استفاده بانک‌ها از هوش مصنوعی در امتیاز اعتباری افراد

اشتراک گذاری :

خبرداری؟

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: بانک‌ها در نظر دارند از مدل‌های هوش مصنوعی برای ارئه خدمات بیشتر در آینده استفاده کنند.
 

هوش مصنوعی را می‌توان توانایی یک ماشین برای انجام کار‌هایی که معمولاً با موجودات هوشمند در ارتباط است معرفی کرد. به بیان دیگر هوش مصنوعی، فناوری به منظور شبیه‌سازی فرآیند‌های هوش انسانی توسط ماشین‌ها در عصر تحول دیجیتال است.

از به‌کارگیری فراوان و کشش شدید این فناوری در مشاغل جهانی، مشخص است که بازار خدمات مالی در حال حاضر نیز به سرعت تحت تأثیر پیشرفت‌های هوش مصنوعی بیش از پیش قرار خواهد گرفت. در یک بانک دیجیتال، فناوری هوش مصنوعی می‌تواند در امور مختلفی از جمله اتوماسیون مبتنی بر قوانین، ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده، یادگیری ترجیحات کاربر، ارائه کمک‌های مجازی، خدمات مشتری و سایر کارکرد‌ها مورد استفاده قرار گیرد. هوش مصنوعی در صورت همراهی با روش‌های پردازش زبان طبیعی می‌تواند دستیار مجازی قدرتمندی فراهم کند.

 

هوش مصنوعی (AI) به‌عنوان یک فناوری پیشرفته، تأثیرات عمیقی در صنعت بانکداری داشته و مفاهیم آن را به شکل چشمگیری تغییر داده است. از مزایای به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت بانکداری می‌توان به بهبود فرایندها، افزایش امنیت، ارائۀ خدمات هوشمندانه به مشتریان و تجربۀ کاربری بهتر اشاره کرد.

 

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار داشت: در هر دهه فرایند‌های تکنولوژی ویژه‌ای را در شبکه بانکی کشور تجربه کردیم؛ دهه اول مباحث الکترونیک شدن دیتا و تجمیع آن در مراکز بانکی مطرح بوده، دهه دوم شبکه‌های بین بانکی و کارتی شتاب گرفته و در دهه سوم شبکه‌های پرداخت و دستگاه‌های کارتخوان گسترش یافتند و امروزه در دهه چهارم که دهه نظارت است مهمترین فناوری‌ها با هوش مصنوعی با کلان داده‌ها و ابر داده‌ها تحلیل می‌شود. محرمیان افزود: با استفاده از هوش مصنوعی به تدریج می‌توان از تخلفات در حوزه‌های بانکی و مالی جلوگیری کرد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی بیان داشت: در اعتبارسنجی مهمترین نکته این است که اطلاعات سازمان‌های مختلف بانکی و سازمان‌های مالیاتی، قوه قضائیه، وزارت رفاه، راهنمایی و رانندگی، وزارت نیرو و مخابراتی که در تعامل با مردم هستند به جمع و پردازش بر اساس مدل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی با ارائه امتیاز اعتباری برای بازپرداخت تسهیلات بپردازند.

وی گفت: وثیقه گذاری و رمز ارز‌ها در شبکه بانکی در حال حاضر مورد تأیید نیست، چون هم منع قانونی و هم تبعاتی برای سیستم پولی کشور دارد، اما اقداماتی در حوزه‌های مختلف بانکی و مالی در دست اقدام است تا توثیق الکترونیک مطلوبی در این حوزه ارائه دهیم.

 

میثم مرادی‌نیا، پژوهشگر حوزه ارتباطات در یادداشتی به کارکرد‌های هوش مصنوعی در صنعت بانکداری اشاره کرد و نوشت: هوش مصنوعی (AI) به‌عنوان یک فناوری پیشرفته، تأثیرات عمیقی در صنعت بانکداری داشته و مفاهیم آن را به شکل چشمگیری تغییر داده است. از مزایای به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت بانکداری می‌توان به بهبود فرایندها، افزایش امنیت، ارائۀ خدمات هوشمندانه به مشتریان و تجربۀ کاربری بهتر اشاره کرد.

