اشتراک گذاری :
به نقل از پول نیوز، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تلاش دارد با تدوین و اجرای برنامه ای چند محوره، صنعت خودرو را وارد فاز تازه ای کند.
فرشاد مقیمی، رئیس هیات عامل ایدرو گفت: سیاست های سال های گذشته در حوزه کنترل کیفیت خودرو و قطعات، عمدتا تکراری و ناکافی بود. به تازگی با سازمان ملی استاندارد کارگروه مشترکی تشکیل دادیم تا استاندارد سازی قطعات خودرو به صورت جدی تر و علمی تر پیش برود.
وی افزود: کنترل ها را تشدید و بخش هایی نیز اضافه کردیم که به تحلیل دقیق سهم عوامل مختلف در کیفیت خودرو می پردازد. به عنوان نمونه، در برخی خودروها تنها ۲۰ درصد مشکل به قطعات مربوط می شود و مابقی به فرآیند مونتاژ باز می گردد. پلتفرم های قدیمی دیگر قابلیت پاسخگویی به نیازهای روز را ندارند. بنابراین، یکی از سیاست های کلان ما جایگزینی این پلتفرم ها با نمونه های جدید و به روز است.
جایگاه فناوری های نوین در صنعت خودرو
مقیمی ادامه داد: یکی از محورهای اصلی ایدرو، هدایت پروژه ها به سمت خودروهای هوشمند و خودران است. این مسیری است که صنعت خودرو جهان طی می کند و ما نیز باید در این حوزه حضور فعال داشته باشیم. خوشبختانه برخی خودروسازان داخلی، مانند گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو، پروژه هایی را در زمینه پلتفرم های داخلی با قابلیت خودران سازی آغاز کردند و این ظرفیت ها در خودروهای جدیدشان دیده می شود.
خداحافظی با خودروهای فرسوده
وی تصریح کرد: سال ها ما متهم بودیم که در حوزه آلایندگی و مصرف سوخت کاری انجام ندادیم. اما اکنون تمرکز ویژه ای به جایگزینی خودروهای فرسوده داریم. سال گذشته رکورد اسقاط ۳۵۰ هزار خودرو را ثبت کردیم، که پس از عملکردهای ضعیف سال های پیش، موفقیت مهمی است. امسال نیز این روند ادامه دارد، به ویژه در بخش خودروهای عمومی با عمر بالا که هم بازار فعالی دارند و هم سهم بالایی در آلودگی هوا دارند. تاکنون حدود ۸۵۰۰ نفر متقاضی در طرح جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده ثبت نام کردند.
مقیمی تاکید کرد: موتورسیکلت ها یکی از آلاینده ترین وسایل نقلیه در کشور هستند. با نهادهای مختلف برای جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده هماهنگ شدیم و تاکنون حدود ۸۵۰۰ نفر متقاضی در طرح جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده ثبت نام کردند. هرچند این رقم هنوز زیاد نیست، اما آغاز این طرح گامی مهم است و با گذر زمان گسترش خواهد یافت.
بومی سازی قطعات در حال اجرا
وی خاطرنشان کرد: ساخت داخلی قطعات خودرو یکی از محورهای راهبردی ماست؛ پروژه های متعددی برای بومی سازی قطعات و سیستم های خودرو در حال اجرا است. هدف این است که ضمن ارتقای کیفیت، وابستگی به واردات کاهش یابد و صنعت خودرو ایران بتواند با توان داخلی و کیفیت بالا، سهم مناسبی در بازار داخل و حتی صادرات داشته باشد. هدف ما این است که با همکاری نزدیک بین وزارت صمت، بانک مرکزی، فعالان صنعت و بازار خودرو، مشکل تخصیص ارز به حداقل برسد .
بیشتر بخوانید: پیشتازی ایدرو در رفع بحران و نوسازی صنایع
مشکل تامین ارز برای خودروسازان
رئیس هیات عامل ایدرو یادآور شد: مساله ارز، همه بخش های زنجیره صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار داده است؛ از تولیدکنندگان و واردکنندگان گرفته تا قطعه سازان؛ خوشبختانه در حال حاضر برای تخصیص های ارزی مشکل خاصی نداریم و وزارت صمت، صنعت خودرو را در اولویت تخصیص ارز قرار داده است. با این حال، روند اجرایی در بانک مرکزی همچنان زمان بر است. در حال حاضر، فرآیند تخصیص ارز در بانک مرکزی حدود ۱۸۰ روز طول می کشد که این موضوع، چابکی صنعت را کاهش می دهد. باید نشست های تخصصی بیشتری برای هماهنگی و رفع موانع برگزار کنیم، هدف ما این است که با همکاری نزدیک بین وزارت صمت، بانک مرکزی، فعالان صنعت و بازار خودرو، این مشکل به حداقل برسد.