
اشتراک گذاری :
خبرداری؟ مجموعه های بسیاری با وجود ارایه محصولات خوب و با کیفیت، نمی توانند جایگاه خود را در بازار بدست بیاورند، زیرا در معرفی محصول و جذب مشتری توانایی لازم را نداشته اند. برای برقراری رابطه بین بازار و بنگاه اقتصادی، دو بخش بازاریابی و روابطعمومی نقش ویژه ای دارند. البته این دو بخش زمانی موفق هستند که بنگاه اقتصادی هدفگذاری و برنامه ریزی درستی داشته باشد و مهمتر آنکه اهداف و برنامه ها برای زیرمجموعه بدرستی تبیین شده باشد.بدست گرفتن بازار آن هم در فضای پر تنش رقابت، به درک بالا از شرایط ، مدیریت هوشمند و آینده نگری نیاز دارد.
در بین بنگاههای اقتصادی، بخش خدمات با چالش بیشتری رو به رو است. بنگاههای تولیدی که کالایی تولید می کنند، در فروش محصول با مشکلات کمتری رو به رو هستند، اما در بخش خدمات ماجرا متفاوت است و جذب مشتری، ظرافت های خاص خودش را دارد.
در بحث خدمات، بانکها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. در ایران بیش از 30 بانک و موسسه اعتباری وجود دارد که هر کدام سعی می کنند مشتریان را به سوی خود جذب کنند که بانک سینا به موفقیت های بزرگی دست یافته که روابط عمومی و بازاریابی نقش بسزایی در این موفقیت دارند.
بدلیل درک بالای مدیریت بانک سینا از اهمیت روابط عمومی و بازاریابی، نشست تخصصی با حضور مدیران و کارکنان این دو بخش برگزار شد که چنگیز مروج نایب رییس هیاتمدیره و قائم مقام مدیرعامل بانک سینا به تشریح نقش این دو بخش پرداخت.
وی از تدوین و اجرای نظام جامع بازاریابی در بانک سینا خبر داد و گفت: این نظام، نقشه راهی برای بازاریابی هدفمند و جامع در بانک سینا است و به کارگیری صحیح آن میتواند مسیر توسعه پایدار بانک را تسریع کند.
نایب رییس هیاتمدیره بانک سینا به تشریح اهمیت نقش روابطعمومی در تحقق اهداف بازاریابی پرداخت و گفت: روابطعمومی، یکی از ارکان اثرگذار در فرآیند جذب و حفظ مشتری است و باید همراستا با سیاستهای بازاریابی حرکت کند.
بنابر این روابط عمومی بال قدرتمندی برای بازاریابی محسوب می شود و می تواند در کنار بازاریابی به معرفی توانمندی های بانک بپردازد، رویکردی که تاکنون نیز بخوبی اتفاق افتاده و دستاوردهای بزرگی را در پی داشته است.
گزینه دیگری که مروج به اهمیت آن اشاره کرد، ضرورت شناخت دقیق مشتریان و تحلیل رفتار آنان در فرآیند تجهیز منابع بود. وی با تاکید بر اینکه برای موفقیت در جذب منابع، باید اطلاعات کافی از مشتری و حرفه او در اختیار داشته باشیم گفت: بانک باید در نقش مشاور در کنار مشتری قرار گیرد تا تعامل موثرتری شکل گیرد.
وی با تاکید بر اینکه اگر مشتری را بهخوبی بشناسیم و ارتباطات مالی او را درک کنیم، چرخه بازاریابی کامل میشود گفت: در این صورت از خروج منابع جلوگیری خواهد شد که در این مسیر، همه همکاران باید در فرآیند بازاریابی مشارکت داشته باشند.
قائم مقام مدیرعامل بانک سینا شناخت بازار، سفارشیسازی محصولات، توسعه خدمات ارزشافزوده و برقراری ارتباط موثر با مشتریان را از مهمترین قابلیتهای نظام جامع بازاریابی بانک سینا برشمرد.
مروج با اشاره به ضرورت ایجاد سازوکارهای موثر برای جذب مشتری گفت: در بازاریابی نوین، فروشنده حول محور نیاز مشتری حرکت میکند و خلق ارزش برای مشتری، بازاریابی هدفمند، سرمایهگذاری بر دانش و مهارت کارکنان و نگاه بلندمدت به فرآیند فروش از عوامل کلیدی در بازاریابی هوشمندانه است.
نایب ریبس هیاتمدیره بانک سینا بازارشناسی، بازارداری و بازارسازی را سه رکن اصلی بازاریابی برشمرد و گفت: ابتدا باید بازار را بهدرستی بشناسیم، سپس فرآیند بازاریابی را انجام دهیم و در نهایت، در مرحله بازارداری، مشتری را حفظ کنیم تا سهم بانک از بازار افزایش یابد و به اهداف تعیینشده برسیم.
وی به اهمیت بازاریابی زنجیرهای اشاره کرد و افزود: در این نوع بازاریابی باید ارتباطات مشتری با سایر گروههای مشتری شناسایی شود تا بتوانیم زنجیره تعامل را گسترش داده و جذب موثرتری در بازارهای مالی داشته باشیم.
قائممقام مدیرعامل بانک سینا از ایجاد معاونت جدید بازاریابی و امور شعب در ساختار سازمانی بانک خبر داد و گفت: با بازنگری در ساختار بانک، معاونت بازاریابی و امور شعب در چارت سازمانی گنجانده شد تا اهمیت و جایگاه بازاریابی در نظام مدیریتی بانک بیش از پیش تقویت شود.
آنچه مروج در خصوص نقش و جایگاه روابط عمومی و بازاریابی تشریح و سیاستگذاری کرد، بیانگر روانشناسی، جامعه شناسی، درک درست از جایگاه روابط عمومی و بازاریابی است. اگرچه امروزه بانک سینا به موفقیت های چشمگیری دست یافته، اما در صورت اجرای درست سیاستگذاری های مدیریت، آینده درخشانی در انتظار بانک سینا خواهد بود.