یکی از روش‌هایی که صنعت بانکداری از هوش مصنوعی برای ارائۀ خدمات به مشتریان استفاده می‌کند، استفاده از چت‌بات‌ها و ربات‌ها است. بسیاری از بزرگترین مؤسسات مالی، مانند امریکن بانک و جی. پی مورگان، در سطح گسترده‌ای از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا ارائۀ خدمات به مشتریان را ساده‌تر کنند. این عوامل هوشمند هم‌زمان با پیشرفت پردازش‌های زبان طبیعی، قابلیت‌های سخنوری و تشخیص موضوع و دسترسی به حجم انبوهی از داده‌های مالی را فراهم می‌کنند. یکی از کاربرد‌های اصلی هوش مصنوعی در بانکداری، ارائۀ خدمات مالی هوشمند است. سیستم‌های هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های مالی و الگوریتم‌های پیشرفته، می‌توانند به مشتریان پیشنهادات دقیق و سازگار با نیازهایشان ارائه دهند. همچنین، در فرایند‌های تصمیم‌گیری مالی، هوش مصنوعی می‌تواند به افراد کمک کند تا تصمیمات خود را بر اساس داده‌های دقیق‌تر و پیش‌بینی‌های بهتر بگیرند. از سوی دیگر هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل ابرداده‌های مالی، به برنامه‌ریزان بانکی کمک کند تا با تصمیم‌های هوشمند، سوددهی بانک را افزایش داده و از این طریق، توان فنی بانک در ارائۀ خدمات به مشتریان و اقتصاد کشور را ارتقا دهند.

امنیت نیز یکی از زمینه‌هایی است که هوش مصنوعی در بانکداری تأثیرگذار است. سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به شناسایی الگو‌های غیرمعمول در تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی پرداخته و در صورت شکایت از سوی مشتری یا تشخیص فعالیت مشکوک، اقدامات امنیتی را به‌صورت خودکار فعال کنند. فناوری هوش مصنوعی به مؤسسات مالی در مدیریت ریسک و تصمیم‌گیری در مورد وام‌ها کمک می‌کند. به کمک هوش مصنوعی می‌توان رتبه‌بندی مشتریان بر اساس وفاداری به بانک و ریسک رفتار‌های مالی آن‌ها را به‌خوبی انجام داد و از این طریق، ریسک مالی برای بانک را به حداقل ممکن کاهش داد. از سوی دیگر هنگامی که از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و یادگیری ژرف استفاده شود، احراز هویت به تجربه‌ای تبدیل می‌شود که در آن کاربر نیازی ندارد راحتی را فدای امنیت کند.

در تجربۀ مشتریان، هوش مصنوعی به‌عنوان یک ابزار کلان در بهبود خدمات مشتریان ایفای نقش می‌کند. سیستم‌های گفتاری هوشمند می‌توانند به سؤالات مشتریان پاسخ دهند و راهنمایی کنند. همچنین، در فرایند‌های خدمات مشتریان، هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود سرعت و کیفیت پاسخ‌گویی به مشتریان کمک کند.

به‌طور کلی، کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بانکداری نه تنها به بهبود کارایی و بهینه‌سازی فرایند‌ها کمک می‌کند، بلکه تجربۀ مشتریان را نیز بهبود می‌بخشد. این تکنولوژی به بانک‌ها کمک می‌کند تا در فضای رقابتی، جایگاه مناسب‌تری داشته باشند و همچنین باعث بهبود کارایی صنعت بانکداری کشورمان به طور کلان نیز می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مطلب می خوانید

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

آخرین اخبار سایت


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/khabardaariadmin/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/khabardaariadmin/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/khabardaariadmin/public_html/wp-content/plugins/really-simple-ssl/class-mixed-content-fixer.php on line 107