فراز و فرود قیمت ها در بازار تره بار و خشکبار

بازار محصولات کشاورزی در سال جاری نسبت به سال قبل سیر صعودی و شگفت انگیزی را از لحاظ قیمتی تجربه کرده است، نگاهی به آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان دهنده فراز و نشیب و شکاف عمیق بهای عرضه شده محصولات در دو مقطع زمانی مشابه است.

اشتراک گذاری :

خبرداری؟

به نقل از پول نیوز، طبق اعلام مرکز آمار ایران، قیمت محصولات کشاورزی در سه ماهه تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی داشته و گاه به بالای 200 درصد هم رسیده است.

در بخش سبزیجات، در فصل تابستان سال ۱۴۰۴، متوسط قیمت گوجه فرنگی ۱۰ هزار تومان و متوسط قیمت پیاز ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بوده ­است که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۵.۴ و ۸.۶ درصد افزایش داشته­ است. همچنین متوسط قیمت سیب زمینی ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان بوده ­که به این ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۱.۱ درصد افزایش داشته است.

در بخش غلات، در فصل تابستان سال ۱۴۰۴، متوسط قیمت گندم ۲۰ هزار و ۳۱۸ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل  ۱۷.۸ درصد افزایش داشته­ است. همچنین متوسط قیمت جو ۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۰۸.۰ درصد افزایش داشته ­است.

در بخش حبوبات، در فصل تابستان سال ۱۴۰۴، متوسط قیمت نخود ۹۱ هزار و ۶۰۰ تومان و متوسط قیمت عدس ۱۱۹ هزار و ۳۹۴ تومان بوده­ است که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸۷.۵ و ۹۲.۵ درصد افزایش داشته ­است.

در بخش محصولات جالیزی، در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۴، متوسط قیمت هندوانه ۸۹۰۰ تومان و متوسط قیمت خربزه ۱۷ هزار تومان بوده ­است که به ترتیب نسبت به فصل تابستان سال قبل ۸.۸ و ۱۹.۴ درصد افزایش داشته­ است. همچنین متوسط قیمت خیار ۳۳ هزار و ۲۰۰ ریال بوده ­که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۷.۰ درصد افزایش داشته ­است.

در بخش محصولات علوفه‌ای، در تابستان ۱۴۰۴، متوسط قیمت یونجه ۱۹ هزار تومان بوده­ که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶۰.۴ درصد افزایش داشته­ است و متوسط قیمت کاه ۴۳۲۶ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۰۵.۳ درصد افزایش داشته ­است.

در بخش میوه‌های هسته‌دار، در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۴، متوسط قیمت زردآلو ۶۷ هزار و ۳۰۰ ، هلو ۵۸ هزار و ۶۰۰ و آلبالو ۹۱ هزار و ۶۰۰ تومان بوده ­است که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۶۴.۱، ۱۳۴.۷و ۱۲۰.۹ درصد افزایش داشته ­است. به علاوه متوسط قیمت گیلاس با ۱۴۹.۲ درصد افزایش به ۱۸۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده ­است.

در بخش میوه‌های دانه‌دار، در تابستان ۱۴۰۴، متوسط قیمت سیب درختی ۴۲ هزار تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶۶.۴ درصد افزایش داشته ­است. همچنین متوسط قیمت انگور ۴۰ هزار تومان بوده­ که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۷۴.۲ درصد افزایش داشته ­است.

در بخش دامداری سنتی، در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۴، متوسط قیمت یک کیلوگرم گوسفند و بره زنده ۳۲۷ هزار تومان و متوسط قیمت یک کیلوگرم گاو پرواری زنده ۳۰۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب .۱۰.۱ و  ۵۰.۸ درصد افزایش داشته ­است.

در بخش فراورده‌های دامی سنتی، در تابستان ۱۴۰۴، متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گوسفند ۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان و متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گاو ۲۲ هزار و ۴۴۵ تومان ده که نسبت به فصل تابستان سال قبل به ترتیب ۳۸.۹  و ۴۴.۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در بخش هزینه خدمات ماشینی، در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۴، هزینه شخم زمین زراعی آبی ۳۱۵ هزار تومان در هر هکتار و هزینه شخم زمین زراعی دیم ۱۹۹ هزار تومان در هر هکتار بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۴۷.۲ و ۴۳.۲ درصد افزایش داشته ­است.

در بخش دستمزد نیروی کار در تابستان سال ۱۴۰۴، متوسط دستمزد روزانه کارگر میوه چین مرد ۸۴۶ هزار تومان بوده ­است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۸.۲ درصد افزایش داشته­ است و متوسط دستمزد روزانه کارگر میوه چین زن ۵۵۰ هزار تومان بوده ­است که نسبت به فصل تابستان سال قبل ۳۵.۱ درصد افزایش داشته است. در این فصل، متوسط دستمزد روزانه کارگر وجین کار و تنک کار مرد ۸۴۱ هزار تومان و متوسط دستمزد روزانه کارگر وجین کار و تنک کار زن ۶۳۲ هزار تومان بوده ­است که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب  ۴۶.۷ و ۴۱.۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: گام بلند ایران در خودکفایی محصولات کشاورزی (+ فیلم)

گفتنی است؛ آمار و درصدهایی که توسط مرکز آمار ایران ارائه شد مربوط به یک مقطع زمانی (فصل تابستان) و عمدتاً بر مبنای میانگین بهای محصولات ارائه شده در میادین تره بار و خشکبار بوده است. اگر به قیمت های عرضه شده در خارج ار میادین عرضه محصولات کشاورزی دقت شود درصدهای به مراتب بالاتری به دست می آید که به علت تورم فزاینده حاکم بر اقتصاد کشور بوده و نمونه عینی آن در بهای افزوده صنایع غذایی و محصولات کشاورزی مشهود است.

وقتی هزینه تولید و نگهداری یک محصول افزایش یابد به طور طبیعی قیمت های عرضه در بازار مصرف هم افزایش پیدا می کند. البته باید در این خصوص به نقش واسطه ها هم اشاره کرد که در قیمت گذاری و بهای تمام شده محصول تا رسیدن به دست مصرف کننده تاثیرگذار هستند. با این حال یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ها در بازار، بالا بودن انتظارات تورمی در جامعه است که مانع از به ثبات رسیدن قیمت ها، علیرغم تلاش های دولت برای رفع موانع موجود در بازار خواهد بود.