و به نرخ‌های خاص (طلا و جواهر و پلاتین) موضوع ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده سرایت نمی‌یابد. در نتیجه، نرخ مالیات بر ارزش افزوده اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشندگان طلا، جواهر و پلاتین بدون تغییر باقی مانده و همچون گذشته ۹ درصد است.

 

دریافت هر گونه وجهی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده مازاد بر ۹ درصدِ اجرت، حق‌العمل و سود، مغایر قانون و موجب تعلق جریمه‌های قانونی خواهد شد. شایسته است اتاق‌های اصناف تابعه، موضوع را با قید فوریت به واحدهای صنفی زیرمجموعه اطلاع‌رسانی کنند.

 

حباب سکه می‌ترکد؟

پیش از این اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفته بود: یکی از اقدامات مهمی که در مرکز مبادله ارز و طلای در سال ۱۴۰۲ انجام شد بحث حراج سکه بود. مدت‌ها بود که حراج سکه متناسب با نیاز بازار صورت نگرفته بود. بانک مرکزی با توجه به نیازسنجی که داشت اقدام به طراحی سازوکاری کرد که بتواند سکه مورد نیاز مصرف‌کنندگان را با توجه به نیاز بازار و با توجه به تغییراتی که در بازار جهانی طلا بود فراهم و در نهایت بازار را مدیریت کند.

 

به گفته وی در سال گذشته ۹ حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلا از طریق سامانه اتفاق افتاد که در نهایت در این ۹ حراج بیش از ۱۱۰ هزار انواع قطعه سکه بهار آزادی در اختیار متقاضیان قرار گرفت. ارزش ریالی این مقدار سکه هم بیش از هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

 

چند روز پیش نیز  مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرد: از هفته آینده حراج گسترده انواع سکه بهار آزادی از طریق سامانه معاملات مرکز مبادله ایران  آغاز خواهد شد. همچنین اطلاعات تکمیلی درباره این حراج‌ها و ضوابط آن از طریق این سامانه و پایگاه اطلاع رسانی مرکز مبادله ایران اطلاع رسانی می‌شود.

 

رشد چشمگیر نرخ طلا و سکه تنها در یک ماه گذشته در حالی رخ می‌دهد که دولت امیدوار بود با عرضه سکه به صورت حراج، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا را کنترل کند و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند؛ اما براساس گزارشات میدانی این اتفاق رخ نداد و به نظر می‌رسد به دلیل فرا رسیدن تعطیلات نوروز و افزایش تقاضا در بازار، قیمت سکه و طلا از اسفند ماه سال گذشته، رو به فزونی گذاشت. البته طی هفته‌های اخیر قیمت جهانی طلا نیز افزایش داشت.

 

اما سینا پورشاد کارشناس بازار سکه و طلا نیز درباره حراج سکه توسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران، به خبرنگار «خبرداری»، گفت: به نظر نمی‌رسد این کار بتواند چندان روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد و شاید در کوتاه مدت نوسانات بازار را کنترل کند؛ اما در میان مدت تاثیر خود را از دست خواهد داد.

 

وی ادامه داد: طرح‌های اینچنینی چندین بار به طرق مختلف اجرایی شده‌اند و بی‌تاثیری آن‌ها اثبات شده است؛ البته ما امیدواریم اهداف دولت به نتیجه برسد و شاهد خبرهای خوبی باشیم.

 

این فعال بازار افزود: در حال حاضر با شرایط اقتصادی فعلی، خریدار در بازار کم است و این نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا، چندان روی قیمت‌ها و روند افزایشی آن تاثیری ندارد و عواملی مثل قیمت ارز و قیمت‌های جهانی روی قیمت طلا و سکه اثرگذار بوده است.

 

بیشتر بخوانید: افزایش تولید طلای ایران به 20 تن تا پایان برنامه هفتم توسعه 

 

پورشاد اظهار کرد: خبر حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه نیز طی هفته‌های اخیر از دلایل افزایش قیمت‌ها بوده است و اگر تنش‌های بین ایران و اسرائیل بیشتر شود، بدون شک روی بازار طلا اثر قابل توجهی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مطلب می خوانید

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

آخرین اخبار سایت