
اشتراک گذاری :
خبرداری؟ آنچه زمینه ساز نگرانی بیشتر می شود، کمبود منابع طبیعی است که آب در رتبه اول اهمیت قرار دارد. زیاده روی در مصرف آب از مرز بحران عبور کرده و به تهدید تبدیل شده است. افرادی که گمان می کنند چون پول دارند، حق زیاده روی را نیز دارند و می توانند زندگی دیگر شهروندان را تهدید کنند.
برای مدیریت مصرف، نیاز به فرهنگسازی داریم و این فرهنگسازی باید از سوی تمامی دستگاهها صورت پذیرد. تفاوتی نمی کند این فرهنگسازی به وسیله اشخاص حقیقی صورت پذیرد یا اشخاص حقوقی به این عرصه وارد شوند. تفاوتی نمی کند دستگاههای دولتی آستین بالا بزنند یا بخش خصوصی ورود کند. واقعیت این است که باید با تمام اشخاص حقیقی و حقوقی، فرهنگسازی را وظیفه خود بدانند و با هر ابزاری که در اختیار دارند، مردم را نسبت به تهدید خطرهای زیاده روی آگاه کنند.
از آنجا که فرهنگسازی باید از سنین پایین آغاز شود و به صورت گسترده استمرار یابد، کودکان جامعه اصلی هدف هستند که بسیاری از دستگاهها نسبت به این مهم آگاهی پیدا کرده و با تمام توان به این عرصه ورود کرده اند.
در تازه ترین اقدامی که برای فرهنگسازی صورت گرفت، پویش سراسری نقاشی «آب را بیمه کنیم» برگزار شد که پس از بررسی نقاشی ها، دانش آموزانی که نقاشی های برتر را کشیده بودند، برگزیده شدند. به همین مناسبت آیین تقدیر از برگزیدگان این پویش با حضور بیش از 700 تن از دانش آموزان مدارس پایتخت، جمعی از برگزیدگان و خانواده های آنان و تعدادی از مدیران ارشد وزارت نیرو و دستگاه های نظامی و انتظامی برگزار شد.
نکته جالب توجه در این پویش، حضور مدیرعامل بیمه البرز بود، حضوری که به نظر می رسد هیچ ربطی به پویش آب نداشته باشد، اما در عمل تاثیرگذاری آن بخوبی مشاهده می شود. موسی رضایی با تاکید بر اهمیت راهبردی آب گفت: مساله آب فقط به امروز مربوط نیست، بلکه مستقیم با آینده فرزندان ما گره خورده و شرایط جغرافیایی و اقلیمی کشور ایجاب می کند نگاه ما به مصرف آب، مسوولانه و مبتنی بر فرهنگ سازی باشد.
وی با اشاره به رویکرد عملی بیمه البرز در حمایت از صرفه جویی افزود: در قالب پویش «آب را بیمه کنیم»، هر خانواده ای که بتواند مطابق اعلام شرکت آب و فاضلاب (آبفا) مصرف آب خود را کاهش دهد، به همان میزان کاهش مصرف از تخفیف در بیمه های آتش سوزی و حوادث انفرادی بیمه البرز بهره مند خواهد شد. این اقدام با هدف ایجاد انگیزه عملی در کنار فرهنگ سازی عمومی طراحی شده است.
مدیرعامل بیمه البرز با تاکید بر اینکه تلاش داریم فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب در جامعه نهادینه شود گفت: بنا داریم با استفاده از ابزارهای تشویقی، مشارکت خانوارها در مدیریت مصرف افزایش یابد.
وی بر ضرورت همراهی همه نهادها و بنگاه های اقتصادی تاکید کرد و گفت: بحران آب همه اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و حل آن نیازمند مسوولیت پذیری جمعی و مشارکت فعال بخش های مختلف جامعه است.
در بخش دیگری از این مراسم، مدیر روابط عمومی بیمه البرز با اشاره به استقبال گسترده کودکان از این پویش گفت: پویش سراسری «آب را بیمه کنیم» با مشارکت چشمگیر کودکان 6 تا 12 ساله از سراسر کشور همراه شد و توانست نگاه نسل آینده را نسبت به حفظ منابع آب به تصویر بکشد.
ذاکر تیموری با اشاره به اینکه در پویش «آب را بیمه کنیم» از کودکان دعوت شد تا دغدغه ها و دیدگاه های خود درباره حفاظت از منابع آبی را در قالب نقاشی ارائه دهند گفت: نتیجه آن ارسال نزدیک به دو هزار اثر نقاشی به دبیرخانه پویش بود؛ موضوعی که نشان دهنده استقبال قابل توجه دانش آموزان و خانواده ها از این حرکت فرهنگی است.
مدیر روابط عمومی بیمه البرز با بیان اینکه امکان دعوت از همه شرکت کنندگان در این مرحله فراهم نبود گفت: در این آیین به صورت نمادین از تعدادی از برگزیدگان تقدیر شد تا سرآغازی برای یک فرآیند مستمر در مسیر فرهنگ سازی عمومی و حساس سازی جامعه نسبت به بحران آب باشد.
در بخشهای دیگری از این آیین، برنامه های متنوع فرهنگی و هنری با هدف افزایش آگاهی، ایجاد نشاط اجتماعی و تقویت پیام صرفه جویی در مصرف آب برای دانش آموزان و خانواده ها اجرا شد که با استقبال حاضران همراه بود.