
اشتراک گذاری :
به نقل از پول نیوز، مدتهاست فناوری و نوآوری به الگوی تمام عیار تمامی فعالیت ها تبدیل شده و هر مجموعه ای که بنای پیشرفت دارد، باید از بروزترین امکانات بهره بگیرد. حرکت بر الگوهای سنتی مدتهاست کارآیی خودش را از دست داده و همراهی با دستاوردهای نوین به عنوان کارآمدترین ابزار مورد تاکید قرار دارد.
فناوری های نوین به صورت مستمر در حال پیشرفت است و هیچ بخشی نیست که از این پیشرفت ها در امان باشد. ابزارهای پیشرفت خلق می شود و هر مجموعه ای که از این ابزارها به نحو احسن بهره نگیرد، نه تنها به سودآوری لازم نخواهد رسید، بلکه امکان زیاندهی را نیز دارد.
مهمترین نکته این است که مدیریت یک مجموعه به فناوری و نوآوری اعتقاد داشته باشد و از آن مهمتر، داشتن سواد، تخصص و تجربه در این عرصه هاست.
بی شک عرصه های مالی با این تعریف بیگانه نیستند و البته بیش از دیگر عرصه ها به فناوری و نواوری نیاز دارند. مهمتر آنکه خلاقیت ها به صورت مستمر در بازارهای مالی صورت می گیرد و از نرم افزارها تا دستاوردهای جدید، باعث تحولات این عرصه می شود. بهترین دلیل برای اثبات این ادعا، پایان استفاده از پول فیزیکی و خرید و فروش در فضای مجازی است. اگرچه مدت زیادی از خلق کارت بانکی نمی گذرد، اما بوضوع مشاهده می شود که کارت بانکی نیز کمرنگ شده و دریافت و پرداخت بدون نیاز به کارت بانکی صورت می گیرد.
برای نقل و انتقالات مالی در فضای مجازی، شرکتهای پرداخت تاسیس شده که با تمام توان به ارایه خدمات مشغول هستند، اما این شرکتها نیز با توجه به کارآیی و خدماتی که ارایه می دهند، با استقبال ویژه ای رو به رو می شوند و به رتبه های برتر دست می یابند، همانگونه که شرکت بهپرداخت ملت توانسته در این عرصه خودنمایی کند.
تاریخچه شرکت بهپرداخت ملت نشان می دهد که با روی کارآمدن محمدمهدی تقی پور، تحولات آغاز شد و شرکت در مسیر پیشرفت قرار گرفت، اکنون نیز حرکت در این مسیر ادامه دارد، زیرا مدیریت شرکت بهپرداخت ملت با سابقه و تجربه و تحصیلات در عرصه دیجیتال وارد این شرکت شد و تاثیرات ورود خود را در این مدت کوتاه به اثبات رساند.
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت با اشاره به تحولات گسترده اقتصاد دیجیتال تاکید کرد: آینده صنعت مالی و پرداخت بر پایه هوش مصنوعی، تحلیل داده و مدلسازی رفتاری شکل میگیرد و مشاغل قابلالگوریتمسازی بهسرعت در حال جایگزینی با فناوری هستند.
محمدمهدی تقیپور افزود: شرکت «بهپرداخت ملت» بهعنوان یکی از لیدرهای بازار پرداخت کشور، در نقطه نهایی زنجیره خرید قرار دارد یعنی همان لحظهای که تصمیم مشتری به خرید، نهایی میشود.
وی با اشاره به اینکه سهم تجارت الکترونیک از GDP ایران حدود ۶ درصد است گفت: بازار خردهفروشی که حدود ۶۵ درصد GDP کشور است، هنوز کمتر از ۱۰ درصد به پرداخت الکترونیک مجهز شده که این یعنی ظرفیت رشد فوقالعادهای پیش روی ماست.
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت با اشاره به اینکه کل بازار پرداخت کشور روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تراکنش مالی را مدیریت میکند گفت: این حجم عملیات شامل انتقال وجه، مغایرتگیری، کشف تقلب، مدیریت ریسک (Fraud Management) و تصفیه و تسویه است و انجام آن با روشهای سنتی غیرممکن است.
وی با تاکید بر اینکه جهش یادشده تنها بهواسطه فناوریهای نوین، پردازش ابری، هوش مصنوعی و توسعه شبکههای ارتباطی سریع (۴جی و ۵جی) اتفاق افتاده گفت: اگر به عقب نگاه کنیم، شبکه پرداخت رسمی از سال ۹۳ شکل گرفت و اگر کمی جلوتر برویم از سال ۸۴ فعالیتهای اولیه شروع شد. یعنی در کمتر از ۲۰ سال از پرداخت سنتی به نقطهای رسیدیم که پول نقد تقریباً از زندگی روزمره حذف شده و کارت فیزیکی نیز در حال کنار رفتن است.
تقیپور با اعلام اینکه تمام اعداد یادشده مربوط به تراکنشهای نقد و آنلاین بود گفت: ترند اصلی دنیا و ایران، حرکت به سمت تراکنشهای آفلاین و اعتباری است که شامل BNPL و سرویسهای خرد اعتباری برای کاربران، «اعتبار زنجیره تأمین» برای کسبوکارها و مدلهای جدید اعتباردهی در تجارت الکترونیک است و تمام اینها مبتنی بر فناوریهای نوین، پردازش سریع و هوش مصنوعی هستند.
وی یکی از مهمترین مسائل امروز را اعتبارسنجی نسل زد توصیف کرد و گفت: این نسل غالباً هیچ سابقه مالی یا بانکی ندارند بنابراین روشهای کلاسیک اعتبارسنجی دیگر جوابگو نیستند.
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت با اعلام اینکه اعتبارسنجی بر اساس رفتار کاربران، تراکنشهای دیجیتال، سطح تحصیلات، موقعیت جغرافیایی و دادههای رفتاری و تحلیلی است گفت: این، همان جایی است که فناوری نقش اصلی را ایفا میکند.
تقی پور با تاکید بر اینکه ماشین نه احساس دارد، نه خستگی و نه خطای انسانی گفت: با این پیش فرض ها می توان نتیجه گرفت که در این حوزهها ماشین بهتر از انسان عمل میکند.
وی گفت: آنچه ماشین نمیتواند جایگزین کند، تفکر تحلیلی، تفکر سیستماتیک، تفکر انتقادی، خلق مدلهای جدید، طراحی سیستمهای آینده و فهم لایههای فرهنگی، انسانی، اجتماعی و بینرشتهای است گفت: ماشین میتواند گذشته را تحلیل کند اما نمیتواند آینده را خلق کند.