با صفا تا صمیمیت؛

تحول هم‌اندیشی علمی و عملی با سمپوزيوم فولاد 403 (+ فیلم)

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ بدون شک فولادسازان کشور به خوبی توانسته‌اند در شرایط فعلی، اقتصاد کشور را روی پا نگه دارند و ایران را در برابر تحریم‌های ظالمانه، مقاوم و روز‌به‌روز دست خارجی‌ها را از صنعت فولاد کوتاه‌تر کنند.

 

نگاه به ظرفیت‌های داخلی؛ همیشه شعار شرکت‌های فولادی بود؛ اما با افزایش تحریم‌ها و توصیه‌های مکرر رهبر انقلاب در این خصوص، تولیدات داخل رو به افزایش گذاشت و آمارها نشان می‌دهد که وابستگی فولادی‌ها به سایر کشورها برای تامین مایحتاج خود، هر روز کمتر از روز قبل شده است.

 

جایگاه فولادی ایران در جهان چگونه است؟

بر اساس اعلام انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام ایران طی ۴ ماهه ۲۰۲۴ میلادی، به رغم کاهش مجموع تولید جهانی، ۷.۲ درصد افزایش یافت.

ایران از ابتدای ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴، حدود ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که همچنان به عنوان ۱۰ کشور برتر (در میان ۷۱ تولیدکننده فولاد جهانی) تلقی می‌شود.

کشور‌های تولیدکننده فولاد جهان طی ۴ ماهه نخست ۲۰۲۴ میلادی، ۶۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام منتشر کردند که در مقایسه با تولید مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۹ دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.

۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد خام طی ۴ ماهه نخست ۲۰۲۴ به ترتیب شامل چین (۳۴۳.۷ میلیون تن، کاهش ۳ درصدی)، هند (۴۹.۵ میلیون تن، افزایش ۸.۵ درصدی)، ژاپن (۲۸.۵ میلیون تن، کاهش ۱.۲ درصدی)، آمریکا (۲۶.۵ میلیون تن، کاهش ۲.۲ درصدی)، روسیه (۲۴.۶ میلیون تن، کاهش ۲.۵ درصدی)، کره جنوبی (۲۱.۲ میلیون تن، کاهش ۵.۱ درصدی)، آلمان (۱۳.۱ میلیون تن، افزایش ۶.۱ درصدی)، ترکیه (۱۲.۳ میلیون تن، افزایش ۲۲.۱ درصدی)، برزیل (۱۱ میلیون تن، افزایش ۴ درصدی) و ایران (۱۰.۳ میلیون تن، افزایش ۷.۲ درصدی) است.

 

تاثیر تحریم‌ها در تولید فولاد چقد بوده است؟

افزایش تعداد کارخانه های تولیدکننده فولاد ایران و رشد ظرفیت تولید آن‌ ها، باعث شده تا ایران طی سال های اخیر به جمع ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان راه یابد. حتی در ۶ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ میلادی با پشت سر گذاشتن برزیل و ترکیه، به رتبه هشتم تولیدکنندگان برتر فولاد جهان رسید.

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران در بازه زمانی مذکور پس از کشورهای چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی و آلمان، با تولید ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد، در رتبه هشتم جهانی قرار گرفت. البته با توجه به کاهش تولید کارخانه های ایرانی با ورود به فصل سرما و افزایش میزان تولیدات فولاد برزیل و ترکیه در ماه های پایانی سال، مجددا کارخانه های فولاد ایران به رتبه دهم جهان سقوط کردند. میزان تولید فولاد ایران در ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ میلادی هم ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن گزارش شده است.

 

صنعت فولاد به کدام سمت می‌رود؟

عملکرد فولادی‌ها در یک سال گذشته نشان می‌دهد که تولید فولاد کشور در مجموع یکساله ۱۴۰۲، از ۳۲ میلیون تن فراتر رفته که بالاترین میزان در تاریخ تولید فولاد کشور است؛ اما بیشترین رشد تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به بیلت‌وبلوم با میزان رشد ۹.۲ درصدی است.

 

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مجموع یکسال گذشته، بیشترین رشد تولید را بیلت‌وبلوم در زیرمجموعه فولاد میانی به میزان ۹.۲ درصد داشته است که از ۱۸ میلیون و ۷۴۳ هزار تن در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ به ۲۰ میلیون و ۴۶۸ هزار تن در ساال ۱۴۰۲ رسیده است.

اما به سبب افت ۰.۴ درصدی تولید اسلب در همین زیر مجموعه (فولاد میانی) از ۱۱ میلیون و ۶۹۰ هزار تن به ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تن، مجموع رشد تولید فولاد میانی را به ۵.۵ درصد ثبت کرده است.

مجموع تولید فولاد میانی کشور در ۱۲ ماهه سال گذشته ۳۲ میلیون و ۱۰۸ هزار تن ثبت شده که نسبت به ۳۰ میلیون و ۴۳۳ هزار تن تولیدی در مجموع سال ۱۴۰۱ همانطور که اشاره شد، ۵.۵ درصد رشد داشته است.

پس از آن، تولید آهن اسفنجی بیشترین رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۱) داشته است؛ طی این مدت بالغ بر ۳۳ میلیون و ۳۹۶ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده که نسبت به ۳۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تن تولیدی در مدت مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۵.۳ درصدی را ثبت کرده است.

از ابتدای سال گذشته تا پایان اسفند ماه، ۵۶ میلیون و ۷۳۸ هزار تن گندله سنگ‌آهن تولید شده (۳۵۳۹ تن آن تولیدی اسفند ماه) که حدود ۲۲۳۸ هزار تن بیش از میزان تولید آن در مجموع ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ (۵۴ میلیون و ۵۰۰  هزار تن) است و رشد ۴.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

 

ظرف یکساله ۱۴۰۲، در مجموع قریب به ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن مقاطع تخت فولادی تولید شده که تفاوت چندانی با میزان تولید این مقاطع در مدت مشابه سال گذشته ( ۹ میلیون و ۶۲ هزار تن) نداشته و تنها ۰.۳ درصد بیشتر شده است.

طبق آمار میزان تولید محصولات فولادی در ۱۲ ماهه سال گذشته، ۰.۰۵ درصد کمتر از میزان تولید آن در سال ۱۴۰۱ است. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان اسفند ماه حدود ۲۱ میلیون و ۵۹۴ هزار تن محصولات فولادی در کشور تولید شده بود که این رقم در سال ۱۴۰۲، حدود ۲۱ میلیون و ۵۸۵ هزار تن ثبت شده است.

همچنین در سال ۱۴۰۲ تولید مقاطع طویل فولادی نسبت به مدت مشابه سال  ۱۴۰۱، کاهش ۰.۳ درصدی داشته‌ است؛ بر این اساس کاهش تولید در مقاطع طویل فولادی و محصولات فولادی، زیر یک درصد است که چندان قابل توجه نیست.

تولید مقاطع طویل فولادی ۱۲ میلیون و ۴۹۳ هزار تن در مجموع ۱سال ۱۴۰۲ ثبت شده است؛ این درحالیست که در سال ۱۴۰۱، ۱۲ میلیون و ۵۳۲ هزار تن مقاطع طویل فولادی در کشور به تولید رسیده بود.

 

برگزاری سمپوزيوم فولاد، چه تاثیری بر صنعت فولاد خواهد داشت؟

جزیره کیش در آبان ماه سال جاری، بار دیگر میزبان شرکت‌ها و فعالان صنعت فولاد خواهد بود تا شرکت‌های فولادی از آخرین دستاوردهای خود پرده بردارند.

بیست و ششمین همــايش پژوهشگران صنعت فولاد كشور( سمپوزيوم فولاد 403) با هدف، ايجاد زمينه مساعد برای برقراری ارتباط ميان دست اندرکاران صنعت فولاد كشور با اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران در این زمینه و به منظور رفع مشکلات موجود و توسعه هر چه بیشتر این صنعت است. سمپوزیوم فولاد 403 با موضوع «فناوری های موجود و نوآورانه بازیافت پسماندها در فرآیند تولید فولاد سبز» برگزار می‌گردد.

 

در كنار برگزاری سمپوزيوم، نمایشگاهی با عنوان « نمایشگاه بین‌المللی فولاد 1403» دربردارنده آخرين دستاوردهای صنعتی و پژوهشی در زمينه‌های مختلف نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد استفاده در صنعت فولاد و صنايع وابسته نیز برگزار خواهد شد که گروه‌های هدف این نمایشگاه تولید کنندگان فولاد، تامین کنندگان مواد اولیه، شرکت های دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی در صنعت فولاد، شرکت های حمل و نقل، انجمن‌ها و سندیکاهای تولیدی، علمی و …، شرکت های ارائه کننده ماشین آلات، تجهیزات و مواد مصرفی است.

 

این گردهمایی از اول تا سوم آبان ماه سال جاری در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش به همت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد خوزستان، شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، شرکت فولاد آلیاژی ایران، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، شرکت صبا فولاد خلیج فارس، شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان، گروه صنعتی آریا ترانسفو، شرکت فولاد اکسین خوزستان، شرکت گسترش فناوری خوارزمی، شرکت ایران ترانسفو، انجمن آهن و فولاد ایران، خدمات نمایشگاهی بلخ، مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش و سازمان منطقه آزاد کیش برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان به حضور در این نمایشگاه می‌توانند به آدرس اینترنتی WWW.IRANSTEELEXPO.IR مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مطلب می خوانید

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

آخرین اخبار سایت