
اشتراک گذاری :
به نقل از پول نیوز، میلاد دوستی با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته نرخ عوارض آزادراههای کشور تنها ۱۸ درصد افزایش داشته و در دو سال از این مدت نرخ عوارض ثابت بوده، گفت: این موضوع تأثیر منفی بر خدمات و کیفیت سرویسدهی به کاربران داشته است. همچنین حدود ۲۰ درصد از سطح رویه برخی محورها نیازمند بهسازی فوری است که تلاش میشود سریعتر از بحران خارج شوند.
وی افزود: طبق بند الف ماده ۲۰ برنامه هفتم توسعه، سرمایهگذاران میتوانند نرخ عوارض پیشنهادی خود را اعلام کنند، اما وزارت راه و شهرسازی قیمتها را تعدیل کرده تا سطح رضایتمندی کاربران حفظ شود. بهعنوان مثال آزادراه تهران-شمال با افزایش ۳۷ تا ۴۳ درصدی عوارض مواجه شده و در برخی مسیرها این رقم به ۵۰ درصد و حتی برای خودروهای سنگین به ۵۵ درصد رسیده است.
بیشتر بخوانید: تغییر در نرخ عوارض آزادراههای دولتی
معاون توسعه زیربناهای حمل و نقل تأکید کرد: این افزایش نرخ شامل همه آزادراههای بخش خصوصی و مشارکتی است و آزادراههای دولتی تحت مدیریت سازمان راهداری خارج از این فرآیند هستند. وی همچنین یادآور شد، بسیاری از کاربران در پرداخت عوارض کوتاهی میکنند و به همین دلیل میانگین وصولیها تنها ۵۰ درصد است. وزارت راه در بودجه ۱۴۰۵ قصد دارد با پیگیری از طریق ابزارهایی مانند بیمه شخص ثالث، کارت سوخت و تعویض پلاک، میزان وصولیها را افزایش دهد./ ایسنا