عزم راسخ برای افزایش ارتباط با بازار جهانی در منطقه آزاد اروند

اشتراک گذاری :

خبرداری؟

منطقه آزاد اروند همیشه یکی از برترین مناطق آزاد کشور بوده و مسئولان آن در تلاش بودند تا نقش موثری در تجارت و اقتصاد کشور داشته باشند.

 

به تازگی نیز در میان ۴۸ منطقه آزاد و ویژه فعال در کشور، سازمان منطقه آزاد اروند در میان سایر مناطق آزاد بیشترین امتیاز را کسب کرده و بعنوان برترین منطقه آزاد کشور انتخاب شد.

 

مزایای ویژه و منحصر بفرد اروند

ازجمله پتانسیل های منطقه آزاد اروند را می توان به مواردی چون پالایشگاه آبادان قدیمی‌ترین پالایشگاه منطقه به لطف قهرمانان صنعت نفت در شرایط بسیار سخت در دوران بازسازی به چرخه اقتصادی برگشت و امروزه به ظرفیت ۴۵۰ هزار بشکه تولید رسیده است، صنایع پتروشیمی مستقر در این منطقه، استقرار صنایع دریایی برای ساخت سکوهای ۷ تا ۹ هزار تنی در سه کارگاه دریایی در بندر خرمشهر، و صنعت فولاد در این منطقه است.

 

همچنین نزدیکی آبادان و خرمشهر به کشورهای آسیای میانه به میزان حداقل ۸۰۰ کیلومتر نسبت به سایر مناطق آزاد و وجود پتانسیل ۲۰۰ میلیارد دلار در سال درآمد ترانزیتی در آسیای میانه از جمله دیگر قابلیت های این منطقه محسوب می شود. نزدیکی عراق به بازار نیازمند به هر کالایی با فاصله ۳۰ دقیقه‌ای زمینی، وجود کارون تنها رودخانه قابل کشتیرانی برای تعامل با کشورهای خلیج‌فارس، می‌تواند یک منطقه آزاد پشتیبانی از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و صدها صنعت دیگر در استان و کشور باشد.

 

با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی منطقه آزاد اروند و نقش کانال‌های ترانزیتی و استراتژیکی آن در تلاقی مسیرهای تجارتی و دسترسی آسان به راههای آبی بین المللی و همچنین مجاورت با دومین استان بزرگ عراق ، بصره ، که دروازه ورود تجارت به عراق و سپس مدیترانه محسوب می شود و وقوع بر محور راههای زیارتی عتبات ، توصیه می شود به عنوان یک مکانیزم زیربنایی توسعه و انگیزش ارتباطات فرامنطقه ای و جلب عبور و مرور ترانزیتی ، اقدامات اساسی در سرمایه گذاری و توسعه بخش حمل و نقل و تامین و تجهیز زیر ساختهای ترانزیت منظور شود.

 

 رکوردشکنی‌های اروند

در سال گذشته مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد اروند شاهد جهش خوبی در آمارها و ارقام‌های مختلف در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید بود.

 

سال گذشته منطقه آزاد اروند بیش از 840 میلیون دلار صادرات را محقق  کرد که بیش از 220 میلیون دلار آن مربوط به تولیدات منطقه آزاد اروند بوده است.

 

بیشتر بخوانید: منطقه آزاد اروند بر زخم‌های آبادان و خرمشهر مرحم گذاشت

 

این منطقه آزاد امسال نیز در تلاش است تا این ظرفیت را به بیش از یک میلیارد دلار افزایش دهد و مسئولان آن درحال ارائه سازوکارها برای تحقق این هدف هستند.

 

تولیدات منطقه آزاد اروند تولیدات متنوعی است و بیش از 230 کارخانه فعال در منطقه آزاد اروند فعالیت دارند.

 

تلاش برای ارتباط بیشتر با بازار بین‌الملل

به تازگی با تلاش‌های مسئولان منطقه آزاد اروند زیرساخت‌های لازم برای استقرار گمرک در این منطقه ایجاد شد تا ارتباط بین‌المللی اروند با بازار‌های جهانی بیش از پیش گسترش یابد.

 

به گفته مسئولان منطقا آزاد اروند به زودی عملیات اجرایی تکمیل گیت آبادان- ماهشهر نیز آغاز و معاونت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند نظارت بر این پروژه را عهده دار خواهد بود.

 

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند، تصریح کرد: برنامه زمانبندی به‌ عنوان نقشه راه اجرای طرح و کنترل پروژه دو موضوع بسیار مهم در این پروژه است که پیمانکار مربوطه باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *