احداث شهرک صنایع پایین دستی فولاد آلیاژی در سال 1403

اشتراک گذاری :

خبرداری؟

شرایط اقتصادی و صنعتی کشور حکایت از آن دارد که ایران از نظر منابع و ذخایر رتبه قابل توجهی در جهان دارد. با وجود آنکه ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد، اما ۷ درصد ذخایر جهان در ایران قرار دارد. مقایسه این اعداد نشان می‌دهد که هر ایرانی چه مقدار از نعمت‌های خدادادی بهره‌مند است. این آمار‌ها مسوولیت تصمیم گیران کشور را بسیار سنگین می‌کند، زیرا تصمیم گیری در مورد این منابع و ذخایر بسیار مهم است.

بحران خام فروشی

اگرچه بدین اندازه از منابع و ذخایر جهانی بهره‌مند هستیم، اما سوال این جاست که آیا حق داریم خام فروشی کنیم و بدون در نظر گرفتن ظرفیت ها، به منابع و ذخایر خدادادی چوب حراج بزنیم و خام فروشی کنیم. البته واقعیت بسیار تاسف آورتر از اینهاست. سالهاست خام فروشی در دستور کار قرار دارد و از نفت تا گاز و از سنگ‌های تزیینی تا مس و آهن را از دل زمین بیرون می‌آوریم و در قالب صادرات مواد اولیه، چوب حراج بر آن‌ها می‌زنیم.

ظرفیت چشمگیر فولاد

بی شک فولاد یکی از مهمترین صنایع زیربنایی کشور است. اگرچه فولادسازی‌ها صنایع پایین دستی سنگ آهن هستند و فراورده تولید می‌کنند، اما همچنان تا رسیدن به محصول نهایی فاصله بسیاری وجود دارد و می‌توان فراورده‌های دیگری از فولادسازی‌ها بدست آورد. متاسفانه در این زمینه بخوبی عمل نکرده ایم و همچنان بسیار از محصولات فولادی را می‌توانیم در داخل ایران تولید کنیم.

افزایش شدید واردات

با وجود آنکه بسیاری از محصولات فولادی در کشور تولید می‌شود، اما همچنان شاهد واردات فولاد هستیم. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد: مجموع واردات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در ۱۰ ماهه سال گذشته یک میلیون و ۱۹۲ هزار تن بوده است. بر این اساس، واردات فولاد میانی کشور، ۳ هزار تن بوده که این رقم کاهش ۴۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد و شاهد کاهش ۵۰ درصدی ارزش واردات این محصول هستیم.

واردات مقاطع طویل فولادی

انجمن تولیدکنندگان فولاد اعلام کرده از میان محصولات فولادی، سهم واردات مقاطع طویل فولادی، ۸۱ هزار تن بوده و واردات این مقاطع در ده ماهه سال جاری، ۲۸.۳ درصد کاهش یافته است. واردات میلگرد هم در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد کاهش یافته و به ۳۱ هزار تن رسیده و البته شاهد کاهش ۲۳ درصدی ارزش واردات میلگرد نیز هستیم.

واردات ورق‌های سرد

انجمن تولیدکنندگان فولاد با اعلام اینکه واردات مقاطع تخت فولادی با افزایش ۷۹.۶ درصدی به یک میلیون و ۱۰۸ هزار تن رسیده اعلام کرد: همچنین شاهد افزایش شدید و قابل توجه واردات ورق‌های سرد و ورق پوششدار به نوعی که این واردات حدود ۳ برابر شده است. بنابر این آمار، احساس می‌شود که باید در خصوص ایجاد صنایع پایین دستی با دفت و جدیت بیشتری وارد شویم.

خروج از اقتصاد دولتی

اکنون بحث بر سر این است که چه کسی باید متولی ایجاد صنایع پایین دستی فولاد با هدف پایان دادن به واردات شود. البته نامگذاری سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم تا حدودی راهگشا بوده و مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با تاکید بر این که پاشنه آشیل اقتصاد کشور، اقتصاد دستوری یا همان اقتصاد دولتی است گفت: یکی از اهداف مهم سال جدید با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، خروج از اقتصاد دولتی و سپردن آن به بخش خصوصی و مردم است؛ چراکه اقتصاد پویا با مشارکت بخش خصوصی و مردم محقق می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ایجاد صنایع پایین دستی

محمد کمال‌زاده با تاکید بر اینکه تلاش در شرکت فولاد آلیاژی ایران تحقق شعار سال جدید است گفت: برای تحقق شعار سال در نظر داریم یک شهرک صنایع پایین‌دستی فولاد آلیاژی با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری مردم در کنار شرکت فولاد آلیاژی ایران احداث کنیم تا هم توسعه بازار را رقم بزنیم و هم محصولات جدید تولید کنیم. وی تاکید کرد: شرکت فولاد آلیاژی ایران تلاش می‌کند تا فضایی را فراهم کند که مزیت اقتصادی به همراه داشته باشد تا تمایل مردم به سرمایه‌گذاری را افزایش دهد و به همین دلیل به دنبال ایجاد زیرساخت‌های مناسبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *