مقیمی بر هماهنگی بین عرضه و تقاضا تاکید کرد

تمرکز ایدرو بر تقویت صنعت ریلی

اشتراک گذاری :

خبرداری؟

به نقل از پول نیوز، زیرساختها یکی از مهمترین گزینه های پیشرفت هر کشور محسوب می شود. هرچقدر زیرساختها کامل تر و جامع تر باشد، به همان نسبت پیشرفت های بیشتری صورت می گیرد. یکی از مهمترین زیرساختها که تاثیرات بسزایی در سرمایه گذاری برجای می گذارد، حمل و نقل است که در چندین بخش تعریف می شود. حمل و نقل در چهار عرصه جاده ای، دریایی، هوایی و ریلی صورت می گیرد که برای پیشرفت هر کدام از این بخشها، گزینه های متفاوتی شامل خودرو، کشتی، هواپیما و قطار وجود دارد.

بی شک حمل و نقل ریلی جایگاه ویژه ای دارد. از یک سو ایمنی بیشتر و از سوی دیگر قیمت مناسبی دارد. اما تحقق حمل و نقل ریلی به گزینه های بسیاری نیاز دارد که مهمترین آنها کشیدن خط آهن است تا قطار بتواند واگن های بسیاری را بر روی آنها بکشد.

از هنگامی که دشمنان کشورمان را تحریم کردند، با انواع محدودیت ها رو به رو شدیم که بخش حمل و نقل نیز از این مقوله جدا نمانده است. از کشتی تا هواپیما و از کامیون تا واگن و قطار با چالش تحریم رو به رو شد. خوشبختانه در صنعت حمل و نقل ریلی نیز توانستیم بخوبی عمل کنیم و با تکیه به توان داخلی، بسیاری از نیازهای کشور را تولید و تامین کردیم.

از آنجا که برای دور زدن تحریم ها، قطع وابستگی و رسیدن به خودکفایی، با مهندسی معکوس و بومی سازی توانستیم بسیاری از نیازهای کشور را تولید کنیم، در بخش حمل و نقل ریلی نیز بخوبی درخشیدیم و توانستیم از لکوموتیو تا واگن را در داخل تولید کنیم. اگرچه سالهاست در زمینه تولید واگن و قطار بخوبی عمل می کنیم، اما بی توجه به تولید داخل و خریدهای خارجی همچنان مورد انتقاد قرار می گیرد.

اما برای هماهنگی بین تولید و بخش مصرف، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ابتکارات خوبی داشته که مهمترین آنها برگزاری نشست های تخصصی با فعالان عرصه حمل و نقل ریلی برای بهره گیری هرچه بیشتر از توان داخلی است. در این رابطه چهارمین نشست کمیته ریلی با حضور مدیران شرکت‌های تولیدی حوزه ریلی به همت ایدرو بتازگی برگزار شد.

در این نشست مدیرعامل ایدرو با اشاره به هم‌افزایی بین تولیدکنندگان و کارفرمایان برای تقویت صنعت داخلی، از برنامه‌ها و اقدامات عملی برای متحول کردن صنعت ریلی کشور خبر داد.

همچنین بخوانید: راهکار ایدرو برای نجات صنعت خودرو

فرشاد مقیمی با اشاره به ضرورت تجمیع تقاضا و هماهنگی بین عرضه و تقاضا با اولویت تولید داخلی گفت: باید در یک برنامه چندساله، سفارش‌گذاری‌ها با نگاه ویژه به ظرفیت‌های داخلی انجام شود و این رویکرد، نه تنها به تقویت تولید داخلی منجر می شود و در کاهش وابستگی به واردات کمک می‌کند، بلکه شرکت‌های ایرانی را در اولویت قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه ایدرو مسوولیت تضمین تحویل سفارش‌ها و رفع ناهماهنگی‌های بازار را بر عهده می‌گیرد گفت: هدف از این رویکرد، ایجاد اطمینان بیشتر برای کارفرمایان و تولیدکنندگان است.

رییس هیات عامل ایدرو با اشاره به همکاری با وزارتخانه های صمت، راه و شهرسازی، کشور و شهرداری‌ها برای ایجاد هم افزایی و حل مشکلات، از نتایج مثبت جلسات اخیر وزیران صمت و راه خبر داد .

وی به مثال موفق در حوزه دریا به هم رسانی نیاز بهره برداران و تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: تمرکز و تحویل به‌موقع سفارش‌ها با کیفیت بالا در حوزه دریا، می تواند الگویی برای صنعت ریلی کشور محسوب ‌شود.

مقیمی با بیان اینکه نیازهای کارفرمایان و توانمندی‌های تولیدکنندگان در حوزه ریلی باید احصا شود گفت: تقویت شبکه تامین با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی و شناسایی خلاها و پیش‌بینی چالش‌ها برای جلوگیری از تأخیر در پروژه‌ها ضرورت دارد.

مدیران و نمایندگان شرکت های تولیدی حوزه ریلی حاضر در جلسه نیز ضمن ارائه عملکرد سال گذشته شرکت های متبوع خود گزارشی از برنامه های تولید سال 1404 ارائه و مهمترین مشکلات و موانع تولید ناوگان ریلی را تشریح کردند.