ارائه خدمات به۷ هزار کودک کار

اشتراک گذاری :

خبرداری؟

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از معرفی دو هزار و ۴۵۰ کودک بازمانده از تحصیل به آموزش و پرورش و ثبت‌نام آن‌ها در مدارس رسمی خبر داد.

به گزارش خبرداری به نقل ازایلنا «محمد نقیب» سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره کودکانی که در مراکز پویاشهر در حال دریافت خدمات هستند، گفت: در حال حاضر به ۷ هزار کودک کار و خیابان در مراکز پویاشهر خدمات ارائه می‌دهیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که برای خروج کودک از چرخه کار و خیابان و جلوگیری از آسیب‌هایی که ممکن است در این راه به او وارد شود، چه اقداماتی انجام می‌شود، ادامه داد: ما برای خروج کودک از چرخه کار و خیابان چند موضوع را مد نظر قرارداده‌ایم. یکی از این موضوعات پیگیری کرامت کودکان است. موضوع دیگر شناسایی و ارتباط با خانواده است. بخش دوم یعنی شناسایی و ارتباط با خانواده بسیار اهمیت دارد.

 

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: برنامه دوستان و همکاران من این است که حتما شناسایی خانواده و کرامت کودک را پیگیری کنند، موضوع شناسایی خانواده و اتصال به خانواده و پس از آن مددکاری و مشاوره اصلی‌ترین موضوعی است که ما در خصوص خروج کودک از چرخه کار و خیابان دنبال می‌کنیم. همچنین در مراکز پویا شهر آموزش و توانمندسازی را برای خانواد کودکان در نظر گرفته‌ایم.

 

نقیب در پاسخ به این سوال که آیا کودکان بازمانده از تحصیل هم در بین کودکانی که تا این لحظه شناسایی و ساماندهی شده‌اند هم حضور دارند، گفت: تعداد خیلی کمی هستند، اما دوستان کمک می‌کنند تا بحث تحصیلی این کودکان نیز رفع شود در این زمینه نیز با آموزش و پرورش جلسه‌ای تکمیلی داریم تا به تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل هم کمک شود. همچنین دو هزار و ۴۵۰ کودک امسال از مراکز پویاشهر ما به آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل معرفی شده‌اند و در مدارس رسمی ثبت نام کرده و به تحصیل بازگشته‌اند، سایر کودکانی نتوانستیم به مدرسه بازگردانیم در مراکز ما خدمات سوادآموزی را دریافت می‌کنند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا به غیر از ۷ هزار کودکی که در مراکز پویاشهر خدمات دریافت می‌کنند بازهم کودک کار شناسایی نشده داریم؟ گفت: کودکانی که شناسایی نشده باشند هم هنوز داریم، اما می‌توانم بگویم که بیشتر این کودکان که شامل همین ۷ هزار نفر هستند شناسایی شده‌اند و ما تلاش می‌کنیم با سازمان بهزیستی که اگر کودک کاری هنوز شناسایی نشده است، توسط بهزیستی شناسایی و به مراکز ما برای دریافت خدمات معرفی شوند.

 

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران همچنین درباره همکاری سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با سازمان‌های مردم نهاد گفت: اگر بگوییم که با همه سازمان‌های مردم نهاد همکاری داریم حرف درستی نیست، اما در حوزه‌های مختلف از سازمان‌های مردم نهاد استفاده می‌کنیم و آن‌ها هم به ما کمک می‌کنند. در روز شنبه آینده نیز جلسه‌ای با سازمان‌های مردم نهادی که در حوزه کودکان کار و خیابان تلاش می‌کنند داریم. در آینده‌ای نزدیک نیز از سایر سازمان‌های مردم نهاد دعوت خواهیم کرد تا در جلسه مشترک نقطه نظرات و انتقادات‌شان را مطرح کنند. تلاش‌مان را خواهیم کرد تا همکاری‌مان را با سازمان‌های مردم نهاد افزایش دهیم. در حال حاضر حدود ۳۷ سازمان مردم نهاد در حوزه کودک با سازمان همکاری دارند.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فعالیت سامانه مددکار شهر تصریح کرد: در این سامانه اطلاعات تمامی مراجعه کنندگان در مددسراها و مراکز یاورشهر ثبت می‌شود و نحوه ارائه خدمات به شکل برخط (آنلاین) قابل رصد است، همچنین خانواده افراد آسیب دیده که از آن‌ها بی‌خبر هستند می‌توانند با شماره تلفن‌های ۵۵۵۲۲۳۲۲ و ۵۵۰۱۲۳۴۵ تماس حاصل کرده و اپراتور مرحله به مرحله با خانواده همراه می‌شود تا شناسایی فرد گمشده محقق شود. این تلفن‌ها به صورت ۲۴ساعته پاسخگوی شهروندان تهرانی هستند.

 

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر موفقیت این سامانه ۶۰ تا ۶۵ درصد است و ما تلاش می‌کنیم تا پایان تابستان بتوانیم از طریق این سامانه ۹۵ درصد افراد گمشده را شناسایی کرده و به خانواده برسانیم.

 

نقیب همچنین درباره ساماندهی ترنس‌ها که توسط برخی از اعضای شورای شهر در این باره اظهاراتی مطرح شده است، گفت: این موضوع احتیاج به مطالعه بیشتر و هم‌افزایی دارد و باید در جلسات مشترکی با سایر سازمان‌های مسئول به نقطه نظر مشترک برسیم. در حال حاضر اقدامی انجام نشده است. ما در خصوص وضعیت ترنس‌ها صورت سوال را پاک نمی‌کنیم. این هم موضوعی است که وجود دارد و با آن مواجه هستیم اما نیاز است که در این زمینه همه بخش‌ها هم‌افزایی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *